Over een maand woon ik een jaar samen met mijn vriend. Toen ik hier een jaar geleden kwam, heb ik hem een goedkoop horloge gegeven (omdat er geen budget was voor iets moois) en deze blijkt hij haast religieus elke dag te dragen. Daarom lijkt het me tijd voor een kleine upgrade! Ik heb helemaal geen verstand van horloges, en de keuze is enorm, dus ik hoop op de hulp van de kenners
Ik merk dat hij een leren band erg fijn vind. Horloge mag beiden donkerblauw of zwart zijn, geen goud. Hij hoeft geen 20 jaar mee te gaan, maar het zou toch fijn zijn als hij bestand is tegen allerdaags gebruik. Mijn budget ligt rond de 300 euro. Wellicht hebben jullie tips waar ik op moet letten, merken die altijd goed zijn of ander advies!
Mooi idee. En wat voor soort horloges vindt hij mooi? Als hij wat nettere horloges mooi vindt, dan is de Orient Bambino een lijn met heel veel mooie keuzes zoals:
Hij houd vooral van netjes, horloges die hij bij zijn pak zou kunnen dragen. Zijn werk vereist ook nette kleding dus een wat stoerder model zou minder mooi matchen!
Mijn eerste gedachte was iets van een Seiko Cocktail Time, maar die zijn net wat duurder (rond de 325-400 als je online een beetje rondkijkt op Chrono24 en MP). 2e zit op een Milanese, maar het leuke van horloges is dat je makkelijk andere banden erop kan zetten voor een geheel andere look.
Weet je ook wat zijn polsmaat is?
Is zijn kleding casual of meer dressy?
Wat is alledaags gebruik, werkt hij op een boorplatform of is hij kantoorhero bijvoorbeeld🙂?
Want dat zijn factoren die ik mee zou nemen voor jou bij het bepalen van een horloge als cadeau.
En blijkbaar heb je een neus voor wat hij mooi vindt, als je 1e cadeau al zo in de smaak viel, top!
Hahaha dat weet hij ook gelukkig! Hij werkt als ambtenaar, dus elke dag in overhemd op kantoor. Ik heb geen idee wat zijn polsmaat is, wel draagt hij buiten kantoor veel meer casual kleding (wijde broeken en t-shirts)
Je zou een Tissot Quartz Couturier kunnen overwegen. Heb ik zelf jaren gedragen bij een pak en casual. Nieuw net iets boven budget maar tweedehands full set een stuk goedkoper te vinden
Ik zou ver weg blijven van alles met een geïntegreerde bracelet. In mijn optiek heeft een horloge op staal geen pas bij een pak. Punt. Daarmee spaar je direct geld, want bracelets zijn over het algemeen een tandje duurder dan leren banden.
Wat budget betreft zijn er niet heel erg veel reputabele horlogemerken te vinden die dress watches maken voor dat geld. Je komt dan bij deze merken uit:
Orient
Seiko
Tissot
Verdere micro-brands en Chinese jat-fabrieken laat ik even buiten beschouwing.
Sorry, maar hier glijden de meningen uiteen. Een stalen sporthorloge met geïntegreerde bracelet en überhoekige kast is vulgair bij nette kleding. Als je zoiets in Bermuda-shorts wilt gaan dragen terwijl je door Miami Beach wandelt, prima, maar niet bij een pak.
Yup. Ook mijn eerste gedachte. Zowel de 40mm als de 38mm versies zijn snoepjes, kosten de hele wereld niet en zijn prima als net horloge te gebruiken.
De Orient Bambino 38 in de huidige generatie is ook geweldig, die @MisterTaab al noemde.
Dit zijn alle Orient Bambinos op een rij. De bovenste rij van nieuwe aankomsten zijn 38mm en binnen budget te koop.
Twee nadelen: 30m waterdicht betekent niet zwemmen met het horloge, en je krijgt voor een budget van 300 ballen geen fatsoenlijke dresswatch met saffier glas bij een fateoenlijk merk, althans, niet met een automaat.
Ik heb vragen voor je:
Wat is zijn polsmaat?
Welke kleur pakken draagt hij het liefst?
Welke kleur riem en schoenen draagt hij daarbij?
Mijn advies is geen groene wijzerplaat, ook al vind ik ze nog zo cool. Ik zou eerder deze pakken:
Daar kun je voor 40 Euro ook een zwarte leren band bij kopen (of iets meer, voor 50 ballen heb je een zwarte Shell Cordovan) die bij zwarte schoenen en de bretels kunnen die je normaliter bij een pak zou moeten dragen.
Gentlemen avoid brown to town, tenslotte.
Zat ik ook aan te denken, maar als je boven budget moet gaan voor een quartz… Tja…
Als je daar een Bergeon 6767 bij koopt voor 22 Euro, en je bestelt er een cognac en een zwarte Shell Cordovan leren band bij heb je voor de zomer een sporthorloge op staal wat 100m WR is, heb je voor een linnen vrijetijdspak een horloge op een bruin leren band en voor het pak een horloge op een zwart leren band.
Wat oudere Seiko 5’s zijn misschien ook nog wel leuk, bedenk ik mij net. Leuke mix van sporty en dressy, prachtige sunray wijzerplaten die spelen met het licht. De 2e foto is van mijzelf, draagt veel verschillende banden erg goed.
Hi! Ik heb hem de kamer uitgestuurd om huidig horloge te meten, maar ik ben geen expert dus misschien moet dat met een korretje zout worden genomen
Zijn polsmaat: 16,5
Het huidige klokje met poten: 50
Klokje zijwaards: 42
Dit past hem goed en steekt nergens uit.
Hij draagt of een zwart of blauw pak, in combinatie met een zwarte riem en zwarte schoenen. Op gekke dagen in combinatie met een wit of donker grijs overhemd. De blauwe wijzerplaten vind ik zelf ook het mooist! Bruin draagt hij nooit, dus met een zwarte of donker blauwe band lijkt me logischer
Yes, dat gaat vrij makkelijk. Valt prima zelf te doen met dat gereedschap die Fate benoemde, de Bergeon. In horloge armbanden zitten spring bars, die kan je er zo uithalen en een andere opzetten. Je hebt zelfs banden met ‘quick release’ spring bars, waarbij er een klein handvat (ofja, vingernagelvat) opzit.
Dan passen de 38mm Bambino van Orient, de SUR309P1 van Seiko (evenals de aangedragen Seiko 5 en Seiko Cocktail Times) hem prima, net als de Couturier van Tissot.
Ik zou het maximaal op 40mm stellen, want eerlijk gezegd vind ik een dressy horloge van tussen de 36-39mm het mooiste passen op een wat kleinere pols. Da’s uiteraard een smaakzaak.
Dan blijf ik bij de aanbevelingen van de Bambino als je een automaat zoekt, of de SUR309 / SUR311P1 van Seiko.
Hier bijvoorbeeld de zwarte. De SUR307 heeft een witte plaat, wat ik eigenlijk het mooist vind als gekleed horloge, maar dan kom je in de wel erg conservatieve hoek te zitten.
Als hij geen aficionado is zou ik gewoon quartz pakken, want die doen het altijd, zijn niet schok-gevoelig of bang voor magnetisme, en in het geval van de SUR30x serie zijn ze, net als de Tissot Couturier, 100 meter waterdicht.
Dan staat het hele setje links wat ik postte als een huis:
160 voor het horloge, 59 voor een zwarte cordovan band, 22,50 voor de bandenwissel-tool.