Beste lezers,
Graag zou ik om jullie mening en advies willen vragen middels dit topic. Excuses voor de long read!
De afgelopen twee jaar is mijn interesse voor horloges sterk gegroeid. Er is van alles de revue gepasseerd. Letterlijk gepasseerd, want veel van wat ik kocht, was ook weer snel verkocht. Er was altijd wel iets waardoor ik iets anders wilde: te kleine lugs, wijzerplaat toch de verkeerde tint, te ‘dressy’, geen datum, wel datum. Jullie zullen het vast wel herkennen (hoop ik).
Dat veranderde toen ik de SARB033 kocht van Ruud. Ik had gelijk een klik met het horloge en het krijgt veruit de meeste draagtijd. Ik kocht nog enkele andere horloges na de aanschaf van de SARB, maar geen enkel horloge vind ik zo goed bij me passen als de 033.
Onlangs liep ik bij een juwelier binnen in de buurt om enkele horloges te passen. De nieuwe Alpinist van Seiko, een Presage Sharp Edged ‘baby Alpinist’, zelfs een Astron kwam langs.
Toen ik aangaf dat ik altijd met een schuin oog naar Grand Seiko heb gekeken, liep ik met de beste man mee naar het achterste gedeelte, waar de horloges uit het hogere segment lagen. Hij liet me een aantal modellen zien, waaronder een SBGX261.
Op dat moment besefte ik dat er een horloge was dat nóg beter bij me past dan de SARB033. Ik was onder de indruk van de afwerking van de GS en de afmetingen leken nóg fijner aan te sluiten op mijn pols. Even geklets met de enthousiaste man over Grand Seiko en hij liet me nog enkele andere modellen zien. Ik kreeg een boek mee van Grand Seiko en een catalogus van de nieuwste Seiko modellen.
Ondanks dat ik in mijn verhuisoutfit naar binnen liep, heb ik me geen moment niet welkom gevoeld en nam de beste man alle tijd voor me. Goede ervaring gehad en leuk gesprek gevoerd over de hobby.
Ik dwaal af. Lang verhaal kort: ik wil graag de stap maken naar Grand Seiko. Inmiddels zo veel horloges gekocht dat ik al lang een grail had kunnen kopen. Daarnaast is het tijd voor rust. Merk dat ik onrustig word van 5 horloges en heb besloten om te gaan voor één horloge met een zwarte plaat en één horloge met lichte plaat. Een Grand Seiko en een King Seiko.
Het horloge met lichte plaat heb ik al in bezit, dat is een vintage King Seiko 4402-8000. Deze past perfect en met de keer dat ik hem draag, vind ik hem mooier.
Daarnaast wil ik dus een GS met zwarte plaat die zowel goed op staal kan als op leer. Ik twijfel tot nu toe tussen de volgende modellen:
- SBGX061
- SBGX261
- SBGR023
Quartz vs automaat maakt me in dit model niet heel veel uit, gezien het feit dat de 9F serie geen standaard quartz uurwerk is.
Mijn vragen aan jullie:
-
Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande modellen?
-
Zijn er wellicht modellen die ik nog niet heb meegenomen, maar ook interessant kunnen zijn?
-
Zou je in mijn geval terug naar de juwelier gaan, vanwege de ervaring en het horloge nieuw kopen, of opzoek gaan naar een net, gebruikt model?
Het budget ligt om en nabij de 2000 euro.
(De SBGR023 in het blauw heb ik overigens al gezien en reeds op gereageerd)
Thanks alvast voor jullie input!