Graag had ik wat advies gekregen (indien mogelijk) wat mijn opties zijn, misschien heeft er iemand anders al hetzelfde meegemaakt.
Dit jaar kocht ik een Seiko Scubamaster AGS SBCW003. Natuurlijk moest die een onderhoud hebben, dus deed ik die binnen waar ik gewoonlijk ga.
Die moesten het opsturen naar Seiko NL want blijkbaar heb je een speciale tool nodig aangezien het een one-piece case is.
Nu kreeg ik deze terug volledig werkend maar zag ik tot mijn verbazing dat de kroon verandert was door een niet originele voor dit model… Natuurlijk de oude kroon was bij Seiko al in de vuilnisbak geraakt…
Via de juwelier kreeg ik te horen dat Seiko het ging oplossen, natuurlijk onderdelen voor dit horloge zijn er (bijna) niet.
Na een paar maand van zoeken naar een kroon… Niets gevonden natuurlijk.
Nu had Seiko voorgesteld om het onderhoud terug te betalen en dat was het.
Natuurlijk ben ik daar niet akkoord mee.
Zelf heb ik voorgesteld dat ze ergens 2dehands hetzelfde horloge kopen voor onderdelen. Deze komen wel een paar keer op het jaar te koop.
Of om het aankoopbedrag+onderhoud terug te betalen en dat zij het horloge houden.
Dit was al een paar weken geleden en ondertussen nog niets gehoord.
Ik zie inderdaad in mijn systeem dat Seiko voorstelt een andere kroon te monteren met productnummer 8E55AMSZW1 omdat de originele kroon met productnummer 1E60A6SNN1 niet meer leverbaar is. Je zou online nog eens naar dat laatste productnummer kunnen zoeken, maar ook ik kan die dus helaas niet meer bestellen bij Seiko Watch Europe in Schiedam.
De vervangende kroon is overigens veel goedkoper dan de originele, kost EUR 16,00
De originele kostte EUR 37,40
Kroon en stift vormen 1 geheel bij dit onderdeel.
ik had nog een vraag dat misschien iemand kan beantwoorden, mag Seiko dit eigenlijk zomaar doen zonder toestemming van de eigenaar ?
zijn deze niet verzekerd voor zulke gevallen ?
Kroon is ook maar een kroon…
Deze is erg zeldzaam, en ik heb premium betaald omdat de bezel insert bijna mint was. Die zijn ook speciaal.
Wij spreken hier niet van een horloge van 100-200 euro.
Deze is een verzamelobject. Nu is die niet meer origineel.
Zoals al gezegd, deze is zonder mijn weet naar Seiko opgestuurd. Deze juwelier (horlogemaker) heeft zelf een atelier voor reparatie en is hier zelf al vermeld op het forum.(positief)
Omdat het een one-piece case is en nogal vast zat kregen ze deze zelf niet open zonder te beschadigen en hebben ze deze opgestuurd.
Dat is mij achteraf vertelt.
Seiko is een groot bedrijf en ze zitten aan bepaalde protocollen gebonden. Dat dit geen optie was had ik je al van te voren kunnen vertellen. Het is helaas een zure les, maar een vintage / ouder horloge niet naar Seiko (of een juwelier) sturen. Het laten doen door een capabele horlogemaker met feel voor het merk.
Ik zou voor nu vragen of ze het geld van het onderhoud kunnen terug betalen. Anders sta je straks helemaal met lege handen. Het is in ieder geval iets.
Het “legacy support” van Seiko is heel slecht. Zeker nu ze meer up market gaan en met Grand Seiko vind ik dat ze daar wat aan moeten doen.