Volgende keer de juwelier overslaan en een horlogemaker kiezen met goede referenties op HF
Iemand een link?
Dat is natuurlijk geen verschuilen. Een juwelier doet normaal gesproken zelf geen reparaties en deze heeft je ook eerlijk verteld dat hij het horloge naar een horlogemaker heeft gestuurd.
Dan is hij daar natuurlijk ook gewoon van afhankelijk.
Ook gelijk een goede smoes om meerdere horloges te hebben
6 tot 8 weken is normaal… buiten de vakantie periode natuurlijk.
Vintage… tussen de 3 maanden en 15 maanden soms voor volledige restauratie.
Ik meen dat @Chlorophyl een soort van Google Maps achtige link heeft waarin horlogemakers te vinden zijn. Maar dat kan ik ook fout hebben en dat het een ander lid was.
Gezien de reacties tot nu toe ga ik me even diep schamen.
Zo erg is het nou ook weer niet toch? Maar ga er in de toekomst gerust vanuit dat alles wat te maken heeft met horloges geduld vereist. Meestal veel
Hoe oud is je horloge eigenlijk.
Een like hiervoor om je te laten weten dat dat nou ook weer niet nodig is.
5 jaar
Best stevige gebreken na pas 5 jaar. Is er iets mee gebeurt?
Niet dat ik weet. Ik heb hem bijna de volledige 5 jaar zelf gehad. Hij ging achter lopen dus ging er van uit dat hij een beurt nodig had. Geen referentie dus ben er van uit gegaan dat het klopt.
ik trek dat niet in twijfel hoor. Ging me meer om de kwaliteit van het uurwerk dan. Bij een kwalitatief goed uurwerk kun je verwachten dat hij minimaal 5 jaar zonder problemen loopt…
Voor een horloge van 5 j jong is dit compleet absurd, de doorlooptijd is overigens van de pot gerukt, een simpel uurwerk ( en met respect dat is die van jou) heeft deze onderdelen vervanging na 5 j niet nodig en iedere horloge maker kan deze met een dag of 10 incl na controle gereed hebben ( vakantie smoesjes etc buiten beschouwing latend) . Ik denk dat een of meerdere partijen jou een poot uitdraaien.
Het leek mij ook vrij veel voor een toch redelijk recent horloge.
Dat is misschien iets kort door de bocht, maar valt ook weer niet uit te sluiten. Tip: iedere zichzelf respecterende horlogemaker geeft met het herstelde horloge de vervangen onderdelen mee in een zip lock zakje. Zitten de genoemde onderdelen er niet bij en kunnen/willen ze die niet mee geven dan wordt het wel een beetje suspect…
Is dit horloge niet gebouwd met oude voorraad van een oud uurwerk?
Sowieso is bij veel merken van wat ik heb gelezen 2 of 3 maanden geen uitzondering. Eerder de regel.
STP wordt al eens beschreven als ruw in het opwinden. Wat olie vergeten kan daarvoor genoeg zijn. En als je goedkoop wil zijn, dan ga je de veerton misschien net iets sneller over de draaibank steken dan je concurrent.
Een mening over STP die je online kunt vinden:
We’ve actually used the STP1-11 in 650 watches, and had to order extras because of the higher defect rate. Say we’ve had experience with 700 units, for the sake of discussion. That may not be large enough to be definitive, but it’s certainly large enough to be indicative.
What I mean by that is this - if we had an average initial defect rate of 10%, I wouldn’t state with any certainty that 10% is the expected rate for all STP’s, but I would say it’s a meaningful statistic, good enough to use as a reference point.
That 10% was in fact just an average, and not really a perfect one. We made two models with those movements, and were adjusting our QC process along the way, even while taking delivery of the first model, so our OEM was catching more before they shipped the watches to us, and we were catching more before we shipped watches to our customers.
Ik kan trouwens enorm genieten van de manier waarop iedereen inspringt, ook als de meningen verschillen. Heel tof. Misschien moet ik meer vragen gaan stellen