Advies Vintage chronographe suisse

Ik heb na het verkooptopic van Serpentino me voorgenomen dat ik toch echt een echte vintage zwitserse chronograaf wil, dus meteen Ebay op gedoken en ben de volgende tegengekomen.
Een Galia uit eind jaren 40 volgens de verkoper met als tikkend hart een Landeron 48 uurwerkje.

Nu is mijn vraag vooral, aangezien ik van dit soort horloges 0,0 af weet; waar moet je vooral op letten bij zo een aankoop en wat is een reële prijs? Volgens de ebay verkoper is hij uiteraard geserviced en werkt hij naar behoren. Maar hoe weet je wat origineel is en wat totaal niet hoort etc.

Of heeft iemand toevallig nog een mooie vintage chrono liggen voor een zacht prijsje waar hij vanaf wil? Dan houd ik me aanbevolen :smile:

1 like

Is deze niks voor je?

1 like

Inderdaad een erg mooie, maar ik zat meer in de richting van rond de 200 euro te denken (ik zie dat in het verleden en via catawiki 200 euro niet heel gek is) dus dan wordt het in ieder geval geen massief gouden kast…

Heel erg goed letten op redials. 200 is wel erg weinig. Ik zou wat meer uitgeven en opzoek gaan naar een mooi exemplaar.

Wie?:grin:

1 like

Wauw goedemorgen, typen op je telefoon gaat soms goed maar soms maak je fouten… Ik bedoelde Septentrio :+1:

1 like

Vond hem eigenlijk wel mooi…:wink:

Helaas kan ik je niet helpen met je topic maar succes in ieder geval👍🏻

1 like

Pay peanuts, get monkeys :wink:

Voor €200 heb je drie scenario’s:
-het uurwerk is een zooitje;
-de kast is een zooitje;
-de wijzerplaat is een zooitje.

5 likes

of je hebt een gelukje. Maar die kans is op Ebay/Catawiki klein vaak.

Ja, een mooie barn find is niet uitgesloten maar die vind je niet op de gebruikelijke kanalen zoals je al aangeeft. En zeker bij barn finds is de kans aanwezig dat er nog e.e.a. aan gesleuteld moet worden om hem weer draagbaar te krijgen.

Het lijkt me inderdaad goed om het budget op te hogen tot 300-400 euro.

Dan sparen we nog even door en doen dat, maar dan is nog steeds de vraag. Waar letten we op om te zien of iets origineel is etc.?

Bovenstaande horloge kost overigens ook geen 200 euro maar zit op 500 dollar…
Eigenlijk komt mijn vraag neer op; is het wat of zegt de kenner “bij elkaar geraapte zooi” ?

En is dit een “betere” keus dan of nog erger?

Ik vind het altijd het makkelijkst om het te koop aangeboden horloge ter vergelijken met dezelfde exemplaren van andere mensen bijvoorbeeld via google afbeeldingen of instagram. Dan kom je er meestal wel achter.

Eventueel mag deze fijne Lemania het nest verlaten. Alles werkt perfect. Mooi uurwerk. Niet super duur omdat hij ook niet super mooi is. Maar zeker niet lelijk. Mooi oud geworden vindt ik zelf.

4 likes

Ik heb zelf slechte ervaringen met in het verleden bezeten Landeron uurwerken. Misschien doe ik het merk daarmee tekort maar toch mijd ik ze voortaan. Een c. Suisse mijd ik daarom ook, immers meestal zit er een budgetuurwerk in een budgethorloge.

Mocht je een Landeron geen probleem vinden dan zou ik je in ieder geval onderstaande adviseren (niet limitatief):
-koop volstaal, geen gold plated;
-let op de stijl van de pushers, daar deze meestal te koppelen zijn aan een tijdsperiode;
-let op de staat van de wijzers en weet zeker dat deze niet gerelumed zijn of vervangen zijn. Voorbeeld van een huidige listing: wat is er met die secondenwijzer?;


-toch gold plated? Let wel even op hoe dik…deze heeft bijvoorbeeld maar 10 micron en dat is nihil. De betere Zwitsers hebben 80-200. https://www.ebay.nl/itm/Rare-Vintage-CAUNY-Prima-Chronograph-Swiss-Watch-LANDERON-248-Gold-Plaque-10micr/292615249892?hash=item44213a5fe4:g:cDQAAOSwYBRbLm~F
-idem qua originaliteit relume van de wijzerplaat;
-zit er een vislucht aan, dan is er waarschijnlijk iets ‘fishy’ aan de hand. Voorbeeldje van een huidige Ebay-listing, let eens op de uurmarkers?;

-als de verkoper iets niet laat zien, dan is de kans groot dat hij iets wil verbergen. Dat is ook meer een gevoelsmatige kwestie. Ik heb het vaak wanneer ik (te) dure listings zie van een verkoper die al honderden (duizenden) verkopen heeft gedaan. Die weet dus dondersgoed waar hij mee bezig is en dat er geen foto van het uurwerk bij zit bijvoorbeeld, zal dus doelmatig zijn!

3 likes

Dat werkt als je type X van merk Y zoekt. Bij c. Suisses is het eigenlijk niet te doen op deze manier omdat er ontelbaar veel merken en configuraties geproduceerd zijn.

1 like

Ik bedoel het in algemene zin. Hij is niet specifiek opzoek naar een c suisse meen ik.

Maar goed anyway, steek er tijd in en vaak kom je er wel achter of het klopt of niet.

1 like

Let er overigens op dat bij vergulde exemplaren de goudlaag intact is. Het is zonde als er slijtplekken op zitten vind ik zelf.

Ik zou trouwens voor een stainless steel chrono gaan. Ben niet zo van het vergulde.

Voor €200 koop je een projectje maar voor een nette en geserviced exemplaar ga je zeker meer betalen.

Ik heb een britix net afwijking 5 mnt per dag Venus uurwerk voor €300, 18k met Landeron vanaf €375, gold plated lopend met Landeron vanaf €225.

1 like

Via het forum deze geweldige 18karaats gouden Gigandet opgehaald.
Ben benieuwd hoe vaak ik een gouden horloge ga dragen, maar nu zit hij in ieder geval om de pols!

Bedankt in ieder geval voor de tips!

14 likes