Advies gevraagd voor nieuw horloge

Hm, misschien dan toch nog maar eens bij de AD hier in Veldhoven naar een automaat van dat merk gaan kijken. Qua design was ik er ook echt wel blij mee en het heeft ook een goede naam. Waarschijnlijk een maandagochtend exemplaar geweest, of toch te hoge verwachtingen mijnerzijds.

1 like

Je kunt altijd pech hebben.
Je hebt nu de ervaring van 1 exemplaar.
Maar ja , zoals Ć©Ć©n zwaluw nog geen lente maakt, maakt 1 sneeuwvlok nog geen winter.

Overigens , dit zijn de mijne, waarbij gezegd dat degene met de rode band origineel ook op staal zat" en daar binnenkort weer op terug komt"
En kijk even naar de stand van de wijzers , zelf zo stilgevallen, knap hƩ.
Oh ja, alletwee met zichtbodem

Over automaten : op de site van Seiko staat bij de mechanische modellen een nauwkeurigheid vermeld, de afwijking veronderstel ik dan.
Gaat van +25 tot -15 seconden per dag tot +45 tot -35 seconden per dag, het eerste model kost rond de 1300 euro, het tweede rond de 500.

Ik ga er dan vanuit dat dit het geval is bij alle merken, dus ook bij die Certina DS PF200M, en bij uitbreiding, bij ALLE mechanische automaathorloges.

Vraag van de dag : heeft een Rolex automaat van 5000 euro of meer dan ook een afwijking ? Is een afwijkende nauwkeurigheid inherent aan dit type horloge ?
Zo ja, dat zou dan willen zeggen dat je enkel maar naar quartz zou moeten kijken als je absolute precisie wilt ? En daar heb je dan ook nog gradaties in, met de Certina Precidrive die nog vele malen preciezer is dan een gewone quartz.

Nu, ik hou er wel van als een horloge precies is, maar het moet nu ook niet ā€˜atoomklokpreciesā€™ zijn. Maar ik lees over mechanische horloges dat mensen er wel kunnen mee leven als er een afwijking is van zoā€™n 40-tal seconden op 2 dagen. Nou, ik vind dat al niet zo leuk, zou willen zeggen dat je horloge op 2 weken tijd al een serieuze afwijking vertoont.

Anderzijds ben ik waarschijnlijk te veeleisend :thinking:

Automaten inderdaad, met relatief eenvoudige Japanse (Miyota 8215) cq. Chinees/Japanse (Seiko NH35) calibers. Zeker niet slecht voor het geld, maar ook geen wonderen van nauwkeurigheid en dus niet geschikt voor een precisiejunkie als afbeelding en zeker ook niet Swiss Madeā€¦

O, die met de rode band is wel erg mooi! Ik ben, met als afbeelding overigens, geen liefhebber van stalen banden en heb liever leer. Maar qua kleur zou ik dan liever iets in blauw of misschien wel geel zienā€¦

En wat met die Certina DS PH200M ? Over welke soort afwijking hebben we het dan ?

Je zei ā€˜Chinees/Japanseā€™ calibers van Seiko. Is Seiko dan tĆ³ch niet het kwaliteitsmerk dat ik dacht ?

Seiko is zeker wel een goed merk, maar zoals met alles ā€œalle waar is naar zijn geldā€. Een microbrand zoals bijv. Brunmontagne gebruikt binnenwerken (ā€œcalibersā€) waar weliswaar Seiko op staat, maar die (voor dat NH35 caliber) inmiddels in China gemaakt worden en het eenvoudigste model zijn dat nog de naam Seiko mag dragen. Seiko maakt (misschien zelf, of misschien evengoed via een onderaannemer in Japan of elders) ook betere, meer nauwkeurig afgestelde en (dus) ook duurdere calibers die in hun duurdere modellen zitten.
En zoals hierboven al eens eerder is gezegd: ā€œMechanisch is per definitie niet accuraat, ook (ik zeg zelfs) niet binnen COSC ( ā€œchronometerā€) specificatiesā€.
One of the criteria for Ā« chronometer Ā» certification is the average daily rate on the first 10 days of testing: from -4 sec to +6 sec., or up to 10 seconds per day. A tolerance which, as such, may appear high, but which, in reality, is the result of an extraordinary requirement.. En de horloges die daar aan voldaan heb je zeker niet voor een ā‚¬ 500,-ā€¦

Hier is een hands-on review van die Certina, waar ook (gemeten) afwijkingen in vermeld worden. Dat zijn wel exemplaarcijfers; wat Certina zelf opgeeft weet ik zo snel niet.

Hier is de specificatie van het NH35 caliber: https://calibercorner.com/seiko-caliber-nh35a/
Ik gaf aan dat het Chinees/Japans is; hier wordt ook Maleisiƫ genoemd als fabricageland. Ik heb ook een bron gezien die aangeeft dat de horloges waar het in zit in China worden geassembleerd.

Ik dacht dat dat ā€œā€˜kutā€™ om te dragenā€ op een Rolex sloeg?

