Het Schip van Theseus…
Ik merk dat ik met tijdscorrecte wijzigingen al enige problemen heb, liever heb ik hem helemaal authentiek en niet mee gefrommeld.
Maar goed, ik ben een originaliteitsfetisjist.
Ik begrijp de ‘sentimentele waarde’ niet helemaal?
Het gaat om een horloge dat je moeder niet draagt/niet mooi vind. Wat heb je eraan om het voor veel geld en hoofdpijn op te laten knappen en het weer terug te leggen in een kluis? Doe jezelf een plezier en verkoop het gewoon in deze staat
gefeliciteerd met je bijzondere horloge!
Dan de vraag wat je er het beste mee kunt doen.
Allereerst het uurwerk. Persoonlijk service ik mijn vintage horloges zo min mogelijk. Elke service geeft toch weer een risico op (kleine) beschadigingen. Dus alleen als de amplitude heel laag is en het uurwerk echt uit de pas loopt service ik het.
Dan de vraag waar een eventuele service uit te laten voeren.
Je kunt kiezen voor een onderhoudsbeurt bij Rolex. Je zult een pasje krijgen wat het serienummer van het horloge vermeldt, evenals de onderhoudsdatum. Belangrijk? Voor sommige mensen wel, voor de meeste mensen niet.
Wat voor veel mensen belangrijker is, is dat een service bij Rolex aanmerkelijk duurder dan een onafhankelijke horlogemaker.
Maar het belangrijkste om rekening mee te houden is dat Rolex onderdelen gaat vervangen. De oude onderdelen krijg je niet terug, dus daarmee krijg je ‘een ander horloge’. De insert wordt sowieso vervangen vanwege de barst. Daarnaast worden hoogstwaarschijnlijk de wijzers vervangen en misschien ook wel de wijzerplaat. In sommige gevallen wil Rolex zelfs de kast vervangen. En Rolex overlegt niet. In hoeverre is dit voor jou belangrijk? Dat kun je alleen zelf bepalen.
Andere opties voor onderhoud zijn onafhankelijke horlogemakers. Wees gerust, dit is een heel makkelijk te servicen uurwerk. Er zijn er heel veel die het kunnen. En je krijgt de keuze welke onderdelen te vervangen / behouden. Ook krijg je de oude onderdelen vaak mee. Je krijgt ook vaak een document mee dat het uitgevoerde onderhoud vermeldt. Alleen staat er niet officieel “Rolex” op.
Wat is de beste keuze? Dit is aan jou.
Wat de meeste vintage liefhebbers je zullen willen meegeven is: something is original only once.
Wel van vliegrampen?
Volgens de laatste geruchten was dat eenmalig.
Status: het horloge is in goede handen. Ligt inmiddels bij Tempus!
Raymond Meeus is een van mijn docenten in Hasselt. Echt een topper!
Klopt en daarbij een zeer sympathieke man
Onzin. Uit je opmerking blijkt dat je de laatste jaren niet met een vintage Rolex bij de AD bent geweest.
Bij de Rolex AD wordt nl netjes gevraagd en besproken wat vervangen/gepolijst mag worden en wat niet. De tijden dat alles blind werd vervangen en gepolijst zijn lang vervlogen. Ze begrijpen ook dat een vintage 5513 niet meer een 100% functioneel duikhorloge hoeft te zijn
Als het bij de AD zelf wordt gedaan heb je tegenwoordig veel meer inspraak, klopt. Maar als het horloge wordt opgestuurd ben je toch echt overgeleverd aan Rolex.
Laatst heb ik dit nog uitgebreid besproken met een AD. Het ging om een horloge uit '62. De horlogemaker van de AD vertelde mij dat hij niet wist of Rolex de plaat zou relumen/vervangen ivm de radium lume. Het enige dat hij wist is dat er hoogstwaarschijnlijk geen overleg zou plaatsvinden.
Lekker naar Wesselink en Vreeker in Alkmaar
Ziet er goed uit. Geniet er van!
Prachtig zo!
Heel gaaf, veel draagplezier!