Advies gezocht voor chronograaf, budget ~ €400

De Tissot PRC200 heb ik zelf al zo een 20 jaar in bezit en die vind ik nog steeds mooi. Als ik die weer eens om doe dan vind ik hem nog steeds mooi. Er gebeurd genoeg en de plaat is ook mooi met licht etc.

Dat is een leuk en goed horloge kan ik wel zeggen, CW is fantastisch maar wel een hele andere klasse.

PRC200 vind ik ook top, alle 3 generaties trouwens. Mark II in blauw is bv. schitterend en heb ik tot mijn spijt ooit verkocht.

Deze heb ik gelukkig nog steeds, op RVS en zwart leder :grinning:

Daarnaast is deze ook een topchrono voor mij.
10 ATM ipv 20, maar wel eco-drive en radio-gestuurd :

En dan is er deze nog: 20 ATM, titanium, eco-drive, radio-gestuurd, en lume waarbij je bijna een boek kan lezen :grinning:.

Allemaal met safierglas natuurlijk.

4 likes

Die Yema is echt tof en heb eens een Yema van een maatje van mij in handen gehad. Ik was oprecht positief verrast door het afwerkingsniveau voor de prijs die zij vragen.

1 like

Welk referentie is die titanium? Wat een monster! (in positieve zin. Zo moeten numerals ook zijn 3, 6, 9 en 12)

1 like

AS4030-59E
Ik weet niet of ze nog ergens nieuw te vinden zijn, maar tweedehands moet kunnen voor €300 à 400. Nieuw was €650 als ik me niet vergis.

Er is ook een gelijkaardige versie in RVS ipv titanium: AS4041
En er is een gelijkaardige in RVS en zonder radiosturing: AS0660

1 like

Tweede foto :rofl:. Zo smerig dat hij de vaatwasser in moest ?

(Knap met die blauwe band ook !)

Is wel een klassieker van Tissot; zit al heel lang in het programma. De nieuwste versie lijkt ook weer meer op de oorspronkelijke, al moet ik zeggen dat ik de tweede generatie met de dikkere markers mooier vind, net even wat minder druk :sunglasses:

1 like

De rubberen band is zeker fijn. Heb later via ebay de stalen band erbij gekocht. Ook niet verkeerd.
De uitvoering met zilveren plaat is iets moeilijker af te lezen, maar voor mij goed genoeg. :+1:

Hihi :grin:. Au contraire, merk op dat de vaatwasser brandschoon is! Een smerige vaatwasser vond ik toch minder fotogeniek…

Ja, ik had het ook wel bekeken als: "dit is het resultaat na de afwas: een cleane vaatwasser en weer glanzend horloge :rofl:

1 like

Even een update van mijn zoektocht: ik ben er nog niet uit. Ik heb jullie tips en suggesties uitgebreid bekeken en nagespeurd en stond na veel wikken en wegen op het punt de Dan Henry te bestellen. Uiteindelijk vind ik die de beste balans hebben tussen wat ik mooi vind en de prijs. Al vind ik een aantal van jullie suggesties ook echt wel mooi, dus hartelijk dank voor jullie adviezen en inzichten!

Maar…toen las ik deze opmerking van @wilfox: ‘En daar zat bij mij de pijn; het moet echt vintage zijn of gewoon modern.’

En tja, toen sloeg de twijfel weer wat toe en ben ik toch weer verder gaan zoeken en lezen, dit keer meer in de hoek van de vintage chronografen. Ik kwam de jaren '50 - jaren '60 chrono’s tegen, met prachtige wijzerplaten (en natuurlijk allerlei nadelen die bij oude horloges horen waar ik totaal geen verstand van heb). Voorbeeld van wat ik bedoel:

https://www.catawiki.com/nl/l/50556839-camy-chronographe-suisse-heren-1950-1959 of

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/5/6/756c3ead3a1845e79ff4240c4c07a3f4cda3725a.png of

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/5/3/1/5313b34903f93e31c5d2464860b122d99d15fbe8.jpeg

Ik heb besloten daar goed naar te gaan kijken, informatie te zoeken en advies over in te winnen. Mocht dat op niks uitlopen (te duur, geen goede te vinden, te kwetsbaar, etc.) dan wordt het alsnog de Dan Henry denk ik. Maar voor nu is die dus even on hold terwijl ik in de vintage richting zoek.

2 likes

Ik snap echt wel de redenatie achter echt vintage of modern (dus niet vintage-inspired of een re-issue) maar dat betekent dus dat je je een mooi horloge onthoudt vanwege dit principe. Is dat echt zo belangrijk?

