Advies graag: horloge verdwenen in de post

Het moest er natuurlijk een keer van komen: na jarenlang zonder problemen internationaal verstuurd te hebben, is er nu een lege doos in het buitenland aangekomen. De koper is natuurlijk door het dolle heen en ik zit hier ook flink te balen. De verzending ging aangetekend met PostNL, de koper heeft een goede reputatie.

Ik weet wat ik nu in formele zin moet doen, maar hoe los je zoiets schappelijk op met de koper? Graag jullie advies.

uiteraard in overleg met de koper proberen te concluderen dat Jullie bestolen zijn door een tussenpersoon
en niet met de suggestie
blijven hangen dat een van jullie fout is
want dan verlies je niet alleen je horloge maar ook je goede reputatie
bestook liever deze tussenpersoon met het bericht dat jullie beiden elkaar 100% vertrouwen en dat er ergens in het verzendproces het gewicht van het pakketje
niet gewogen is of een verandering in het gewicht niet genoteerd.

Als het een verzekerde verzending was krijg jij als het goed is je geld terug, en kan je hem dus terug betalen.

Wat problematisch kan zijn, is dat hij blijkbaar getekend heeft voor ontvangst, en het dus lastig te bewijzen is dat de doos onderweg leeg is geraakt.

balen… schappelijke oplossing is denk ik: de koper geld terug storten, claim bij postnl om schade te vergoeden. Je horloge zie je waarschijnlijk niet meer terug…

Dank voor jullie reacties. De koper verwijt het mij niet. Naar nu blijkt heeft hij het pakket al op het postkantoor opengemaakt, toen hij het afhaalde. Daar constateerde hij dat de doos leeg was. Vervolgens zijn er foto’s gemaakt en formulieren ingevuld. Het verbaast me dat hij het pakket daar opende, maar vooruit.

De verzending was wel aangetekend, maar niet extra verzekerd. De waarde van het horloge ligt rond de 700 euro.

JackW Schreef:

Dank voor jullie reacties. De koper verwijt het
mij niet. Naar nu blijkt heeft hij het pakket al
op het postkantoor opengemaakt, toen hij het
afhaalde. Daar constateerde hij dat de doos leeg
was. Vervolgens zijn er foto’s gemaakt en
formulieren ingevuld. Het verbaast me dat hij het
pakket daar opende, maar vooruit.

De verzending was wel aangetekend, maar niet extra
verzekerd. De waarde van het horloge ligt rond de
700 euro.

ah… dus dan kan de ontvanger getuigen vinden die kunnen bewijzen dat hij op het postkantoor dat pakket opende en zijn er waarschijnlijk ook foto’s waarop delen van dat postkantoor zichtbaar zijn ?

Er zijn foto’s van een lege doos, er zijn twee getuigen genoemd en er zijn ingevulde formulieren van het postkantoor.

Carpe tempus Schreef:

JackW Schreef:


Dank voor jullie reacties. De koper verwijt het
mij niet. Naar nu blijkt heeft hij het pakket
al
op het postkantoor opengemaakt, toen hij het
afhaalde. Daar constateerde hij dat de doos
leeg
was. Vervolgens zijn er foto’s gemaakt en
formulieren ingevuld. Het verbaast me dat hij
het
pakket daar opende, maar vooruit.

De verzending was wel aangetekend, maar niet
extra
verzekerd. De waarde van het horloge ligt rond
de
700 euro.

ah… dus dan kan de ontvanger getuigen vinden die
kunnen bewijzen dat hij op het postkantoor dat
pakket opende en zijn er waarschijnlijk ook foto’s
waarop delen van dat postkantoor zichtbaar zijn ?

Dit verhaal komt me bekend voor.
Een aantal jaren geleden heeft een forumlid hetzelfde meegemaakt bij een zending,
ik meen naar Zweden, ook daar werd meteen de doos opengemaakt en fotoos erbij van een lege doos.
Het zou zo maar eens een poging tot oplichting kunnen zijn.
Dus overleg maar eens goed, voordat je overgaat tot terugbetaling.

