NA Citizen NB1050-59A - baby Grand Seiko of Omega Aqua Terra

Ik zit sinds gisteren intens te genieten van een beauty. Een Citizen die van prachtige materialen is gemaakt, een genot is om naar te kijken en zo heerlijk comfortabel zit.

Snelle specificaties voor de drukke/ADHD/ongeduldige HF-leden:
38mm doorsnede, Duratect kast en band, 9011 automatisch uurwerk en saffierglas met AR-coating.

Ik heb 490 euro bij de Japanse webshop afgerekend en 105 euro bijgedragen aan de Nederlandse staatskas. Is dit Citizen horloge nu € 600 waard? Ja, is het antwoord. En waarschijnlijk nog veel meer. Daar waar Seiko de prijzen vermenigvuldigd zonder rechtvaardiging biedt Citizen wel bang for your hard-earned bucks. Lees maar verder.

Aanleiding

In het - nog steeds niet druk bezochte - Citizen-topic poste @silvester1987 eind augustus foto’s van drie alleen in Japan verkrijgbare Citizen’s. De Chronograaf Citizen BL5594-59A heb ik toen besteld en van dat juweeltje een NA gemaakt. Die Citizen was binnen vier dagen met Fedex binnen.

Wat heeft mijn interesse gewekt om na een paar dagen maar nummer 2 te bestellen? Eerst werkte dit plaatje op mij in:

Vervolgens deed dit YouTube-filmpje met de titel ‘baby Grand Seiko meets Baby Omega Aqua Terra’ mij op de bestelknop drukken:

Logistiek

Deze Citizen is iets langer onderweg geweest, een klein maandje. Volgens Japanse trackinginformatie was de zending binnen een paar dagen het land uit. Paar weken radiostilte en ineens een betaalverzoek van PostNL. Na betaling duiken er een paar afleverdata op in de trackingapp van PostNL. Die verdwijnen vervolgens weer. Vorige week werd het pakket ineens door PostNL afgeleverd. Ik merk dat sinds 1 juli de aflevering van PostNL niet echt betrouwbaar meer is. Het duurt lang en de trackinginformatie is onbetrouwbaar. Fedex en UPS doen dat veel beter; hebben hun zaakjes waarschijnlijk beter voor elkaar.

Doos

Prima verpakt door onze Japanse vrienden. In de grote doos zat een aparte schokabsorberend frame met het kleine Citizen doosje. Eenvoudige verpakking, garantiebewijs wat alleen in Japan geldig is en een tag.

Kast & band

Die kast en band zijn in een woord prachtig. De vorm, het brush-werk met afwisselend gepolijste vlakken is super gedaan. Bij verschillende invalshoeken vallen weer andere zaken op. Wat een mooie afwerking. Dit is echt vakwerk.

In eerste instantie dacht ik dat het horloge met zijn 38mm klein zou uitvallen. Met de mooie lugs valt ie perfect op mijn pols. Ondanks de vitrine aan de onderkant is het horloge slechts 10,5 mm dik. Best knap en draagt daardoor goed (kan zo onder mijn overhemd).

De kast is gehard met de Citizen Duratect coating. Daar waar Seiko met DiaShield op een hardheid van 500 HV komt, zit Citizen met Duratect op een hardheid van 1000 tot 2500 HV.
Meer info over coatings:

De band is voorzien van een mooie milled clasp en niet van dat gestanst blik.

Uurwerk

Het uurwerk is de 9011 die in de betere modellen van Citizen zit zoals de Signature en Grand Classic. Gangreserve van 42 uur. Doordat hij met 28800 slagen per uur klopt - zo’n 8 keer per seconde - krijg je een heerlijke soepele secondenwijzer. Het mes in de boter.

Via de glazen vitrine aan de achterkant is het uurwerk zichtbaar. Prachtig gedecoreerd. Was verassend mooi gedaan.

Nauwkeurigheid volgens Citizen is -10 tot +30 seconden. In de praktijk blijken deze 90xx uurwerkjes binnen de 10 seconden afwijking te blijven. Heel ok dus.

Meer info bij Caliber Corner:

Wijzerplaat

De zilveren wijzerplaat is clean: een logo, het woord automatic, een datumvenster en uur- en minutenmarkeringen.
De uurindices zijn prachtig gedaan; stuk voor stuk juweeltjes die op de wijzerplaat zijn aangebracht. Het datumvenster heeft een mooi ‘lijstje’. Qua lume is het allemaal verder niet spannend.

Specificaties zijn als volgt:

Brand: Citizen
Collection: Citizen Collection
Model Number: NB1050-59A
Release Date: 13 May 2021
Gender: Men’s
Movement: Automatic
Calibre: 9011, 28.8k bph, 42 Hour Power Reserve
Case Material: Stainless Steel Duratect Platinum
Case Shape: Round
Case Size: 38 mm
Case Thickness: 10.5 mm
Dial Type: Analog
Dial Color: White

Band Material: Stainless Steel Duratect Platinum
Band Color: Silver
Water Resistance: 100 meter
Glass: Sapphire, Antireflection Coating
Features: Glowing Hands, Glowing Markers, Date

Bedankt voor het lezen. Hieronder nog een aantal foto’s van deze beauty.

88 likes

Ik kocht een jaartje geleden een Citizen Stilleto.
Een ultrathin met een uurwerk met solar oplaadsysteem.

Ik ben zeer onder de indruk van de kwaliteit en afwerking van Citizen.
Bij hun automaten doen ze het kennelijk al even netjes.

2 likes

Jazeker Bernard @Bernard helemaal gelijk, ik ben echt flabbergasted bij dit horloge.

2 likes

Ik hoop 'm een keer irl. te zien.

1 like

Phoah :star_struck: en mooi is ie. Jij hebt lekker doorgehakt sinds die post. Maar helemaal eens; citizen stelt zelden teleur.

Echt prachtig, geniet er van Tony :+1:

2 likes

Een meet & greet is een goed plan overigens.

Yep, u bent een talentvolle scouter van mooie horloges :wink:

3 likes

Fraai, niet echt heel spannend maar een gedegen horloge wat bij veel gelegenheden past.

1 like

@Proenski hij lijkt niet spannend maar is betoverend mooi. Hij houdt jouw aandacht vast.

2 likes

Ik ga maar eens ff checke of ze nog andere kleuren wijzerplaat hebben :yum:

1 like

Ook met blauwe en zwarte wijzerplaat:

10 likes

Gefeliciteerd!

Als je zwarte een zwarte datumplaat had gehad… had ik allicht mijn sarb voor deze verruild.

4 likes

Dank je Ferry voor de feedback. Ben vanavond bezig geweest met deze NA. Ik zal zo eens kijken wat voor topics er zijn bijgekomen.

Dit staat op het garantiebewijs:

1 like

Maak me over garantie of reparatie geen zorgen hoor. Russische horloges stuur ik ook nooit terug :wink:

1 like

Prachtig horloge ! Ik heb het meteen bovenaan mijn hit list geplaatst :grinning:

2 likes

Waarschijnlijk wel vandaar enkel garantie in Japan. Dat zie je bij andere merken ook hoor dus zo bijzonder is dit niet.

3 likes

Mooi! Geniet ervan!

1 like

Nice :ok_hand: gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd :+1: Mooie specificaties

1 like

Mooi horloge!
Van harte met deze NA.

Heerlijk dat enthousiasme in dit topic :blush:

Veel plezier er mee!

1 like

Prachtige NA! Heel veel draagplezier

1 like