Advies over onderhoud/reparatie

Hallo forumerleden,

Ik lees veel, maar post weinig. Ik heb eigenlijk jullie advies nodig aangezien ik 0.0 ervaring heb gehad met onderhoud/reparatie van mechanische horloges.

Ik heb mijn Meraud Bonaire (STP1-11 (ETA 2824 Clone) weggebracht naar mijn locale juwelier die deze naar een horlogemaker heeft gebracht. Conclusie van de horlogemaker is dat wisselaars, veerton en grondrad vervangen moeten worden. Ik heb akkoord gegeven op de reparatie.

Na 2 en 4 weken heb ik geïnformeerd of er al iets bekend is over wanneer het horloge klaar zou zijn. Het antwoord is: weten we niet, horlogemaker wacht op onderdelen.

Misschien ben ik wat kort voor de kop, maar ik heb vervolgens aangegeven dat als ik na een maand geen indicatie kan krijgen van tijdsduur en ze nog niet begonnen zijn, ik liever de onderzoekskosten slik en mijn horloge terug wil.

Ik krijg vervolgens bericht van de juwelier dat ze net bericht hebben van de horlogemaker dat de onderdelen na akkoord zijn besteld en ze niet terug kunnen, dus dat deze in rekening gebracht moeten worden, de vertraging zat in de vakantiesluiting van de leveranciers en dat voor deze reparatie 8 tot 16 week staat.

Ik merk dat ik het gevoel heb dat dit absurd is en het maakt me heel erg boos, maar ik ben me er ook van bewust dat ik eigenlijk helemaal geen referentiekader heb. Ik merk dat ik een beetje vertrouwen kwijt ben geraakt. Dus voordat ik daadwerkelijk op hoge poten mijn horloge terugeis tegen de onderzoekskosten die zijn afgesproken vroeg ik mij af of er iemand is met meer kennis van zaken hier.

Is dit een normale gang van zaken? Staat er zo lang voor zo’n reparatie? Kunnen bestelde onderdelen niet terug? Kan een juwelier zich verschuilen achter een derde partij? Wat kan ik het beste doen?

Ik ben me er van bewust dat dit een heel verhaal is, maar ik hoop dat jullie me iets kunnen leren. Ik sta in ieder geval open voor het feit dat ik er compleet naast zit.

5 likes

Van wat ik begrijp van de verhalen hier, is dat 2 of 3 maanden vrij normaal is.

3 likes

Wat gebeurt er?

1. Horlogemaker schroeft boel open
  2. Horlogemaker inspecteert de onderdelen
  3. (Optioneel) Akkoord van klant
  4. (Lang) Wachten op onderdelen die moeten vervangen zijn
  5. Boel samenschroeven
  6. Paar dagen observeren dat het ding goed loopt

Dus je hebt best meer dan 1 horloge :innocent:

3 likes

Ik lees geen gekke dingen. Zou iets meer geduld hebben.

6 likes

Is in mijn beleving en ook ervaring vrij normaal.
Heb 2 horloges laten repareren/servicen en was beide horloges meerdere maanden kwijt.

Gewoon zorgen dat je er nog een paar achter de hand hebt.

4 likes

Ik ben verschrikkelijk blij met jullie reacties alvast en ik ben ook heel erg blij dat ik niet heel erg boos ben geworden. Althans niet naar buiten toe. Ik had al wat rond gegoogled en ik meende te herinneren dat het eerder 2 a 3 weken was. Mijn verwachtingen moeten blijkbaar wat bijgesteld worden.

5 likes

Volgende keer de juwelier overslaan en een horlogemaker kiezen met goede referenties op HF
Iemand een link?

6 likes

Dat is natuurlijk geen verschuilen. Een juwelier doet normaal gesproken zelf geen reparaties en deze heeft je ook eerlijk verteld dat hij het horloge naar een horlogemaker heeft gestuurd.
Dan is hij daar natuurlijk ook gewoon van afhankelijk.

2 likes

Ook gelijk een goede smoes om meerdere horloges te hebben

6 likes

6 tot 8 weken is normaal… buiten de vakantie periode natuurlijk.

Vintage… tussen de 3 maanden en 15 maanden soms voor volledige restauratie. :wink:

1 like

Ik meen dat @Chlorophyl een soort van Google Maps achtige link heeft waarin horlogemakers te vinden zijn. Maar dat kan ik ook fout hebben en dat het een ander lid was.

4 likes
8 likes

Gezien de reacties tot nu toe ga ik me even diep schamen.

2 likes

Zo erg is het nou ook weer niet toch? Maar ga er in de toekomst gerust vanuit dat alles wat te maken heeft met horloges geduld vereist. Meestal veel

1 like

Hoe oud is je horloge eigenlijk.

Een like hiervoor om je te laten weten dat dat nou ook weer niet nodig is. :wink:

3 likes

5 jaar

Best stevige gebreken na pas 5 jaar. Is er iets mee gebeurt?

1 like

Niet dat ik weet. Ik heb hem bijna de volledige 5 jaar zelf gehad. Hij ging achter lopen dus ging er van uit dat hij een beurt nodig had. Geen referentie dus ben er van uit gegaan dat het klopt.

1 like

ik trek dat niet in twijfel hoor. Ging me meer om de kwaliteit van het uurwerk dan. Bij een kwalitatief goed uurwerk kun je verwachten dat hij minimaal 5 jaar zonder problemen loopt…