Advies gevraagd: reparatie beschadigde speedmaster

Meneer kan toch ook gewoon handschoenen aandoen tegen de koude, tegen de regen of gewoon omdat het kan?

Doet sowieso niet terzake.
Ik draag ook gewoon mijn horloge als ik motorrijd, maar is dat dan oneigenlijk gebruik?

Als ik een horloge niet te allen tijde aankan, dan moet ik het niet.
Maar misschien ben ik sowieso ietwat vreemd, want een horloge is een gebruiksvoorwerp voor me dat de tijd vertelt.

Je kan zuinig zijn op toiletpapier zodat de wc niet verstopt, maar zowat alle andere zaken vind ik zuinigheid toch maar een bekrompen concept.

4 likes

Het kan allemaal, kerel. Maar als je je zwaar beschadigde Omega wilt laten repareren door een ‘beun die het goedkoper kan’ dan weet ik genoeg over het onderwerp ‘zuinigheid’ :wink: letterlijk en figuurlijk.

Even for the record: ik ben prive detective (in NL heet dat particulier onderzoeker). Ik leg alles graag onder een loepje haha. Analyseren is mijn ding. Vink leuk. Hoeft niet leuk te zijn voor een ander, ik weet het.

1 like

Zo, dit is ineens wel een beetje een rare kant op gegaan, toch?
Als er veel interesse is, zal een reconstructie laten maken van hoe ik onderuit gleed en hoe mijn horloge beschadigd is :wink:

Om maar een beetje giswerk te voorkomen: Ik heb geen elektrische fiets, het was koud en de valpartij kwam door een sullig glijpartijtje in een bocht, heeft m.i. niets te maken met ‘zuinig omgaan met je spullen’ (het is niet zo dat ik wekelijks met mijn fiets op de grond lig).
Het horloge zie ik als gebruiksobject inderdaad, en de vraag kwam voornamelijk voort uit of de 1400 euro een goede keuze is, of een domme keuze als andere partijen een vergelijkbare reparatie uitvoeren voor de helft van het geld. Het antwoord heb ik nu, en ik zal braaf het horloge laten fixen bij Omega zelf. Dank iedereen voor het constructieve meedenken :slight_smile:

19 likes

In België noemen we dat een bioloog. :upside_down_face:

1 like

Je bedoelt een gynaecoloog?

Haha

Neen, die monteert zijn vergrootglas op een verlengstuk en gaat dan op onderzoek uit.

1 like

Je zou eens met Wesselink&Vreeker in Alkmaar kunnen bellen of appen ( en wat foto’s kunnen zenden om de schade te tonen ) en hun vragen voor een offerte. W&V kunnen aan veel losse componenten komen en/of hebben deze in voorraad.

2 likes

Is Ferrie Schweitzer (in Heerlen) nog actief?

Enkele jaren geleden was hij mijn “go to” voor Omega reparaties en onderhoud wanneer ik bv. niet de tritium wijzerplaat vervangen wilde zien etc. (als gevolg van het all or nothing beleid van Biel).

Hij heeft/had erg veel Omega onderdelen op voorraad (die, naar ik begrijp, niet eenvoudig meer te sourcen zijn voor niet-officiële reparateurs).

volgens mij is gedwongen opname beter voor je :roll_eyes:

1 like

die woont een paar staten bij mij vandaan
volgens mij doet die nog steeds reparaties

1 like

Laat ik hier maar niet op ingaan, maar het zegt meer over jouw mentale gesteldheid dan over de mijne.

1 like

Ook hier geldt blijkbaar hetzelfde als met horlogemakers: goedkoop is duurkoop…

2 likes

Valt dit soort valschade niet onder de één of andere verzekering? Ik heb inboedel, brand, WA en nog zo’n paar dingen bij dezelfde toko lopen, en die hebben mij op een gegeven moment schadeloos gesteld toen ik een horloge liet vallen. Bel ze eens op.

Maar los daarvan… Hoe ziet het horloge er uit op de timegrapher? Want het ziet er uit als een schuivertje en geen rechte klap. Probleem met Omega is wel dat je geen onderdelen gaat krijgen, wat hier al te uit en te na besproken is.

Wat is dat voor model joh, dat daar een 7750 in zit?

Dat is geen reden om als een botte hork uit de hoek te komen, kerel.

7 likes

Al bij Dirk Oskam op Zuid langsgegaan? Na wat Rotterdams gemopper over vallen op de fiets en tekort aan onderdelen voor Omega krijg je wel deugdelijk advies en mogelijk een vakkundige reparatie tegen een redelijke prijs. Ik heb er ooit naar tevredenheid mijn vintage Omega laten repareren nadat het op de stenen was gekletterd.

Die zijn volgens mij officieel Omega gecertificeerd…en een mailtje/ belletje kan natuurlijk nooit kwaad!

Prima gasten!

1 like

Speedmaster automatic 39 mm… Dé Speedmaster uit de 90’s. Is nog een hele serie rondom Michael Schumacher van gemaakt.

Doe waar jezelf het beste gevoel bij krijgt, maar er wordt toch een aanbod gedaan door een Omega gerectificeerde hersteller (2 zelfs)
Ben je ten eerste je horloge niet maandennnnn kwijt , is zeker goedkoper en de communicatie bij wel of niet te vervangen onderdelen zal heel wat makkelijker zijn.
Maar wat ik al aangaf doe dat waar je zelf het beste gevoel bij hebt, succes.

1 like

Ik kan @Floris155 van harte aanbevelen. Hij heeft mijn vintage horloge heel goed geserviced!!

4 likes

tja, dit is wel een beetje de valkuil met dit soort aankopen. het is toch een horloge in het dure segment, en hoewel de aanschaf meevalt wanneer ze 20 jaar oud zijn, zijn de onderhoud/reparatie prijzen gewoon hetzelfde als een nieuwe omega. beetje alsof je een 20 jaar oude Maserati koopt voor een habbekrats, en vervolgens erachter komt dat een beurt 7K kost.

gezien de schade vind ik €1400 echt niet onredelijk, en dan heb je niet het risico dat er allerlei onderdelen niet verkrijgbaar zijn, en je hebt hem weer met een verse Omega service. dit zijn nu eenmaal de kosten van het bezit van een luxeproduct.

3 likes

Helemaal mee eens.
€1400 lijkt me eerlijk gezegd een fair bedrag voor een zorgeloze reparatie inclusief service bij Omega.

Maar vraag blijft natuurlijk of dit wel allemaal nodig is.
Ik zou deze ook gewoon even op een timegrapher laten controleren, en indien niks verontrustend gewoon voor de vervanging van glaasje en bezel gaan.
Snel even online wat gezocht, en die onderdelen vind je gerust wel voor een schappelijke prijs.

Moest later blijken dat een volle service zich opdringt, kan dit nog steeds.