Daarnaast heb je helemaal gelijk, de chrono’s uit de jaren 50/60 zijn prachtig maar ook een risico. Zonder kennis van zaken kopen van een particulier of onbekende leverancier kan een teleurstelling opleveren.
Ook is de kans groot dat je gevoelig bent voor het principe dat als het vintage is dat het dan ook in originele staat moet zijn. Ook hiervoor geef ik dan hetzelfde advies: koop van een leverancier of betrouwbare (HF) aanbieder.

Edit: en hou rekening met het formaat van vintage. Geen idee van je polsmaat, maar een modern/vintage-inspired horloge is vaak wat groter/minder klein.

1 like

Ik was net het topic aan het teruglezen en wilde voorstellen om ook naar de vintage chronografen te kijken. Zo te zien heb je je hierin al wat georiënteerd :wink:.

Hierin zit altijd wel een risico dat het uurwerk service nodig heeft en je uiteindelijk boven je budget zal komen. Uurwerk zal waarschijnlijk een Landeron zijn.

Een nieuwe leren band erop kan je ook meerekenen (al hoeven die natuurlijk niet 100+ euro te kosten).

Volgens mij zitten er op het forum verschillende handelaren die je hieraan kunnen helpen. @anon34385602 schiet mij als eerste te binnen.

Succes met de zoektocht!

2 likes

Ik kan in niemands portemonnee kijken maar een Dan Henry kost niet gek veel. Goed te verkopen denk ik. Aanschaffen/ervaren is toch een prima optie? Onderwijl evt doorzoeken naar een vintage horloge? Die lijken mij een stuk minder makkelijk vindbaar voor een leuke prijs?

Deze van Corniche al langs gekomen? Enige nadeel als met alle bicompax VK64-gebaseerde chrono’s is het ontbreken van de permanente secondewijzer. Maar wel erg fraai :).

Edit: linkje: Corniche Sand Militaire Heritage Chronograph

5 likes

Dank voor je reactie, ik kan me voorstellen dat het zo overkomt. Ik voel het zelf net even anders: ik kan mijn geld nu maar 1x uitgeven en ben de jaren 50/60 chrono’s tijdens mijn zoektocht naar een moderne chrono tegen het lijf gelopen (ik ben een absolute beginner zoals je merkt) en daar ben ik een beetje verliefd op geworden. Als ik niets kan vinden binnen budget, dan kan ik altijd nog terug vallen op de Dan Henry. Het klopt idd dat ik me nu dus tijdelijk een horloge onthoud tijdens mijn zoektocht naar een vintage chrono, maar dat is voor mijn gevoel niet anders dan dat ik in eerste instantie op zoek ging naar een chrono binnen budget. Toen had ik ook een goedkoop horloge kunnen kopen om de periode te overbruggen maar heb ik dat ook niet gedaan.

Voor wat betreft het formaat: mijn pols is 17,5 cm dus het liefst zoek ik een 38mm maar die zijn zeldzaam. Dus daar zal ik waarschijnlijk een compromis moeten sluiten.

Het is inderdaad een uitdaging een betrouwbare verkoper te vinden, ik houd het blauwe gedeelte al een tijdje in de gaten maar het aanbod op dit vlak binnen mijn budget is helaas minimaal. Het liefst zou ik hier op HF kopen maar dat zal dus waarschijnlijk niet gaan.
Op Chrono24 vallen ze buiten budget, Catawiki heeft er zo nu en dan een husje maar daar is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de verkoper natuurlijk een groot issue, net als op Ebay.

1 like

Dat kan ook, maar liefst zoek ik nu even goed en vind een mooie vintage. Mocht dat niet lukken en mijn geduld op raken, dan ga ik alsnog voor Dan Henry inderdaad.

Wel iets boven budget :innocent:

1 like

Dank je, ik ben me inderdaad bewust van mogelijk benodigde service en bijna zeker benodigde nieuwe band. Dat is iets dat ik ook meeneem in de horloges die ik nu tegenkom op Catawiki etc.

Inderdaad, kopen via een betrouwbare verkoper hier op HF (of iemand buiten HF die ervaren HF-leden als betrouwbaar zien) heeft mijn sterke voorkeur.

Edit: ik zal in het vintage deel een nieuw topic aanmaken over mijn zoektocht naar een vintage chrono, om dit topic niet te veel te laten afzwaaien van mijn oorspronkelijke vraag/ zoektocht.

1 like

Thanks voor de suggestie, ik heb de site bekeken, niet helemaal mijn smaak.