Advies omtrent aanschaf GS

Beste lezers,

Graag zou ik om jullie mening en advies willen vragen middels dit topic. Excuses voor de long read!

De afgelopen twee jaar is mijn interesse voor horloges sterk gegroeid. Er is van alles de revue gepasseerd. Letterlijk gepasseerd, want veel van wat ik kocht, was ook weer snel verkocht. Er was altijd wel iets waardoor ik iets anders wilde: te kleine lugs, wijzerplaat toch de verkeerde tint, te ‘dressy’, geen datum, wel datum. Jullie zullen het vast wel herkennen :sweat_smile: (hoop ik).

Dat veranderde toen ik de SARB033 kocht van Ruud. Ik had gelijk een klik met het horloge en het krijgt veruit de meeste draagtijd. Ik kocht nog enkele andere horloges na de aanschaf van de SARB, maar geen enkel horloge vind ik zo goed bij me passen als de 033.

Onlangs liep ik bij een juwelier binnen in de buurt om enkele horloges te passen. De nieuwe Alpinist van Seiko, een Presage Sharp Edged ‘baby Alpinist’, zelfs een Astron kwam langs.

Toen ik aangaf dat ik altijd met een schuin oog naar Grand Seiko heb gekeken, liep ik met de beste man mee naar het achterste gedeelte, waar de horloges uit het hogere segment lagen. Hij liet me een aantal modellen zien, waaronder een SBGX261.

Op dat moment besefte ik dat er een horloge was dat nóg beter bij me past dan de SARB033. Ik was onder de indruk van de afwerking van de GS en de afmetingen leken nóg fijner aan te sluiten op mijn pols. Even geklets met de enthousiaste man over Grand Seiko en hij liet me nog enkele andere modellen zien. Ik kreeg een boek mee van Grand Seiko en een catalogus van de nieuwste Seiko modellen.

Ondanks dat ik in mijn verhuisoutfit naar binnen liep, heb ik me geen moment niet welkom gevoeld en nam de beste man alle tijd voor me. Goede ervaring gehad en leuk gesprek gevoerd over de hobby.

Ik dwaal af. Lang verhaal kort: ik wil graag de stap maken naar Grand Seiko. Inmiddels zo veel horloges gekocht dat ik al lang een grail had kunnen kopen. Daarnaast is het tijd voor rust. Merk dat ik onrustig word van 5 horloges en heb besloten om te gaan voor één horloge met een zwarte plaat en één horloge met lichte plaat. Een Grand Seiko en een King Seiko.

Het horloge met lichte plaat heb ik al in bezit, dat is een vintage King Seiko 4402-8000. Deze past perfect en met de keer dat ik hem draag, vind ik hem mooier.

Daarnaast wil ik dus een GS met zwarte plaat die zowel goed op staal kan als op leer. Ik twijfel tot nu toe tussen de volgende modellen:

• SBGX061
  • SBGX261
  • SBGR023

Quartz vs automaat maakt me in dit model niet heel veel uit, gezien het feit dat de 9F serie geen standaard quartz uurwerk is.

Mijn vragen aan jullie:

• Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande modellen?

• Zijn er wellicht modellen die ik nog niet heb meegenomen, maar ook interessant kunnen zijn?

• Zou je in mijn geval terug naar de juwelier gaan, vanwege de ervaring en het horloge nieuw kopen, of opzoek gaan naar een net, gebruikt model?

Het budget ligt om en nabij de 2000 euro.
(De SBGR023 in het blauw heb ik overigens al gezien en reeds op gereageerd)

Thanks alvast voor jullie input! :cowboy_hat_face::+1:t2:

10 likes

Ja.

3 likes

Dat heeft altijd mijn voorkeur!

3 likes

Ik ben skeer… ik koop liever een GS met de kop eraf. Ik houd niet zo van afschrijven.

2 likes

SBGX261 :ok_hand:
Zelf gedragen en echt een topper.

Kan @vierport jouw vast een handje mee helpen.

2 likes

Ik heb nogal wat GS’n gehad. Waar je in elk geval rekening mee moet houden is dat de automaat die je hebt gezien aanzienlijk dikker is dan de quartz. Ik heb dat zelf nooit zo’n probleem gevonden omdat het horloge ook wat meer body heeft en een wat luxere uitstraling.

Succes met de vele keuzemogelijkheden die GS biedt.

Ps: zeker bij Vaessen in Heerlen geweest?

1 like

Goede aanvulling inderdaad. Heb de afmetingen zojuist even vergeleken en het blijkt dat de KS 4402-8000 bijna gelijk is qua afmeting. 1mm hoger, maar dat zal niet veel uitmaken, denk ik. Vind dit een perfecte maat qua horloge voor mijn pols. De SARB033 is een stuk meer aanwezig op mijn pols, maar dat vind ik ook geen probleem.

Yes, klopt inderdaad :slight_smile:

1 like

Als je van plan bent het horloge te gaan dragen en dat voor langere tijd…. Dan zou IK nieuw nemen!

Kun je er zelf de krassen in maken… en niet die van iemand anders overnemen….

