Advies gevraagd voor nieuw horloge

Nieuw hier op het forum, eigenlijk geen verzamelaar en ook geen kenner.

Ik wil na jaren geen horloge te hebben gedragen nu wel eens een mooi exemplaar. Niet de hoogste prijsklasse maar ik wil toch wel een degelijk horloge.

Heb een beetje informatie gezocht op Google en ben dan verschillende merken beginnen vergelijken. Ook stel ik me de vraag of ik het beste voor quartz ga of voor mechanisch/automatisch.
Een automatisch horloge lijkt me ergens wel exclusiever maar is dit wel een wijze koop voor een leek zoals ik ?
Ook lopen de prijzen enorm uiteen : van 400 euro tot duizenden euro’s. Ik vraag me dan ook af wat de ‘ondergrens’ is voor een automatisch horloge.
Is een automatisch horloge van Zeppelin voor de prijs van net geen 400 euro even betrouwbaar als een automatisch exemplaar van Certina dat 900 euro kost ?
Het verschil, tenzij ik het verkeerd voor heb, is dat het Zeppelin horloge een Japans mechanisme heeft, dat van Certina is Zwitsers.

Heb enkele modellen als voorkeur gezet op de site van een winkel in de buurt (die erg wordt aanbevolen, is ook gecertificeerd hersteller van de merken die hij verkoopt), een mix van automatisch en quartz, merken zijn Pontiac, Certina en Zeppelin (hij heeft er nog andere maar ik vind er mijn gading niet bij).

Kan iemand wat raad geven ? Dingen waar ik rekening mee moet houden mocht ik gaan voor een automatisch horloge ?

3 likes

Ga voor een horloge wat je mooi vindt en praktisch.
Jouw keuze is puur gevoelsmatig … kortom volg je gevoel.

En als je eens een automaat wilt proberen en geen gekke dingen wilt doen ga dan voor de Seiko 5 lijn.
Super leuke horloges vriendelijk geprijsd. Kun je niet mis mee gaan !

Ooh en ga ze passen en in het echt bekijken, voel je niet direct verplicht om te kopen.
Maar in het echt bekijken is veel leuker dan ze online bestellen. Geloof me VEEL leuker !

Veel plezier met je zoektocht.

11 likes

Als je gewoon een horloge wilt om vaak te dragen, kun je het best voor quartz kiezen. Die zijn accurater, hebben weinig onderhoud nodig en in de aanschaf zijn ze een stuk voordeliger. Junker is ook wel te vinden in quarts-uitvoering.

1 like

Een zwitsers binnenwerk is nooit een slechte keuze. Quartz is betrouwbaar en vaak heel nauwkeurig. Vereist feitelijk geen onderhoud op een batterijtje na.

Een mecchanisch binnenwerken is dan weer iets specialer, zeker icm een open caseback. Voor de prijs ga je bij zeppelin zeker goed zitten maar dan kan je uiteraard geen uiterst nauwkeurit horloge verwachten.

Uiteindelijk wil je toch een Rolex.

Ik ben er nog niet, maar dat is de mythe hier op het forum.

7 likes

Dat is zeker waar!

1 like

Japanese automaten zijn prima, Seiko, Miyota al moet je bij de laatste niet de goedkoopste kiezen. Die loopt prima maar de rotor is lawaaierig. Beste is een kaliber met een bidirectionele rotor, die kan dan niet vrij rond spinnen de andere kant op.

Voordeel van een automaat is geen batterij nodig en een mooi lopende seconden wijzer bij minimaal 21600 bph. Nadeel is dat je ze iets vaker gelijk moet zetten.

Verder mee eens: passen in de winkel en kiezen wat je leuk vind en ook op langere termijn denkt te gaan dragen.

Succes!

1 like

Welkom op HF en leuk, een nieuwe horloge uitzoeken! O.k. dan, quartz is robuuster en nauwkeuriger en meestal goedkoper. Mechanisch is een stuk mooie, traditionele techniek. En dat heeft meestal de voorkeur van een horlogeliefhebber. Hoewel veel (de meeste?) horlogegekkies er ook wel een quartz bij hebben, als praktische ‘grab & go’ en om mechanische horloges mee gelijk te zetten. Dus eigenlijk kun jij alleen de keuze maken wat jij belangrijker/prettiger vindt. Qua merken is er heel veel goeds te koop, voor een paar honderd Euro. Ik zou zelf kijken naar Seiko, Certina of Tissot. Maar er zijn nog wel meer goede en betaalbare merken. Wat voor soort model zoek je (duiker, chrono, dresswatch, fieldwatch)? Dan kunnen we misschien een beetje meedenken.

1 like

Dit zijn enkele horloges die ik eerst ‘op het zicht’ heb gekozen, even in een apart tabblad had gezet en na het doorlezen van de informatie heb behouden :

Uiteenlopende prijzen, dat wel, zowel quartz als automatisch. In de winkel ga ik sowieso eens langs, heb gewoon op de website gekeken om al eens een idee te vormen.
Denk dat er sowieso geen enkele miskoop tussen zit.
Had ik ook nog niet gezegd : ik haat het wanneer een horloge vóór of achter loopt (Belgische uitdrukking maar begrijpen jullie wel :wink: ) dus dan blijf ik beter weg van een mechanisch exemplaar ?

Edit : net gemerkt dat ik als nieuwe gebruiker geen weblinks kan plaatsen in mijn posts. Wordt dus een karweitje om dat allemaal op te sommen :no_mouth:

Welkom. Zoals hiervoor al geschreven zou meer informatie helpen je gerichter te kunnen adviseren. Mijn eerste gevoel roept Tissot PRX, verkrijgbaar in 35mm (quartz, automaat later dit jaar las ik hier ergens) of 40mm (quartz of automaat). Sportief maar afhankelijk van de kleur ook wat dressier. Ideaal om dagelijks te dragen.

