Advies voor een nieuw horloge

Dag lieve mensen van HF,

Binnenkort verlaat ik mijn vaste baan om verder te gaan met mijn eigen bedrijven (en de studie). Sinds mijn 16e daar gewerkt, om er nu op mijn bijna 23ste mee te gaan stoppen na 6,5 hele mooie jaren. Veel geleerd, veel nieuwe mensen ontmoet en een enorme ontwikkeling als mens doorgegaan. Omdat ik een grote hoeveelheid mooie herinneringen aan deze plek heb overgehouden, wilde ik het liefst een horloge aanschaffen met een blauwe dial. De kleur van de werkgever zelf (AH) gaat lastig worden, maar er zijn een heleboel mooie blauwe dials te vinden. Ik wil er niet schreeuwend veel geld aan uitgeven, max € 500/600. Hieronder een paar die ik écht prachtig vind.



Wie o wie kan mij met deze lastige keuze helpen? Overigens wel heel graag een automatisch horloge, vind persoonlijk dat hier meer ‘leven’ in zit dan een quartz. Spring drive mag ook, maar ik vrees dat die niet in het budget past ;). Merk maakt niet heel veel uit, zolang het maar kwaliteit is.

Alvast bedankt!

9 likes

Alle drie de opties die je stuurt zijn top. Verder zoeken hoeft niet :sunglasses:

Heb je ideeën over welke maat of specs je naast een automatisch uurwerk nog wilt?

1 like

Heel speciaal hoeft het allemaal niet eigenlijk, moet alleen geen Invicta knoepert worden ;). Ben zelf wel erg tevreden met de maat van de Seiko 5’jes die ik heb liggen en de Presage. Iets van 38-40/42 is dus het meest wenselijk!

Vooral de PRX van de afbeeldingen trekt mij al langere tijd aan, vooral op een donkerblauwe lederen band staat die bizar mooi.

Ik denk dat je binnen die prijsklasse met een blauwe dial heel erg automatisch op de PRX uit komt. Er zijn in hogere segmenten nog wel blauwe dial horloges te vinden met wat oranje accenten (nog meer ah) maar met de PRX heb je imo gewoon een tijdloze klassieker te pakken. Succes met de beslissing! :slight_smile:

2 likes

Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik van de drie voorgestelde horloges de onderste Seiko verreweg het mooiste vind.
Maar of je daar iets mee opschiet?

1 like

Ik heb ze beide. Ik vind zelf dat de PRX beter te dragen is zowel casual als dressy. De Presage is al gauw dressy, zeker met een ander bandje. Een donkerblauwe band staat hem wel erg goed vind ik zelf!

Als je een bijzondere wijzerplaat wil, zit je in principe met beide goed maar voor mij gaat de voorkeur uit naar de Seiko. Die wijzerplaat is echt ontzettend mooi.

De Seiko heeft geen saffierglas maar hardlex. Hierin wint de Tissot als je een horloge wil die tegen een stootje kan en als je van plan ben het horloge vaak te dragen.

6 likes

De presage met de small seconds vind ik persoonlijk top! Zelf voor die keuze gestaan. De prx powermatic is ook leuk als je pols hem aankan.

Mijn keuze gaat naar nummer 3

1 like

Date.
2 secondewijzers is wel erg veel.

Ik weet ff niet wat je kosten moet, maar mag ik nog een optie opporren?

Ik vind persoonlijk de kast van beide Seiko’s erg klassiek, en de aansluiting met de band lijkt (op foto’s) niet fantastisch. Die PRX is zeker gaaf, maar persoonlijk vind ik de Gentleman mooier.

Een Seiko sharp edged heeft overigens mijn persoonlijke voorkeur over beide andere Seiko’s maar die is wel een stapje duurder:

2 likes

Allemaal best leuke opties. Maar de mooiste blauwe horloges worden toch gemaakt door Squale. Toevallig staat er een blauwe 1521 hier in het blauw, die ook nog eens (bijna) in je budget past (een paar tientjes bijleggen en je bent er). Wat krijg je dan? Een oerdegelijk, heel netjes afgewerkt horloge dat zeer comfortabel draagt en bijzonder goed waterdicht is (500m), met een betrouwbaar en eenvoudig te onderhouden automatisch uurwerk (met een verse service), van een merk met een fantastische diver’s watch heritage! Overigens ga je op dit horloge ook niet meer afschrijven; voor sommige mensen ook heel belangrijk. :smile:
Ik zou het wel weten! (Niet mijn horloge ofzo, overigens.)
859649F5-2996-4961-BD49-EB0FB6680A4A_1_105_c

3 likes

Die plug moest ik wel liken. :slight_smile:

Maarreh, even een ander plaatje voor de sfeer:

Die voor je. Vlegel.

