Ik weet het Chris, en zo gaat het bij mij wel vaker. Ik begin er met één, en voor ik het weet… Mijn vrouw snapt dat nooit, maar desondanks houdt het huwelijk stand. Een luxeprobleem inderdaad, maar nu is mijn doos vol. Sommigen besluiten dan om plaats te maken, ik zoek een nieuwe doos! Een grotere. En dan maar gelijk winden (opwinden bedoel ik). En van het één komt het ander, maar leer weer een hoop vandaag en dat is ook fijn.
Dat is nu precies waarom ik dit topic ben gestart. Ik wil er best wat aan uitgeven, maar dan moet er ook iets goeds worden thuisbezorgd. Op ebay is veel aanbod, meest nieuw, met lovende beschrijvingen in de overtreffende trap, maar er zit helaas geen geluid bij. En om ook voor ruim 200 euro al te moeten blindvaren: dan liever wat ervaringen van anderen. Dus welke hebben jullie nu eigenlijk allemaal?
Kinetics: Het is slecht voor de levensduur van de batterijen (capacitors als ze heel oud zijn) als het gemiddelde laadniveau laag is. Dat Philips ding uit die WUS link moet dan wel handig zijn, al heb ik zelf geen Kinetics.
Je automaten aan de gang houden is eigenlijk niet nodig. Om de oliën goed verdeeld te laten zijn kun je ze elke maand even laten lopen.
Voor het gemak vind ik het zelf soms handig om één automaat op een winder te doen, als ik verwacht dat ik slechts tijdelijk even een ander ga dragen.
Er zijn heel goedkope winders. Goede winders zijn behoorlijk duur. Elma is goed, MTE is wel goed, Orbita (duur) en Rapport ook (duur). In de betaalbare klasse heb je Beco, Eilux, Wolf. (nog altijd 150-200 voor een enkele).
Ik heb een Beco en een Eilux. Werken beide prima. De Beco maakt echter echt te veel geluid voor in de huiskamer/slaapkamer. De Eilux is heel stil. De mijne werkt alleen op batterijen, maar is daar (itt vele anderen zoals ik lees) wel heel zuinig mee. Heb beiden gebruikt gekocht, elk voor ca €75.
Heel informatief, bedankt! Dus een kast waar er 8 tegelijk in kunnen is een beetje overkill begrijp ik. Ik wissel zelf regelmatig tussen mijn horloges, heb een onderscheid tussen “netjes onder een overhemd (mijn Sarb’s)” en “de duikerds” maar merk toch dat ik veel met die laatste om de pols loop (ja Chris, ook die!). Maar als we het er over eens zijn dat een tijdje stilstaan voor de automaten geen kwaad kan, dan is dat al mooi meegenomen.
Voor de kinetics wist ik al dat je ze beter “opgewonden” kunt houden.
Ooit eens gelezen dat bij een goede winder het horloge er verticaal in moet staan, dus niet schuin achterover. Dit zou minder slijtage geven aan het lager van opwindmechanisme.
Of het waar is weet ik niet.
Neem van mij aan dat daar exemplarisch verschil bij identieke winders in kan bestaan. Ik heb 2 Rapport winders naast elkaar staan en de ene maakt echt meer lawaai dan de andere terwijl er geen noemenswaardig verschil in grootte/gewicht van het geplaatste horloge is. Ook de ene Beco is de andere niet qua geluidsniveau, zelfs niet als ze naast elkaar in 1 unit van 3 winders zitten (en ook daar gelijkwaardige horloges).
Zo n soort ding staat er alhier op de slaapkamer, en is zo geruisloos dat de gemiddelde bejaarde daar dwars door heen slaapt
http://www.voltawinders.com/products/watch-winders/volta-4-watch-squar-carbon-fiber-watch-winder.html#.WpLd_l9y7cs
Oei! Krijg alarmfase 3 plus code rood van Norton als ik deze website probeer te openen. Beeld begint ook te knipperen. Maar even laten zitten. Overigens: hij komt bij mij de slaapkamer niet in, dat wordt veel te hypnotiserend met al die draaiende horloges. Neemt niet weg dat ik niet iets wil dat je steeds zo krampachtig hoort draaien met zo’n piepje er in alsof je peper aan het malen bent.
Eilux een aanrader?
Zonder stroomverbruik… weet wel niet hoe de CO2 uitstoot het doet…
Kan ik bevestigen, al luistert de positie van het horloge vrij nauw.
Prachtig werkelijk. Precies het advies dat ik zocht! Ik zoek niet verder. Alleen maak ik hem van een afwasteil. Dan kunneen er acht horloges op en gebruik ik mijn hond voor de aandrijving.
Heh… Het gele monster! Leuk.
Maar gefeliciteerd met het einde van je zoektocht.
Hallo Hans, wat een gaaf ding !
Je zegt VOLKOMEN geluidloos, hoor je echt helemaal niets dus.
Waar heb je die kunnen vinden ?
Gechoogeld; op Eilux. Kwam van een persoon uit Dieren, die een bedrijf heeft net over de grens in Duitsland en daar o.a. deze dingen verkoopt. Ben er nog steeds heel tevreden over. Muisjestil.
Geweldig! Heb je meer foto’s hiervan? Super
Wat valt er nog meer aan te zien dan? Mooie zwart gelakte kast. Draairichting instelbaar. Stopt met draaien als je hem opent. Alles instelbaar. Onvoorstelbaar.
Netjes, op batterijen?
Nou ja, heb je die info van mij ook gelijk.