Advies gevraagd: reparatie beschadigde speedmaster

Goede avond,

Een kleine 2 maanden geleden heb ik na lang wikken en wegen mijn eerste ‘serieuze’ klok gekocht: een Omega speedmaster 3513.53.00 uit '97. Hoewel ik normaliter zuinig ben op mijn spullen, is het me gelukt om op de fiets naar werk onderuit te glijden. Na het horloge een week of 3 in bezit te hebben gehad, en zelf een beste klap te hebben gemaakt, is de speedmaster flink beschadigd zoals te zien is op onderstaande foto’s.

Het horloge is vervolgens ter reparatie aangeboden bij Omega, en tot mijn verbazing kwam er een reparatiebedrag uit van ruim 1400 euro. Gezien de aanschafwaarde net boven de 2000 euro lag, is dit natuurlijk een behoorlijk tegenvaller. De opbouw van de kosten was als volgt: ~1000 euro voor noodzakelijk onderhoud aan het ETA 7750 uurwerk, en ~400 euro voor het vervangen van de bezel en het horlogeglas. Omega gaat niet akkoord met alleen het vervangen van de bezel en het horlogeglas, en biedt een ‘all or nothing’ service aan. Ik voel hier eerlijk gezegd weinig voor, en denk dat de meest logische stap is om een niet-officiële Omega reparateur aan het werk te laten gaan om het uurwerk te herstellen.

Ik zou graag jullie mening horen over deze situatie: is de EU 1400 te gortig, of is dit simpelweg wat het kost? En daarnaast; kunnen jullie advies geven over welke partij deze reparatie het best uit kan voeren voor een schappelijk bedrag? Ik hoef echt niet de laagste prijs te betalen, maar het voelt alsof de Omega reparatie service niet de beste value for money is op dit moment.

Enorm bedankt!

7 likes

Ik zou kijken of je op Ebay of zoiets een andere bezel en glas op de kop kan tikken.

2 likes

Met dat uurwerk kun je bij de meeste horlogemakers wel terecht. Het enige waar je van afhankelijk bent is de verkrijgbaarheid van onderdelen. De horlogemaker moet een bezel en glas kunnen vinden. Zo niet, ben je aan Omega overgeleverd en vind ik 1400 niet eens zo schrikbarend.

Overigens is bij die model de bezel 1 geheel met de kast als ik het goed heb. Alleen de inlay kan worden vervangen, maar de krassen aan de stalen rand kunnen hooguit gepolijst worden. Helemaal onzichtbaar zal het dus meestal niet zijn. Vervelende schade dit.

2 likes

In welk deel van het land zoekt de topicstarter? Heb voor de meeste regio’s wel tips.

Ik doe zelf geen chrono’s meer, vooral wegens de centrale secondenteller. Die zit nl. altijd muurvast. Schade is bijna onvermijdelijk bij verwijderen, boeit een Omega-horlogemaker niet want die vervangt de (voor hem makkelijk verkrijgbare) wijzer. Alle wijzers trouwens. En de veerton/veer, alle pakkingen, ankerrad, pushers, kroon meestal, you name it. Daar gaat ook best een deel van de kosten in zitten.

6 likes

Ik woon zelf in Rotterdam, dus tips in die regio worden natuurlijk extra op prijs gesteld!

1 like

Uurwerk moet toch geen probleem zijn is een 7750 hier is alles gewoon nog voor te krijgen.
Alleen de rest tja dat wordt een zoektocht

Uurwerk is geen standaard 7750!

Bijvoorbeeld: de rotor van de automaat heeft een vast kogellager dat niet te wisselen is. Door de zware klap of val kan deze wel beschadigd zijn en dit onderdeel is niet zo te koop. Nieuwe kost bij Omega € 270,- en dit soort onderdelen zitten bij de reparatieprijs van Omega in gecalculeerd.

Glas met lunette en set pakkingen komt al op bijna €500,- plus dan nog het werk en de benodigde uurwerk onderdelen en misschien een paar wijzers. Onder de €1150,- zal geen enkele Omega gecertificeerd horlogemaker deze klus gaan doen. De revisie zal door de klap waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn => olie slaat bij zo’n klap weg van de smeerpunten.