Maar om even terug te komen op je vraag:

Ik zie dat je dressy horloges mooi vindt. Kijk eens naar deze Baltic:

De HMS-002, 38x47x12mm, 50m WR.

Die doet het op chokolade-straps, cognac, donkerblauw. Super tof. Anders is de Seiko Cocktail time een klassiekertje. De reden dat ik die fijner vind dan de PRX is omdat de 40mm PRX best een dikkertje is, groter draagt dan je zou vermoeden en omdat het geen standaard lugs heeft. Je kunt die Cocktail time deo volente gewoon op leer knikkeren.

3 likes

De pressage “Blue Moon”! Je blijft maar kijken naar de dial door het lichtinval. Zo kijk je vaker naar je horloge dus de herinnering aan je werk/groeimoment :pray::wheel_of_dharma:

1 like

Dit valt reuze mee. De PRX P80 is 10,8 mm dik en de Seiko is 14,4 mm. De Seiko ligt echt een stuk hoger op de pols.

Ook is de Seiko voor een groot gedeelte wijzerplaat/glas wat bij de PRX niet het geval is. Ze lijken beide even groot op de pols ondanks dat de PRX groter draagt door zijn lugs.

1 like

Klopt, maar omdat de kast is wat hij is draagt hij dik. De uit stekende end link zorgt er voor dat hij fors draagt met een lange lug to lug beleving, en het feit dat de bezel op een vlakke plaat ligt zorg er voor dat hij niet bijster plat of afgerond oogt. Dat hij qua diameter kleiner oogt is inderdaad waar, maar dat draagt bij aan het gevoel van stevigheid.

Enfin, mijn horloge is het niet. De Seiko is aan alle kanten ronder, wat 'm eleganter doet lijken ondanks de dikte. Dat alle Seiko’s inderdaad aan de maat zijn is wel jammer. Ik had de cocktail dial graag in een 38 x 11mm kast gezien. Deze, bijvoorbeeld, is maar 1mm te dik:

SRPE43J1. Nog binnen budget ook.

Maar leuk om te zien dat we grosso modo hetzelfde zeggen, maar daarmee diametraal tegenover elkaar staande conclusies trekken. :slight_smile:

2 likes

Je noemt zelf mooie opties, en hierboven ook leuke aanvullingen.

Ik vond de presage kast wat simpel, en de accuratesse van het uurwerk wat minder. Weet niet of de sharp edge een beter uurwerk heeft, maar iig m.i. al een leukere kastvorm.

Ik zou zelf voor Tissot Gentleman gaan, mede gelet op draagbaarheid ervan in veel situaties en secuur uurwerk. Mijn eerste horloge was de cocktail time blue moon, en ik schrijf dit met de PRX om de pols dus we hebben overeenkomende smaak :wink:

Ohja, als je geduld hebt qua levering dan kan deze ook leuk zijn (is er ook op staal)

2 likes

Haha, nee hoor ik trek geen conclusies, maar nu begrijp ik je eerdere post wel wat beter. Na je beredenatie ben ik het er zelfs helemaal mee eens.

3 likes

Heb je ze al gepast? Ze zijn redelijk simpel te vinden (iig de bovenste twee), dus ik zou ze eerst even om de pols gooien voordat je wat koopt. Die PRX is wel mooi hoor :ok_hand:t5:
Toevallig heb ik gisteren weer even een orientatierondje gedaan, en letterlijk elk horloge waarvan ik dacht ‘hee dat kan weleens wat worden’ viel af :unamused:
Prachtig op een foto, doods en lelijk om mijn pols.

2 likes

Citizen nb1050 is ook een mooie optie!

2 likes

Dit zijn de “je moet je budget verhogen” opties? :slight_smile:

:+1:

2 likes

Het zal jullie niet verrassen als ik zeg dat ik deze binnen het opgegeven budget van €500-600 de topper vind :slight_smile:.
Het enige nadeel is dat deze niet officieel op de markt is in Europa.

De Genleman- en PRX-automaten zitten iets boven budget dacht ik, maar beide zijn ook top.
Bij keuze tussen deze twee gaat mijn persoonlijke voorkeur hoe dan ook naar de Gentleman :

  • heeft het betere binnenwerk
  • is een eeuwige schoonheid, veel tijdlozer. (Op een PRX ga je zonder meer de stempel 2020-2025 (of 70’s) zetten wanneer we een aantal jaar verder zijn.)
2 likes