Advies gevraagd voor nieuw horloge

Dat is wel een heel sterk statement…

Heb er nog geen om gehad. Zou het niet weten :man_shrugging:t2:

Heletijd mensen die zegen oo kijk een rolex met hem gaat het goed hij betaald de rekening of mensen die hem al te graag van de pols trekken enz mega hinderlijk en dan ja ze zijn mooi maar voor het geld heb je zoveel mooiers

2 likes

Citizen Chronomaster, Grand Seiko Quartz, Longines VHP Quartz, Casio Oceanus, Breitling Superquartz en Junghans Mega zijn je vrienden.

Mechanisch is per definitie niet accuraat, ook niet binnen COSC specificaties.

Jouw heilige graal is de Citizen 0100, dat is het meest accurate uurwerk ter wereld. Daar moet je wel budget voor vrijmaken.:sunglasses:

Die zijn een soort van OK, want af fabriek goed gereguleerd. Maar de Seiko en Zeppelin automaten moet je niet nemen als je een accuratesse-fetisjist bent.

500 Euro.

970 Euro.

Ergens rond de 1800 Euro.

Idem, rond 1800 wel te vinden, richting 2000.

1 like

Ongetwijfeld, maar meestal is het zo dat je krijgt waarvoor je betaalt. Dat kan zitten in waterdichtheid, ontwerp, precisie, maar ook detail en afwerking. Uiteraard gaat het niet enkel om objectieve criteria.

Naast

en

heeft ook Certina een quartz duiker met Chronometer specs. Ik heb hem in titanium:

Wel even een dingetje is je pols omtrek. Want een horloge met een diameter van 36 mm of een van 43 mm maakt wel wat uit…

Nog een quartz van Certina met Chrinometer specs (en in titanium), voor € 610,- :

Maar misschien wil je gewoon iets proberen en toch niet direct je budget ver oprekken. Er zijn hier talloze voorbeelden van mensen die aan één horloge niet genoeg hebben :joy:. Dan is de genoemde Tissot PRX quartz voor grofweg € 300, hierboven ook genoemd (met foto’s) wel erg leuk. Veel suggesties, ga lekker passen nu :grin:

:fu:Zoek niet verder. Mooi horloge. Betrouwbaar merk en voldoet aan al jouw eisen. Je gaat hem dagelijks dragen dus een automaat valt aan te bevelen :+1:t2:

Ik ga inderdaad zaterdag eens langs om te kijken, te vergelijken en vooral, te passen.

Wellicht is een mechanisch horloge niet meteen iets waar ik zou moeten naar kijken, behalve dat Certina horloge powermatic dat ik gewoon heel mooi vind (mijn budget is daar minder blij mee, maar goed, je leeft maar één keer).

Ik was er ook van overtuigd dat ik absoluut een Zwitsers horloge moest hebben ; als leek lijkt dat je een garantie voor kwaliteit, maar ik stel nu ook vast dat je ook gerust elders kan shoppen.

Zoals gezegd, ik ga sowieso langs de horlogewinkel, want ik heb ook nog een Woodwatch liggen in de kast dat ik van mijn vriendin cadeau had gekregen, maar waarvan het bandje jammer genoeg redelijk snel kapot is gegaan ; ik ga er dus een leren bandje laten in plaatsen, veel sterker dan het standaard houten bandje. Is een mooi horloge, en heeft sentimentele waarde want mijn vriendin had het laten graveren, maar als ik eerlijk ben loopt het een beetje achter (moest het toch regelmatig bijstellen). Maar goed, ik ga het bijhouden en af en toe nog eens dragen.

Ook had ik vroeger, in een ver verleden toen de dieren nog spraken (1982) voor mijn twaalfde verjaardag een Pontiac horloge gekregen van mijn ouders, en ik herinner me dat ik daar dolgelukkig mee was (in die tijd was er nog geen internet en konden we de écht mooie dingen nog op prijs stellen :slight_smile: ).

Afijn, laat ons zeggen dat ik open sta voor alle merken. Pontiac heeft toch wel een sentimentele betekenis, dus een Pontiac Phoenix staat nog op het lijstje (is een chronomodel maar ik vind de wijzerplaat net iets minder druk dan de rest).
Heb nu ook iets meer naar Seiko gekeken en dat lijkt me ook wel wat. Iemand zei hier dat dat Kinetic model ‘kut’ zou zijn om te dragen. Is er effectief een probleem met dat horloge want ik vind het wel iets wat ik graag rond mijn pols zou dragen.

Voor de rest, denk ik dat ik sowieso met quartz bij de meeste merken wel goed zit met mijn budget ; zoals ik al zei, staat die Certina Powermatic nog op mijn lijstje maar ik heb zo het gevoel dat je voor een automaat horloge best niet goedkoper gaat kijken (zo om en bij de 900 à 1000 euro). Of heb ik dat verkeerd voor ?

Kan mijn vorige post niet editen, dus dan maar op deze manier :wink:

Dat Pontiac horloge dat ik als kind had gekregen, was volgens mijn een Eric model, blauwe wijzerplaat met een zwart leren bandje. Weet niet of in die tijd bij die collectie al bestond maar het lijkt er toch sterk op.
Ook de Deep Water lijn spreekt me wel aan ; standaard allemaal met metalen armbandjes maar er zal ook wel een leren kunnen ingeplaatst worden…

En inderdaad, het werd gezegd in het begin van dit draadje, het is heel leuk om zo op ‘horlogejacht’ te gaan :wink:

Nog een paar modellen :
Certina DS-8 Urban collection met Precidrive (510 euro) en de Seiko Prospex PADI Solar (390 euro) :slight_smile:

Nog een vraagje over de Certina DS PH200M :

In dit draadje zie ik dat het horloge geleverd wordt in een koffertje en met een extra bandje erbij.

