Advies over onderhoud/reparatie

Voor een horloge van 5 j jong is dit compleet absurd, de doorlooptijd is overigens van de pot gerukt, een simpel uurwerk ( en met respect dat is die van jou) heeft deze onderdelen vervanging na 5 j niet nodig en iedere horloge maker kan deze met een dag of 10 incl na controle gereed hebben ( vakantie smoesjes etc buiten beschouwing latend) . Ik denk dat een of meerdere partijen jou een poot uitdraaien.

3 likes

Het leek mij ook vrij veel voor een toch redelijk recent horloge.

Dat is misschien iets kort door de bocht, maar valt ook weer niet uit te sluiten. Tip: iedere zichzelf respecterende horlogemaker geeft met het herstelde horloge de vervangen onderdelen mee in een zip lock zakje. Zitten de genoemde onderdelen er niet bij en kunnen/willen ze die niet mee geven dan wordt het wel een beetje suspect…

Is dit horloge niet gebouwd met oude voorraad van een oud uurwerk?

Sowieso is bij veel merken van wat ik heb gelezen 2 of 3 maanden geen uitzondering. Eerder de regel.

STP wordt al eens beschreven als ruw in het opwinden. Wat olie vergeten kan daarvoor genoeg zijn. En als je goedkoop wil zijn, dan ga je de veerton misschien net iets sneller over de draaibank steken dan je concurrent.

Een mening over STP die je online kunt vinden:

We’ve actually used the STP1-11 in 650 watches, and had to order extras because of the higher defect rate. Say we’ve had experience with 700 units, for the sake of discussion. That may not be large enough to be definitive, but it’s certainly large enough to be indicative.

What I mean by that is this - if we had an average initial defect rate of 10%, I wouldn’t state with any certainty that 10% is the expected rate for all STP’s, but I would say it’s a meaningful statistic, good enough to use as a reference point.

That 10% was in fact just an average, and not really a perfect one. We made two models with those movements, and were adjusting our QC process along the way, even while taking delivery of the first model, so our OEM was catching more before they shipped the watches to us, and we were catching more before we shipped watches to our customers.

1 like

Ik kan trouwens enorm genieten van de manier waarop iedereen inspringt, ook als de meningen verschillen. Heel tof. Misschien moet ik meer vragen gaan stellen :joy:

2 likes

Wat is over de draaibank steken?

Bij wijze van spreken: produceren.

Veel horloge-onderdelen hebben minstens 1 productiestap op een draaibank.

De afwerkingsgraad na die stap hangt af van kwaliteit van materiaal, kwaliteit van draaibeitels, maar ook van de snelheid waarbij we materiaal weggesneden wordt.

3 likes

Complete veerton… …bij pas 5 jaar oud zou ik haast de hele reut nog laten zitten. Arber er even uit, tappen schoon, veertongaten dito, smeren, terug. Wisselaars slijten ook niet zo snel hoor, gewoon Lubeta V105 gebruiken voor de smering. Alleen daarmee al compleet vastgelopen wisselaars weer prima draaiend gekregen. Grondrad - kom op hee… …OK, bij mij zitten onderdelen ook wel eens tegen qua aanlevering. Duurt hier bij de TS wat langer dan wenselijk (kan gekker hoor); maar vooral de nieuw bestelde onderdelen roepen vraagtekens op.

Meteen een huishoudelijke mededeling - mijn fulltime handgraveurs-carriĆØre gaat de komende maanden internationaal (kastanjes uit het vuur halen/boontjes doppen in de USA); zal wel regelmatig weer hier zijn, maar ik neem geen full-service meer aan tot nader order. Klusjes van een uurtje kunnen nog wel. :innocent:

11 likes

Geduld is een schone zaak. Op zich zou ik van die 8 tot 16 weken nog niet zo nerveus worden, zolang de communicatie maar open en helder is. Dat lijkt tot nu toe het geval.

Helaas heb ik zelf onlangs een mindere ervaring gehad; ik was m’n horloge ruim 1,5 jaar kwijt, in die periode is er vanuit de betreffende horlogemaker geen enkele vorm van communicatie geweest en na de 1,5 jaar wachttijd kreeg ik een horloge met een Frankenstein uurwerk en half kaal geschuurde rotor terug. Dat was een leermomentje. :neutral_face:

Plaatje bij het praatje:

Inmiddels is het horloge gelukkig weer volledig hersteld door de fabrikant met een gloednieuw uurwerk. :slightly_smiling_face:

2 likes

Jezus dat is heftig.

1 like

Tot nu toe begrijp ik dat het tijdsbestek eventueel te verklaren is, maar de inhoud van de reparatie wellicht disputabel. Ik denk dat ik het moet zien als leergeld, aangezien ik akkoord heb gegeven voor de reparatie.

