Advies gevraagd voor army stijl horloge (field, explorer of chrono pilot)

Dag allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een stoer horloge in legerstijl dat goed op een legergroene nato staat bijvoorbeeld. Ik kom zo op voorbeelden, eerst een lijstje criteria.

Criteria

  • Diameter circa 36-38mm
  • Prijs ongeveer €500.
  • Field watch, explorer of chrono pilot watch. Ik zeg geen flieger, omdat ik de klassieke IWC, Stowa, Damasko look niet zoek, maar vaak chrono vliegerhorloges wel gaaf vind. Straks voorbeelden). Of wellicht bedenk je een goede tool watch die toch voldoet aan wat ik zoek.
  • Het moet robuust voelen. De Watchgecko die je hieronder straks ziet voelde niet zo (Seagull uurwerk).
  • Vintage sluit ik niet uit, maar zie vorig punt: het moet robuust voelen/zijn.
  • Liever geen datum. Als de rest allemaal klopt wellicht wel.
  • Lichte voorkeur voor mechanisch (automaat of handwinder), maar quartz sluit ik niet uit.
  • Liever eens geen Japanner (ik heb al Seiko’s en Oriënts), maar ik sluit het niet bij voorbaat uit.
  • Geen zwarte kast
  • Geen G-Shock

Al gehad

Wat heb ik al gehad in de stijl die ik zoek:

  • CWC G10. Op uitgekeken.
  • Seiko 5 SNK805. Op uitgekeken.
  • Boldr… iets met een titanium kast.
  • Watchgecko
  • Overigens heb ik een Seiko Alpinist nog steeds en ben ik tevreden over, mocht je daaraan denken. Niet helemaal wat ik bedoel ook.

Hier een paar foto’s van wat ik heb gehad, maar het dus net niet was steeds.

d592b16c1c9beced120f361765f0a0f288117599_1_666x500

Voorbeelden

Welke vind ik bijvoorbeeld mooi:

  • Sinn 356. Maar zulk geld wil ik er niet aan uitgeven.
  • Glycine Airman No 1 / 36 mm. Wauw. Gaaf. Maar niet te krijgen of voor heel veel geld.
  • Smiths Everest (36mm). Wel gaaf, maar een beetje saai.
  • Hamilton Khaki Field (verschillende versies), wel eens in mijn handen gehad, deed me niet heel veel. Terwijl dit toch een horloge is waar je snel aan denkt bij mijn omschrijving. Ik denk dat ik erop uitgekeken raak.

Impressiefoto’s:

2ba15b813df950d8decfa6778665b9af40356abc_1_690x458

Alvast bedankt!

12 likes

Waarom moet jij zo moeilijk doen? Helemaal mijn stijltje maar je criteria…ik kom er niet op. Dat maakt mij boos.

Maar toch ga ik het doen. Hamilton khaki pilot pioneer. Niet je budget, gevoelsmatig niet je voorkeur maar neef… Deze is cool.

images(8)

Al het bovenstaande vergeten, jezelf helemaal de moeder sparen en dan help ik je deze te kopen. Want dat zou Zulu doen.

images(10)

Oké ik besef net dat ik je totaal niet geholpen heb :sweat_smile:

12 likes

Hebben het er al overgehad maar de Airman is echt perfect voor jou. Mooi formaatje en straalt zoveel klasse uit:

Mooie tweede keuze is wellicht de nieuwe Yema Superman in Quartz? Kost ongeveer €400 en is zeker wel nice:

11 likes

Ipv de 36mm zou ik naar de 39mm Airman zoeken (er zijn twee soorten van purist of gmt). Gave echte toolwatch en voelt ook goed en degelijk aan :slightly_smiling_face:
Deze draagt klein en is zo af en toe op ebay wel te vinden (voor een mooie prijs rond je budget) als je een beetje geduld heb.

1 like

Misschien een Serica? Nooit vastgehouden maar van de plaatjes en de specs ben ik fan en de prijs ligt net boven 500. 37,5mm, mechanisch en 10atm waterdicht.

Plaatjes van hun Instagram:

En meer op:

4 likes

Mijn advies zou een originele Benrus zijn. Dit is de inspiratie voor de Hamilton Khaki Field geweest.

6 likes


Heeeel cool :ok_hand:t2:

5 likes

Gewoon een sinn 356 kopen.

Desnoods een tweedehands Sinn of Damasko. Die kruipen toch wel redelijk naar je budget?

Heel veel horloge voor t geld.

1 like

Eensch. Laatst hadden ze deze met 20% korting bij van Willegen. Elke keer als ik deze zie dan krijg ik spijt. Ach, zoveel wensen… Maar hij blijft gaaf.

2 likes

Deze is ook wel leuk en wat makkelijker te vinden, de reissue:

image

3 likes

Deze?

5 likes

Ja bijna binnen budget inderdaad! :wink: wel een erg mooi horloge!

Is een tweedehands Sinn 556 binnen bereik?

2 likes

Waar kan je die voor €500 kopen?

2 likes

Tja als ik je beschrijving lees kan ik alleen maar denken aan een Hamilton khaki field😂, maar ik ben dan ook niet heel bekend in deze hoek.

1 like

Ik had een beetje mazzel hier op het forum en heb inderdaad voor iets meer dan 500 euro deze prachtige 556A gekocht.


Op chrono24 staat nog een 656 terug. Net geserviced. 700 euro, maar wel met een deuk in de verder onbeschadigde (geharde) kast.

Bij Bouman in Culemborg hebben ze Khaki field titanium in de aanbieding voor 690 euro. Wel met datum, maar ook een hele mooie klok.

2 likes

Ik refereerde naar de Rolex Explorer die geadviseerd werd. :grin:

1 like

Even een iets minder gerelateerd bericht; weet iemand toevallig of deze horloges nog te koop via timefactors.com ? Een artikel van Worn&Wound daterende uit 2013 refereert naar deze website maar wil het even checken :grinning:

Deze Bulova A15 lijkt me wel wat. Adviesprijs $695.-

5 likes

Dan kom je wel akelig bij Sinn 356 toch?

2 likes