Uitlijning beoordelen op basis van een foto is sowieso misleidend/moeilijk gezien een lens altijd een vertekend beeld geeft. Sommige lenzen vertekenen het beeld meer dan andere, denk aan een wide-angle lens.
Dit wordt, bijvoorbeeld door je telefoon, softwarematig weer ‘rechtgetrokken’. Echter gebeurt dit niet 100% natuur getrouw.
En dan heb je ook nog, wat eerder in dit topic al werd aangegeven, het gegeven dat de gene die de foto schiet misschien niet 100% recht voor het onderwerp staat.
Al met al, redelijk wat factoren die invloed kunnen hebben op het eindresultaat.
Dus als men een vintage 1803 wilt kopen, online, waar op te letten dan? Of zijn er fysieke winkels in Belgie/Nederland waar ze de correcte prijzen hanteren en waarvan men afweet dat die de kwaliteit leveren?
Hoe ik het zou doen is Chrono24 in ‘t oog houden en indien er eentje opduikt, contact opnemen met de handelaar en fysiek gaan bezoeken. Uiteraard ook reputatie van de handelaar even nakijken.
Voor zo’n bedragen is het toch wel voorzichtig het horloge even gezien te hebben.
Mijn oog is gevallen op die met linnen dial, moeilijk te verkrijgen in goede staat.
Ook is het mij opgevallen als er een buckle van rolex bij zit dat deze altijd verschillend is… dus aftermarket wss. Maar heb dan ook totaal geen kennis binnen de rolex gebeuren, is momenteel buiten mijn budget, maar dromen zijn er om ze uiteindelijk te verwezenlijken denk ik dan.
Op veel dingen.
Waar je op moet letten, is ook afhankelijk van hoeveel risico je lief is.
Persoonlijk zou ik referentie boeken kopen. Veel lezen, zoeken en vooral ook exemplaren in het echt bekijken.
Vergelijk het met de aanschaf van een occasion auto. Als je particulier of bij een parkeerplaats handelaar wil kopen om geld te besparen, kun je het best meerdere exemplaren proefrijden, waaronder ook testritten bij de merkdealer.
Weten hoe die hoort te rijden, aan hoort te voelen en hoe een erg goed exemplaar eruit ziet is geen overbodige luxe.
Hetzelfde geld voor een 1803. Kijk, voel, ruik en pas bij meerdere verkopers/grijze dealers.
Doe onderzoek en lees je in. Zorg dat je het model kunt dromen.
Waarom zoveel moeite? Iedereen en zijn moeder wil een 1803 voor dirt cheap om weer door te schuiven. Je zoekt dus een spelt in een hooiberg en de kans is groot dat je een kat in een zak koopt.
Hou je niet van een gecalculeerd gokje en doet ~10k pijn, dan raad ik je aan om gewoon bij een goede grijze dealer met garantie op echtheid en werking te kopen. Die paar honderd jes extra, kan je een miskoop van duizenden euros besparen.
Edit; laatste bericht was 25 dagen geleden. Geen idee waarom dit topic bovenaan stond haha
Ik heb zelf het idee dat deze foto’s een behoorlijk (AI) filter hebben ondergaan. Vooral de eerste foto’s waarbij de fluted bezel aan de onderkant helemaal glad lijkt te zijn. Zogenaamd door de lichtglans op de bezel.
Je zal niet de eerste zijn die door gefilterde foto’s gefopt wordt.