Ik zou gewoon nog eens heen gaan, met de beste man praten wat hij kan aanbieden! Misschien van te voren op het internet kijken welke modellen interessant zijn… en dan boter bij de vis😊

1 like

Mooi dat je op GS gevallen bent, het is een prachtig merk :blush:

De SBGX261 is een heel mooi model op de stalen band! Echt een ultieme allrounder. Enige minpunt vond ik dat de lug gaatjes nogal laag zitten, waardoor een dunnere band diep in de lugs zit. Ik heb zelf graag dat een band de ruimte tussen de lugs mooi opvult, zodat je die scherpe randen niet voelt.

Even een fotootje ter illustratie:

Maar op staal gewoon top!

Ik heb hem verkocht omdat het volgende model weer lonkte, maar als ik ooit de boel verkoop, dan koop ik een zwarte GS quartz als “one watch collection” :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Ja, dat is ook wel waar inderdaad. Als het bedoeld is voor lange tijd, is dat wel het mooist.

In principe van wat hij had liggen, is de quartz variant (nieuw) het horloge wat in mijn budget past. De rest zal niet passen, ben ik bang :slight_smile:

Erg tof, thanks! Ziet er mooi uit inderdaad. Hoe vond je de stalen band dragen? Is hij makkelijk op maat te maken/bij te stellen bijvoorbeeld?

SBGX261 is ultiem. Zo’n fijn horloge met mooie afmetingen.
De band is goed, maar geen fijnverstelling. Zonder het juiste tooltje maak je de schroefjes zo kapot.

Mis die van mij nog wel eens :frowning:

2 likes

Bij Vaessen in Heerlen maken ze de bracelet perfect op maat voor je. Zelfs als het horloge daar niet is gekocht.

2 likes

Moraal van het verhaal: tooltje bestellen.
Anders ga je 10x per jaar terug om half schakeltje in/uit te halen

1 like

Kort antwoord: Niet doen.
@Myspeedyworld weet er alles van.

3 likes

@DontEatYellowSnow laat een 061 zien, maar we snappen zijn punt.

Leuk dat je zo gepakt bent door GS. Gaat je een hoop geld kosten :rofl:

Ik heb zelf de SBGX097 gehad (de variant met de groene plaat) en vond hem supertof. Als je eenmaal GS gehad hebt, en je vond het heel gaaf dan kom je er niet makkelijk meer vanaf. Vooral de plaat en indices zijn next level, het hele zaratsu verhaal pakte me niet zo. Maar dat terzijde.

Ik heb de GS weggedaan om 2 redenen: hij was te netje voor mijn stijl én ik wilde een GS met het nieuwe logo. Ik hoop dat die meer premium aanvoelt; het klinkt stom maar het gewone Seiko logo deed voor mijn merkbeleving wat afbreuk aan het luxe gevoel.

Dus als je die keuze kunt maken dan weer je in ieder geval of je de 061 (oude setup) of 261 (nieuwe) zou willen.

De quartz lag overigens heerlijk op de pols, echt super. De automaat nooit om mogen hebben.

@vierport heeft een mooie SBGX261 staan trouwens op zijn site op dit moment :+1:

2 likes

Klopt! Hebben we toen nog over bericht inderdaad! Sindsdien heeft het model me niet meer losgelaten en ben ik me voor het eerst in dit type quartz model gaan verdiepen.

Snap je gedachte wel hierin idd. Ik vind ze beide mooi, vind het bij de 061 wel mooi dat er aan de onderkant ook tekst/een logo staat zeg maar. Daarin heb ik niet per se een voorkeur.

Eens kijken, thanks!

Of zoiets? Ondanks dat het met leren band wat “vlakker” wordt qua kleurbeleving vind ik het wel kunnen:

1 like

Ik vond de stalen band wat “ratelig” ivm bv mijn Tudor band of een IWC band, maar om de pols zeker comfortabel. De sluiting wat standaard, maar doet zijn werk en de brushing is mooi afgewerkt.

Je moet wel wat puzzelen met de links en halve links. Maar er is wel voldoende te combineren, een (halve) link aan de ene of de andere kant van de sluiting maakt zelfs een verschil, waardoor je uiteindelijk wel een goeie fit zal vinden.

De schroefjes zijn heel klein (1,2mm dacht ik), maar ze draaien vlot in en uit de links, dus eventjes op je gemak met goed licht de band op maat zetten lukt zeker zelf. Ofwel inderdaad door de juwelier laten doen als je hem daar koopt is mooi meegenomen.

@Tijner het Zaratzu polijstwerk komt ook niet tot zijn recht op dat model. Je moet een volledig gepolijste kast hebben, dan zie je echt de helderheid tov standaard polijsten. Maar het is voor mij ook niet het grootste “selling point” alleszins.

2 likes

Haha inderdaad @Sanderrr Ieder zijn ding maar ik ben toch meer van horloges waar een verhaal aan zit en meer gevoel.
GS is gewoon niet sexy, punt

Was na een halve dag genezen.

Als je hier weinig om geeft go for it het zit verder mooi in elkaar

2 likes