2 likes

De vervangen onderdelen kunnen er wel weer een tijdje tegenaan! :wink:

Soms is het beter om de onderdelen te vervangen ook al zouden ze misschien nog eens 5 jaar kunnen meegaan.

Het kost uiteindelijk meer mocht de horlogemaker tijdens de garantie periode na service alsnog alles moeten demonteren om ĆØĆØn van de vernoemde onderdelen te vervangen mocht deze alsnog defect gaan.

Klant ontevreden en horlogemaker ongewenst extra werk.

Sommige merken schrijven dit ook gewoon voor als standaard bij service.

Dus zou me er niet druk om maken, zou eerder gewoon tevreden zijn dat het grondig wordt gedaan ipv besparing op kleine zaken.

4 likes

Ik ben relatief nieuw op het forum, waar vind ik wat over dit werk?

1 like

Is een echte niche-markt. Ik werk in de rotatie-walsen (voor verpakkingsmateriaal) business. Is allemaal B2B-werk. IK PB je wel even voor de naam van het bedrijf. :wink:

1 like

Had je z’n adres niet?

Lange doorlooptijd is niets bijzonders. Net zoals iemand voor je keuken revisie, een schilder, een nieuwe CV ketel, wachten, wachten, wachten tot jij aan de beurt bent.
Zelf hanteer ik nu een wachtlijst.

Ik werk behoorlijk door (meestal), maar kan echt geen 15 nieuwe revisies per week wegwerken. dus als ik meer dan 5-6 weken werk heb liggen gaat de deur op slot en ga je op de wachtlijst.

Vroeger nam ik alles aan en dan had ik soms voor 3 maanden voorruit in de kluis liggen, maar die is ook een keer vol, je hebt een maximale verzekeringswaarde en ik ben geen pakhuis. Maar nog veel belangrijker, als klant wil je graag je horloge op een redelijke termijn terug hebben. Begrijp ik helemaal.

Vaak heb je toch wel 3 - 4 weken doorlooptijd als je sommige onderdelen van de grote merken nodig hebt. Het is gewoon niet haalbaar om alle maten pakkingen of kronen van de grote merken in huis te hebben.

Het gewone standaard ETA spul heb je vaak op voorraad of binnen een paar dagen tot een week (Lokaal Nederland, uit Duitsland, Zweden) of meer dan een week als je bv bij Cousins in Engeland besteld en de Douane en PostNL er graag even naar kijken om weer wat extra geld binnen te harken. Dan nog de feitelijke revisie, een kleine week op proef lopen. Van en naar de juwelier, wachten op akkoord prijsopgave door de klant (bij mij wekelijks een pakket heen en weer terug).
Dan zit je minimaal ook al 3-4 weken doorlooptijd en dan moet er niets tegenzitten en de klant ook snel een akkoord geven op de prijsopgave.

Dus ja, als je alles op voorraad zou hebben en je bent de enige klant, dan is 3 weken haalbaar. In het echte leven waar we nu in staan is 5-6 weken best heel netjes.

Mooi dat je uiteindelijk niet boos geworden bent op de horlogemaker, hij heeft ook maar 2 handen en werkdagen van 12 uur of meer helpen niet om er weer een betrouwbaar lopend horloge van te maken.

7 likes

Waarom heb je dat ding niet door Farer laten servicen, als ik vragen mag?

Is uiteindelijk ook gebeurd.

In een notendop:
De reden waarom ik dat in eerste instantie niet gedaan heb, is dat de service afdeling van Farer anderhalf jaar geleden anders functioneerde dan nu. Anderhalf jaar geleden moest ik op eigen houtje Ʃn risico het horloge naar Engeland (dat net de Brexit achter de rug had met alle inklaringsproblematiek en dergelijke van dien) sturen. Dat risico durfde ik destijds niet te nemen, dus ging ik naar de gerenommeerde horlogemaker om de hoek. Het ongelukkige resultaat daarvan staat hierboven beschreven.

Het vertrouwen in de horlogemaker om de hoek was, na de lange wachttijd, de communicatie die enkel op mijn initiatief plaats vond en het fysieke resultaat, compleet verdwenen. Dat heb ik ook in een nette mail bij de horlogemaker gemeld. In een laatste poging om het horloge weer in goede staat te krijgen, heb ik na die anderhalf jaar nog een keer contact opgenomen met Farer. De service van Farer is in die periode significant geprofessionaliseerd; ik kreeg na instemming met de kostenindicatie dezelfde dag een verzendlabel incl. douaneverklaring toegestuurd. Een dag later lag het horloge in Engeland en twee weken later kon ik het horloge met nieuw, gereguleerd uurwerk weer dragen.

3 likes