Groet Jan

majary Schreef:

Dit verhaal komt me bekend voor.
Een aantal jaren geleden heeft een forumlid
hetzelfde meegemaakt bij een zending,
ik meen naar Zweden, ook daar werd meteen de doos
opengemaakt en fotoos erbij van een lege doos.
Het zou zo maar eens een poging tot oplichting
kunnen zijn.

ik heb ook wel es pakketjes op t postkantoor geopend. omdat ik niet langer wilde wachten, ik t veiliger vind om de pols dan in n doosje, en als t te groot is en ik t niet zelf kan verstellen gelijl door naar de horlogerie.

de koper heeft blijkbaar ook n goede reputatie. dat gezegd te hebben, zou ik deze ervaring ook melden doch op n nette manier (als waar jullie elkaar hebben gevonden ook n soort ‘ervaring me’ gedeelte hebben). als t onverhoopt toch n oplichter is dan kan ie dit truukje niet veel vaker daar meer doen.

Je kan weinig anders dan terugbetalen, erg zuur.
Vervolgens hopen dat onderzoek wat oplevert.
Ik verstuur naar UK uitsluitend verzekerd (wel aan de prijs, rond de 20 euro), de reputatie van de partner van Post.nl aldaar is niet geweldig.

Balen, gewoon terugbetalen en een melding doen bij PostNL, meer kun je eigenlijk niet.

Ik zou overwegen om over te stappen op DHL of UPS, die zijn echt veel meer internationaal geörienteerd. Ik verstuurde een tijd geleden een horloge naar de VS via PostNL, blijkt dat je track & trace maar tot de grens gaat, sorry maar wat heb ik daar aan?

Ik heb er geen ervaring mee maar met het openen van verschillende accounts kun je als koper misschien ook
wel een “goede reputatie” faken ?

Da’s balen zeg. Ik ben ooit een lens kwijtgeraakt. Ik had het pakket aangetekend maar niet verzekerd verzonden. Het maximale bedrag wat ervoor staat heb ik terug gekregen: dat was 550 euro. Na overleg van de e-mail correspondentie met de ontvanger aan PostNL was dit voldoende bewijs. Hoe het in jouw geval gaat weet ik niet, maar volgens mij moet het lukken om die 500 euro bij PostNL te claimen. Sterkte!

Ik heb zelf nog nooit een pakketje op de post opengemaakt…

En de getuigen… tja, in hoeverre moet je die ook geloven? Als het twee vrienden zijn, dan ben je de dupe…

Ik zou nog even wachten met het geld terugstorten…

Misschien in het vervolg beter verpakken zodat open en weer dicht maken moeilijk wordt?
Sterkte maar ik denk dat je je verlies moet nemen.

Hendrik

De verzender heeft bewijsbaar een pakket verzonden
waarvan ik aanneem het gewicht ook genoteerd is ?
wanneer de ontvanger beweert een lege doos te hebben
ontvangen kan dit pakket niet hetzelfde gewicht gehad hebben,
ergo de posterijen zouden zich dit moeten aantrekken
en er niet mee kunnen wegkomen door te zeggen dat het pakket vanaf het begin leeg is geweest,
( vraag de ontvanger of hij het gewicht van deze lege verpakking kan nameten ) mocht hij kwaadwillend zijn
dan gaat hij vast lopen draaien dat hij die verpakking
gelijk heeft weggegooid o.i.d. )

Ja klopt. Was een zending van schmeink aan een Noor was het geloof ik.

Ronanol heette die floeper. Had daarvoor al met dat “shitty” bijltje gehakt.

Heel veel sterkte Hidde. We duimen.

Elf b

+1

Dat laatste is een goeie.

Elf.

majary Schreef:

Dit verhaal komt me bekend voor.
Een aantal jaren geleden heeft een forumlid
hetzelfde meegemaakt bij een zending,
ik meen naar Zweden, ook daar werd meteen de doos
opengemaakt en fotoos erbij van een lege doos.
Het zou zo maar eens een poging tot oplichting
kunnen zijn.
Dus overleg maar eens goed, voordat je overgaat
tot terugbetaling.

Groet Jan

Dat was ik :frowning:

LeenV Schreef:

Je kan weinig anders dan terugbetalen, erg zuur.
Vervolgens hopen dat onderzoek wat oplevert.
Ik verstuur naar UK uitsluitend verzekerd (wel aan
de prijs, rond de 20 euro), de reputatie van de
partner van Post.nl aldaar is niet geweldig.

Hoezo terugbetalen?
Is het risico alleen voor Hidde?
Lijkt me een beetje raar.
Ik vind een 50/50 meer op z’n plaats…