7 likes

Ik kan hier een heel verhaal gaan zitten tikken.
Ik kan ook zeggen, zie de post van @sj44k

Met dit verschilletje,

[quote=“sj44k, post:2, topic:416835”]
VEEL leuker, wordt
VEEEEL leuker.

edit, kleine toevoeging, kijk ook eens naar tweedehands Russen hier, op het forum.
Is heel leuk spul, en je kunt je er geen bult aan vallen.

1 like

Ok, ik kan dus geen weblinks plaatsen, dus typ ik het maar met de hand. Mijn voorkeur gaat uit naar een duiker- of chronostijl.
Een metalen bandje is sowieso een no go (heb ik een hekel aan en ik vind het absoluut niet mooi), dus bij voorkeur leer.

Enkele voorbeelden :
Certina DS PH200M Powermatic 80 Aqua Collection C0364073605000
Mechanisch, automaat, met bruin kalfsleren bandje
910 euro

Certina DS Podium Chronograph 1/100 sec Sport Collection C0016473605700
Quartz (Precidrive), met bruin leren bandje
855 euro

Seiko Kinetic Horloge SKA791P1
Quartz, Kinetic, met bruin kalfsleren bandje
270 euro

Seiko Prospex SRPG13K1
Mechanisch, automaat, donkergroen nylon bandje
540 euro

Zeppelin 100 years ‘1st Edition’ 7680-1
Quartz, Swiss made, bruin kalfsleren bandje
269 euro

Zeppelin LZ 127 Graf Zeppelin 8684-4 (groene wijzerplaat) en 8682-3 (blauwe wijzerplaat)
Quartz, chrono, bruin kalfsleren bandje
279 euro

Zeppelin Night Cruise chronograaf 7296-1
Quartz, bruin kalfsleren bandje
299 euro

Zeppelin LZ 126 Los Angeles 8644-3
Quartz, bruin kalfsleren bandje
249 euro

Zeppelin Night Cruise 7264-3
Mechanisch, automaat, met bruin kalfsleren bandje
379 euro

Pontiac Phoenix P40016
Quartz, Swiss made, bruin leren bandje
279 euro

Zoals ik zei, denk dat er geen foute keuze is maar zijn er misschien horloges die jullie meer zouden aanbevelen dan andere ?

Alvast bedankt !

2 likes

Kon mijn vorige post niet aanpassen dus hier nog enkele andere suggesties, gezien op de site van een andere juwelier in de buurt :

Tissot Couturier Chronograph T035.617.16.031.00
Quartz, bruin leren bandje
475 euro

En dan de Tissot Chrono XL lijn, quartz, 375 euro

Ook wel mooi en voor zover ik begrepen heb, van hetzelfde huis als Certina…

Errug fraai. Probeer er een mooie Milanese band erbij te ritselen, dan kun je ook banden afwisselen. En zwemmen met een leren bandje, daar wordt ie niet beter van.
Automaat, Zwitser, behoorlijke waterdichtheid, heel erg fraai, maar wel wat meer aan de prijs dan je andere opties. Vraag is hoeveel pijn doet je dit. Als je hem mooi vindt, krijg je er anderzijds wel iedere dag wat voor terug.

Ik zou persoonlijk voor een hamilton khaki gaan of voor de Tissot gentleman. Prx kan eventueel ook nog.

@iNeedaWatch

Die was me meteen opgevallen, samen met die DS Podium Chronograph :wink:
Mijn budget houd ik het liefst rond de 500 euro maar ik zou wel kunnen overtuigd worden om wat meer te betalen; hangt er vanaf hoe die horloges ‘aanvoelen’ in de winkel.

Die Zeppelin’s zijn in elk geval heel mooi (ik moet er natuurlijk meerdere keren per dag op kijken). Zijn die op het vlak van kwaliteit vergelijkbaar met Certina ?
En die Pontiac vind ik ook wel een looker ; bovendien een Belgisch horloge met Zwitsers mechanisme of zie ik dat verkeerd ?

1 like

Vooral dit… indien mogelijk altijd de metalen band erbij nemen.

Een leren band kopen voor een horloge is veel makkelijker en goedkoper dan de originele metalen band er ooit bij kopen.

2 likes

Nog eens gekeken, foto’s in detail bekeken, en eigenlijk ga ik liever voor een minder ‘drukke’ wijzerplaat, dus denk ik eerder af te stappen van een chronomodel.
Uit mijn lijstje heb ik onderstaande onthouden. De Certina is een aanrader, had ik al begrepen maar wat met de andere drie ? Kan iemand toelichten ? Is die Zeppelin Night Cruise wel betrouwbaar, een automaat voor nog geen 400 euro ?

Certina DS PH200M Powermatic 80 Aqua Collection C0364073605000
Mechanisch, automaat, met bruin kalfsleren bandje
910 euro

Seiko Kinetic Horloge SKA791P1
Quartz, Kinetic, met bruin kalfsleren bandje
270 euro

Seiko Prospex SRPG13K1
Mechanisch, automaat, donkergroen nylon bandje
540 euro

Zeppelin Night Cruise 7264-3
Mechanisch, automaat, met bruin kalfsleren bandje
379 euro

Thanks !

Een Seiko Kinetic zal een goede middenweg voor je zijn. Nauwkeurig als een quartz en toch de charme van een automaat. Veel keuze in. Ben zelf altijd gecharmeerd van de Seiko Premier Kinetic lijn…

Is zekker waar en dan heb je hem en besef je hoe kut het is om te dragen

1 like