Als je een afwijking van enkele seconden per dag/week vervelend vindt, dan zou ik zeker wegblijven van mechanisch/automatisch en voor ofwel radio controlled/gps gaan (er bestaat meer dan g shock) ofwel zoals hierboven ook vermeld bijvoorbeeld high accuracy quartz (zoals Bulova). Als je wat zoekt zul je hierin wel een mooi betaalbaar exemplaar tegenkomen.

Nog een tip. Je kunt jezelf ook wat inlezen over horloges (zoals hier op het forum) of naar podcasts hierover luisteren in plaats van alle kleine dingen in dit topic te vragen. Het mooie aan de hobby is dat je al lezend, kijkend, luisterend, pratend,ā€¦ zo steeds wat meer te weten komt :slight_smile:

Wat dacht je van Orient.
Zeer de moeite waard om te google.
Succes of jij op SeriousWatches.eu

In die Certina zit een Powermatic 80.111 caliber, het ā€œgoedkoopsteā€ type Powermatic, waar enkele ā€œplasticā€ onderdelen in zitten die sommige lieden op dit forum met afschuw vervullen. Er zijn nog twee betere varianten: de Powermatic 80.611, zonder die plastic onderdelen en de Powermatic 80.811, chronometer gecertificeerd en o.a voorzien van een antimagnetische silicium balansveer.
Je moet je realiseren dat er, om die 80 uur looptijd te halen, enkele compromissen gesloten moesten worden in het ontwerp t.o.v. de meer conventionele ETA calibers met looptijden van rond de 40 uur. Bijv. een lagere tikfrequentie die de secondenwijzer net niet helemaal mooi ā€œgladā€ rond laten draaien.
Misschien dat de andere deelnemers daar ook iets over kunnen zeggen?

OriĆ«nt is mijn favoriete merk! Heb er inmiddels drie van, waaronder een limited edition jubileumuitgave. Heel veel keus in modellen en voor wat ze bieden zeer betaalbaar vind ik. En SeriousWatches is een uitstekende AD voor heel veel merken, alleen als je er wilt kijken en passen moet je wel naar Drachten, wat vanuit BelgiĆ« niet echt naast de deur is. Maar anderzijds kun je bestelde maar ongedragen horloges altijd gratis retourneren (vanuit Nederland tenminsteā€¦).

Axh als je dan absoluut precies wilt weten hoe laat het is dan stel ik de Seiko Coutura voor. Solar powered, dus ook geen batterij die je hoeft te vervangen en hij zet zichzelf op tijd. Ook als je naar een andere tijdzone vliegt. Is er in verschillende uitvoeringen dus keuze genoeg. Maar uiteraard zijn de eerder voorgestelde horloges ool heel erg goede keuzes. Daarrom zijn het van die leuke dingen. Ieder zijn eigen smaak en ik weet zeker dat jij de jouwe ook gaat vinden. Neem er wel rustig de tijd voor.

Theoretisch is +/- 20 tot 30 seconden normaal maar in de praktijk valt het wel mee. Maar over minder dan 10 seconden per dag noet je je niet druk maken want anders zou ik absoluut voor quartz kiezen.

Service elke 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het merk.

Koop een automaat dus enkel als je er echt een liefhebber van bent. Het is een mooi stukje mechaniek en het af en toe gelijk moeten zetten is ook een charme van de automaat.

En dan nu als afsluiter van deze dag vol informatie:


Een heuse Tissot Powermatic 80 Silicium met het nauwkeurigste Powermatic 80.811 caliber voor nog geen 800 euro, met een lederen (ā€œlerenā€ is hier geen passende benaming :rofl:) band. Met wat onderhandelen kan er wellicht nog wat van de prijs af bij een Belgische ADā€¦
En voor de goede orde: ik ben echt geen Tissot-aandeelhouder :sunglasses:.
4 likes

Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind dat de gentleman altijd een beetje in de schaduw van de prx staat maar persoonlijk vind ik de gentleman veel mooier.
Ik heb 'm toevallig 2 weken geleden in een officiƫle Tissot winkel gezien en het is echt een heel mooi horloge vind ik.
Sportief en bij nette kleding te dragen.

1 like

Ik denk dat je een automaat voorlopig even moet vergeten want je maakt je te druk over een paar seconden per dag afwijking.
Zelfs een Rolex kan meer afwijken dan een goedkope quartz als je geluk hebt een goed afgeregeld exemplaar te treffen.
Ik heb een Casio Duro van ā‚¬50 die 0,5s/week voorloopt. Maar met Rolex en andere topmerken koop je een horloge, emotie, stijl, geschiedenis enz.
Wil je een horloge om van te genieten of puur een perfect op tijd lopend uurwerk? Dan zou ik voor een zender gestuurd horloge kiezenā€¦

1 like

Mwa
Ik denk dat @Kaneda gewoon de sprong in het diepe moet nemen en een automaat moet kopenā€¦
De beleving zal hem overtuigen dat die paar sec geen flap meer uitmaakt.
Het is zoveel leuker een automaat!

Dus, mijn geopperde blijft overeind want het is een heerlijke instapper de automatische horlogerie wereld in .(of een aanvulling op een bestaande collectie)

1 like