Is dit standaard zo of is dit een special edition of zo ?

Excuus, editen niet mogelijk dus nog een extra post (is dit normaal eigenlijk dat je een post niet kan wijzigen ?).

Ik leer bij : een paar Youtube kanalen gevonden over horloges en wat bijgelezen op Google. Alle mechanische/automatische horloges hebben onderhoud nodig om goed te blijven functioneren. Hoe vaak moet je daarmee naar de ‘horlogegarage’ ?
Ook is het zo dat, als je een precisiejunkie bent zoals ik, je best niet gaat voor een automaat in de prijsklasse onder de 1000 euro : daar zou je namelijk rekening moeten houden met een gemiddelde afwijking van 20 tot 30 seconden per dag. Klopt dit ?

Neem een Citizen EcoDrive. Dat is een horloge met de nauwkeurigheid van quartz en er hoeft nooit (nou ja, zeker de eerste 5 à 10 jaar) geen nieuw batterijtje in, want dat wordt opgeladen door gewoon daglicht.
En als je dan ook nog een “radio-controlled” uitvoering neemt, wordt de tijd ook nog gesynchroniseerd met de atoomtijd, dus nauwkeuriger krijg je ze niet.

Deze bijvoorbeeld: prijs rond de € 300,-.:


Is er ook in goudkleurig; iets duurder:

Niet al te drukke plaat, leren bandje, wat wil je nog meer?

Om één of andere reden vind ik geen Citizen dealer in België. De modellen die je laat zien zijn niet echt mijn smaak, mag best wel wat stoerder. :slight_smile:

Heb op de sites van een tiental juweliers gekeken in de onmiddellijke omgeving (niet verder dan een uur rijden), verschillende merken maar ik blijf uitkomen bij ofwel Certina of Seiko.

Ik zeg niet dat ik dit weekend al een horloge ga kopen, maar ik heb enkel tijd voor één dealer. Ik ga alles eens bekijken in de winkel, dus ik sta voor alles open maar ik heb al 2 favorieten in mijn hoofd, met 2 verschillende prijzen, en dat is de Seiko Kinetic en de Certina DS PF200M. Heb enkele reviews bekeken en gelezen en die Seiko bevalt me enorm (ook wat gelezen over die Kinetic technologie én over het merk Seiko in het algemeen). En de prijs is prima !

Die Certina wil ik absoluut eens aan mijn pols zien en mocht ik er mijn hart een sprongetje maken dan wordt het die :grinning:

Wat ik in alle antwoorden mis is het mooie merk .Swiss military hanowa.
Extreem veel horloge voor je geld.
Ik weet dat er in Maastricht een winkel zit waar je ze irl kunt zien. Vraag me alleen niet wie.

Kinetic is, zoals hier eerder aangegeven, een combinatie van batterij- en bewegingsaandrijving van het uurwerk. Maar het is geen quartz en het is m.i. ook zeker niet zo nauwkeurig als een quartz horloge. Als je een precisiejunk bent zal een kinetic je best tegen kunnen vallen qua nauwkeurigheid.
Ik heb er wel eens naar gekeken; precisie was voor mij geen eerste prioriteit maar het nadeel vond ik dat het als “semi-automatisch” horloge niet in een watch winder “in staat van opwinding” gehouden kan worden, omdat die daarvoor veel sneller zou moeten draaien dan voor “echte” automaten. Zou je zeker aanraden om daar bij de AD goed naar te informeren, evenals naar de geclaimde nauwkeurigheid.

Daar heb ik er niet zo lang geleden even één van gehad: de Swiss Military Hanowa - Puma.
Zag er erg leuk uit, droeg ook fijn, was een quartz maar viel me bijzonder tegen qua nauwkeurigheid en heb ik per kerende post geretourneerd.

Kan natuurlijk altijd. Ik heb er 2 automaten van waar ik nog altijd heel blij mee ben.
Al een paar jaar eentje mee op vakantie gehad, dan lopen ze dus ruim 2 weken, en ik heb er geen enkele afwijking bij kunnen ontdekken.
Het zijn wat mij betreft gewoon prachtige Zwitsers voor het geld.

1 like

Seiko kinetic is opzich een mooi en goed afgewerkt horloge. En mits regelmatig gedragen loopt het zorgeloos. Enige minpunt is dat er geen saffier in zit.

Hier op een Hirsch Mariner…

2 likes

Ja.
Koop een Brunmontagne als start.
Automaat , NL merk, betaalbaar en bovenal erg cool!

Ga je geen spijt van krijgen, doen!

4 likes

Als je een absoluut strap-monster wil, dan moet je eens kijken naar de Seiko SPB143 (of een van de andere 63MAS varianten) en de Oris 65. Beiden duikers in een bescheiden maatje met een enorme hoeveelheid kleurstellingen. Ik heb de Seiko SPB143, SPB147 én SPB149 met een gigantische hoeveelheid NATO banden en leren banden en wissel ze regelmatig af (de horloges én de banden). Ik ben inmiddels mijn hele collectie aan het terugbrengen naar een aantal varianten van dit type Seiko en twee Marine Master 300’s (de zwarte SLA021 en blauwe SLA023).

3 likes