Bij deze zou ik mij graag even willen voorstellen. Ik ben 21 jaar oud en ik ben sinds dit jaar geïnteresseerd geraakt in mooie horloges. Momenteel studeer ik in Utrecht en ik moet nog ongeveer twee jaar naar school waarna ik een Master van drie jaar wil gaan volgen. In mijn omgeving zag ik steeds vaker mooie horloges, dit trok mijn aandacht.
Sinds dit jaar ben ik gaan kijken naar mooie horloges en heb ik mijn oog op twee horloges laten vallen. Ik hou van horloges die niet al te druk zijn, netjes maar ook sportief zijn. Voor mij voldoet de Tudor Black Bay Blue daar aan en een vintage Rolex Datejust 36mm. Maar ook de nieuwe Tudor Style met fluted bezel. Waarbij ik veel meer neig naar de Tudor omdat ik deze dan nieuw zou kopen. Een datejust zou dan 20-30 jaar oud zijn en dit is misschien niet handig als starters horloge. Ik bevind me in een positie waardoor ik over maximaal drie maanden een mooi horloge kan aanschaffen.
Ik heb echter een aantal vragen, waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik begin met de vragen over de Tudor Black Bay Blue.
Als ik online zit te kijken zie ik dat de prijs ongeveer rond de 2800 euro ligt voor een Tudor met stalen band. Echter heb ik ook gehoord over het verschil tussen een grijze dealer en een AD. Wat is nou echt het verschil en hoe zit het met de garantie? Ik kan ook niet de catalogus prijs vinden van een Tudor Black Bay Blue, weet iemand dat voor mij?
Verder heb ik gelezen dat er een in house movement aan zit te komen. Echter neig ik naar de ETA variant omdat ik de band veel mooier vind en omdat ik de dial netter vind. Is het voor mij nog makkelijk mogelijk om deze over drie maanden nieuw te kopen?
Ook lees ik de Tudor BBB soms problemen geeft bij kleine polsen. Kan iemand dit bevestigen met een Black Bay, en zo ja wat is de omtrek van de pols van deze persoon?
Tudor Style Fluted Bezel:
Dit horloge heeft ook mijn aandacht getrokken, helaas is er nog vrij weinig over bekent. Ik zou graag de prijs willen weten van de gouden variant en de stalen variant. Nergens is dit nog te vinden. Heeft iemand een idee wanneer dit horloge uitkomt en wat de prijzen gaan doen?
Rolex Datejust:
In hoeverre is het verstandig om als 21-jarige te beginnen met een Datejust die misschien wel ouder is als degene zelf? Ik ben bang dat het eigenlijk net te oud is om nog 30-40 jaar mee te gaan…
Zoals jullie zien heb ik een hoop vragen en ik hoop dan ook dat jullie mij verder kunnen helpen. De vele vragen komen door interesse en mijn karakter. Ik wil alles goed voorbereiden en hier steek ik veel tijd in.
Bij een AD dealer is de service vaak wel top , veel kennis aanwezig , dit kan zeker een voordeel zijn.
Bij problemen wandel je gewoon naar binnen , ipv het horloge opsturen en maar afwachten.
Garantie bij een nieuw horloge is overal het zelfde , bepaald door de fabrikant , het zit hem in de afhandeling…
De prijzen bij een grijze dealer kunnen beter zijn dat is ook een voordeel , ik heb goede ervaringen met ‘grijs’
Tudor van het vorige model is goed te vinden , kijk vooral is rond in duitsland.
Omtrek van de pols en passing… ga vooral een keer passen! polsen varieren heel erg , omtrek is niet het hele verhaal.
heb je een platte pols of meer rond…
een Rolex gaat eigenlijk een heel leven mee mits er onderhoud gedaan wordt , ze zijn vrij onverwoestbaar.
Welkom! Ik zou eens langs gaan bij Schaap en Citroen in Utrecht, je situatie uitleggen en zeggen dat je wat dingen wilt passen, weet niet uit mijn hoofd of ze daar ook Tudor voeren, maar anders kan je een tripje maken naar Amsterdam en binnenlopen bij Gassan op de Dam, daar hebben ze zeker weten Tudor en mag je het zonder enig probleem passen.
Bedankt voor je reactie!
Dus als ik het goed begrijp zou je bij een AD meer voor de service betalen, is dat verschil groot? En is het normaal om te onderhandelen bij een AD voor een horloge van rond de 3k?
Mits je er geen al te wilde dingen mee doet kun je prima uit de voeten met vintage. Ik heb maar enkele horloges die jonger zijn dan ik (35), met als ultiem oudje een Alpina uit 1920. In principe zou je nu een willekeurige Datejust kunnen kopen en als je deze netjes periodiek laat servicen zal deze je overleven…
Onderhandelen moet je zeker doen , je kan vaak een kleine korting bedingen.
Gewoon netjes een aanbod doen , en niet proberen met… wat is uw laagste prijs.
Het verschil in service kan groot zijn , ligt ook aan welke grijze dealer je treft , in verwegistan of net over de grens?
maar een horloge van 3K zou ik fijn bij een AD halen.
Bedankt!
WOW, ik had geen idee dat ze zolang mee zouden gaan. En uit 1920 nog wel! Ik dacht dat 50 jaar een beetje het maximale zou zijn. Wat knap dat ze dat kunnen maken. Wanneer we over periodiek praten is dit eens per jaar?
Bedankt, heb jij enig idee waar ik de echte list prijzen kan vinden van Tudor? Ik was eigenlijk van plan om het horloge in Nederland te kopen. Bedankt voor de tip van het contante betalen.
Een laatste tip nog.
Voor 3K kan je echt heel mooie horloges kopen , NOS , of jong gebruikt , je hebt veel keus.
Laat het rustig bezinken , zoek veel rond , en lekker veel passen bij AD.
Er is zoveel moois in de horloge wereld , dat zal je op dit forum zeker zien , en je bent in goede handen hier!
Dat merk ik! Bedankt voor je hulp. Als je andere opties hebt die zeker het overwegen waard zijn, schroom niet.
Chrono 24 is een goede site om prijzen te vinden denk ik he? Komt dit in juweliers ook een beetje overeen?
chrono24 is perfect om een beeld te krijgen , je vind daar ook veel leuke grijze dealers en juweliers.
Ik kocht mijn tag heuer aan de hand van een adv op 24chrono , en bestelde hem na telefonisch contact rechtstreeks bij die winkel.
andere opties… , veel googlen… vind je iets , vraag je hier gewoon om ervaringen