Advies nodig: slapen met horloge om

Ik sport best veel. Sinds kort heb ik een training, voeding en rust schema. Om te zien wat mijn slaap periode is moet ik met smart Watch slapen.

ECHTERRRR ik kan niet slapen met horloge om. Pfffff iemand een tip of herkent iemand dezelfde probleem?

Ik kan op jullie rekenen en daarom durf ik dit vragen.
:100:🫶🏽:hugs:

5 likes

Al die apps die op zo een ding staan die staan toch ook op je telefoon?
Je zou dat ding af kunnen doen en je telefoon naast je neer kunnen neerleggen.

Ps: Zo een ding natuurlijk geen horloge. Het is een stuk techniek om de pols waar je toevallig (naast een heeeeeleboel andere dingen) de tijd op zou kunnen aflezen.

4 likes

Moet je dat allemaal werkelijk kunnen zien? Wordt sporten dan niet heel erg dwangmatig? :thinking:

6 likes

Je kunt überhaupt niet slapen met iets om de pols ? Ik weet niet wat een fancy fitbit allemaal kan registreren maar die is iig iets minder lomp dan een horloge

1 like

Dit ja. Of kijk eens naar een Xiaomi Mi Band. Prima prijs kwaliteit, en meer in armband vorm dan smartwatch.

Ik zou toch denken kwestie van wennen?

1 like
  • Fitbit Charge 4 oid (meet alles)
  • Smart ring
  • En natuurlijk de Whoop (zonder scherm, enkel een armbandje, wel met abonnement)

Goed te combineren met een een mechanisch horloge (even dominante arm goed instellen, hoeft niet voor de ring natuurlijk).

Ps: het is wetenschappelijk aangetoond dat de slaap metingen niet per se heel betrouwbaar zijn en dat ze er nog wel eens naast zitten als het gaat om de diverse rem en diepe slaap varianten. Hartslag in rust moet nog wel lukken…

4 likes

Ik herken dit niet.

7 likes

Ik slaap met mn garmin instinct 2x (best wel een flinke jongen). Die voel je bijna niet zitten door het feit dat de banden zo soepel zijn en die horloges zo snug op je pols zitten

1 like

Als het wat mag kosten kan je eens kijken bij ‘eightsleep’

2 likes

En hoe gaat dit helpen bij het herstel of met de prestatie zelf?
Is dit niet gewoon een leuk weetje?
Ik snap dat slaap super belangrijk is etc

Als je nu een top sporter was geweest en elke seconde probeert te melken :grin: anders klinkt het meer als extra stress prikkels mocht je een keer slecht slapen :laughing:

3 likes

Is the way to go. Eerst de instinct en later de fenix 6s. Flinke jongens met hele comfortabele banden. Nu al bijna een jaar (gelukkig) smartwatchloze dagen en nachten; alleen nog tijdens het sporten

3 likes

Deze en dan ‘s nachts om de pols waar normaal je horloge zit? Dan ben je al gewend aan het ‘gevoel’ op die pols.

1 like

Heb zelf een tijd met mijn Polar om de pols geslapen. Eerder uit nieuwsgierigheid (al is die info niet super betrouwbaar). Naderhand ben ik gaan nadenken over de meerwaarde en heb ik besloten om deze enkel tijdens het sporten te dragen. Dat is het enige moment dat ik een smartwatch draag.

Zelf sport ik ook 4-5 wekelijks, en probeer gewoon op een bepaald tijdstip altijd in bed te liggen. Afwijken kan uiteraard altijd, maar zo heb ik ongeveer het juiste aantal uren slaap.

1 like

Ga slapen als je moe bent en je wordt wakker als je uitgeslapen bent. Jeb daarvoor geen horloge of app nodig!

Je merkt met de tijd vanzelf wat je ca nodig hebt aan slaap! De een komt met 6 uur uit, de andere hen minimaal 8 uur nodig!

7 likes

Je moet niks. Slapen en sporten kan men al duizenden jaren zonder smartwatch.

Ik stel voor dat je wat aan de neurose doet die je het idee geeft dat je alles moet meten.

20 likes

Misschien is een Ring een optie?

2 likes

Garmin is inderdaad the best. Hun app en software is imo de beste op de markt. Het fijne aan mn instinct 2X is dat ie een led ingebouwd heeft in de kast. Handig als je 's nachts op moet voor de kleine kids in huis :smiley:

1 like

Nee, ik heb die periode ook gehad dat ik alles wilde meten. Gaat vanzelf weer over. Nu gebruik ik de Garmins (Forerunner en Edge) enkel tijdens het sporten.

Precies dat, je rusthartslag kun je er prima mee meten. Handig voor het bepalen van je hartslag zones gebaseerd op rust- en maximale hartslag.
Het is echter veel belangrijker dat je per nacht een aantal keer de diverse slaap fasen doorloopt en dat kan simpelweg geen enkel apparaat om je pols goed meten, wat fabrikanten je ook voorspiegelen.

Neurose is misschien wat zwaar uitgedrukt maar we willen inderdaad veel te veel meten terwijl een mens gewoon naar zijn eigen lichaam kan luisteren.

5 likes

Gewoon je ogen dichtdoen en slapen. Geeft ook meer rust dan een smartwatch om. Ik sliep ook altijd met mijn Garmin Fenix 7X om de pols.

Ben ik er beter van gaan sporten of slapen : absoluut niet !! Eerste wat ik op de duur deed was kijken op mijn horloge telefoon of ik goed geslapen had :eyes::joy::joy:. Nu verzin ik het zelf weer of het zo was.

Alleen tijdens sporten en klussen draad ik het horloge nog, dit om mijn nette horloge te sparen en behoeden tegen schade.

3 likes

:point_up_2:

2 likes