Mocht de olie nog wel op zijn plaats zitten dan wil Omega ook de garantie van 2 jaar kunnen geven op feilloos functioneren vandaar dat ze snel een full service opgeven.

Is er überhaupt een reparatie geschiedenis bekend? Horloge van die leeftijd zal toch wel vaker gerepareerd zijn ( hoop ik ivm slijtage).

13 likes

Zoals André @Horloge24 zegt zal het uurwerk waarschijnlijk wel een full service nodig hebben, Omega zal het sowieso niet doen doen zonder.
Heb je het horloge bij een Omega dealer binnen gebracht?
Want volgens mijn berekening zou een full service met nieuwe bezel en glas 1310 euro moeten kosten als het bij Omega gedaan wordt

5 likes

@PeterLC geeft aan dat het met name met (het moeten vervangen van) de wijzers te maken heeft. Die zijn per model/referentie verschillend en heeft dus niks met uurwerk an sich te maken.

1 like

Check even of je werkgever een collectieve ongevallen verzekering heeft afgesloten, ongeval tijdens reizen van en naar je werk zou dan weleens verzekerd kunnen zijn.

14 likes

Heb je geen verzekering?

1 like

Bedankt voor de input! Wat betreft verzekeringen, dat heb ik uitgezocht en dat lijkt een doodlopende weg helaas.
Ik heb een paar reparateurs gevonden die aangeven dat ze het voor een substantieel lager bedrag kunnen doen (exacte bedragen werden niet genoemd), maar het klinkt alsof het niet heel realistisch is dat deze reparaties dezelfde grondigheid hebben als dat ik kan verwachten bij een geautoriseerde reparatie.

1 like

Als je het toch de duur vind bij Omega zelf laat het dan in ieder geval bij een Omega gecertificeerde horlogemaker doen zou mijn advies zijn, dan weet je dat het volgens de Omega standaard gebeurd met originele onderdelen.
Goedkoop in deze is vaak toch duurkoop
Anderen kunnen niet of heel moeilijk aan originele onderdelen komen en dan ben je een stuk duurder uit voor de onderdelen.
Wellicht zit er een Omega service center bij je in de buurt maar je mag ook mij of @Horloge24 een berichtje sturen, wij zijn allebei Omega gecertificeerd.

11 likes

De Omega reparatie is juist wel de beste value for the money. Het behoudt namelijk zijn verkoopwaarde, wat bij een ‘beun’ reparatie natuurlijk niet zo is.

Het voelt misschien als een ripoff, maar je krijgt er wel weer een 100% waardige Omega voor terug. En wellicht ben je er dan ook zuiniger op :wink:

1 like

Kan heel goed onder je inboedel vallen hoor. Het horloge van mijn moeder is onlangs ook beschadigd door een val. Alle kosten werden keurig vergoed, alleen eigen risico van 100 euro.

1 like

Hoe heeft een ongeval iets te maken met al dan niet zuinig zijn?
Topic starter draagt zijn horloge en heeft een jammerlijk ongeval.
Het is niet alsof hij zijn horloge gebruikt heeft om het fietspad te boenen.

11 likes

Ok, ik ga je een inkijkje geven in mijn brein:

Afgaande van zijn verhaal en foto’s fantaseer ik dat meneer een E-bike heeft die harder kan dan 25km/h en dus, mede daardoor, het ongeluk, heeft gehad. Daar meneer naar zijn werk ging met de fiets en op de foto staat met een handschoentje aan.

Kijk, als ik naar mijn “werk” zou gaan met mijn omafiets, dan doe ik geen handschoentjes aan.

Snappie vou?

1 like

Wat een vooroordelen hahah. Je kunt net zo ongelukkig vallen op een reguliere fiets dan wel een elektrische fiets.

5 likes

Nee

3 likes

Nou, ik heb het net met mijn vrouw overlegd en die denkt dat ik gelijk heb en die geeft mij nooit gelijk.

10 likes