Een NA van een heel bijzonder horloge.
Alvast een managementsamenvatting voor de drukke en/of concentratiespanne-van-4-sec HF leden: ik ben aangenaam verast. De BL5594-59A is een heel mooi horloge, prachtige zilveren wijzerplaat en een goede kwaliteit van de materialen. Een waar verfijnd horloge. Jammer dat hij alleen in Japan is uitgebracht. Lijkt verrekes veel op een Omega Speedmaster Marui Panda 3510.21. Einde managementsamenvatting, u kunt direct naar de plaatjes of door naar een ander topic.
Inleiding
In het niet druk bezochte Citizen-topic poste @silvester1987 foto’s van drie alleen in Japan verkrijgbare Citizen’s. Uiteindelijk gingen we verder over de chronograph met een panda-dial. Een beetje op gezocht en inderdaad een paar aanbieders in Japan (veel gebruikte horloges) en veel Japanse treffers.
Het zaadje was echter geplant. Die wijzerplaat bleef door mijn hoofd spoken. Een paar keer naar het plaatje gekeken en het begon die zondag 22 augustus echt te kriebelen.
Er was overigens wel een klein stemmetje in mijn hoofd bezig dat ik geen chrono moest nemen omdat ik bij veel horloges van mij nu al heb dat ik 's-avonds geen flauw idee heb wat er op de wijzerplaat staat.
Bestellen
Die zondag-avond een beetje op zoek geweest naar een beschikbaar model. Een paar gebruikte horloge’s. Een aanbieder die nog nieuwe aanbood. Ik kon hem niet direct bestellen, was op aanvraag. Bij een soort Japanse Amazon waar ze sushi cookers en Japanse groenten verkochten was ook een aanbieder die een nieuwe Citizen in de aanbieding had.
Het was ondertussen bijna middernacht, had ook een beetje slaap. Waarschijnlijk is dat toch het beste moment om een horloge te bestellen. Ik had nog nooit iets in Japan bestelt. Prijs was 35.000 YEN omgerekend zo’n € 270.
Op dat moment wil je eigenlijk gaan slapen dus wat besluit je dan? Ach, laten we eens kijken hoe dat bestellen in Japan gaat en voor zo’n bedrag kunnen we dat toch best proberen. Aldus de bestelling om middernacht geplaatst.
Op dinsdag een bevestiging gekregen dat de Citizen met Fedex was verstuurd. Op donderdagochtend een bericht ontvangen van Fedex om € 70,81 over te maken (BTW en inklaringskosten) en donderdagmiddag in ontvangst mogen nemen.
Die bestelling en levering binnen vier dagen is dus soepel gegaan.
Uitpakken
In de transportdoos zat een keurig wit doosje met THANK YOU daarop.
Het Citizen doosje is niet speciaal. Geen (nep)-leren of houten box zoals we bij de betere horloges gewend zijn. Het standaarddoosje van Citizen. Verwachtingen zijn een beetje al getemperd.
En daar is ie dan, zieligjes alleen opgesloten in zijn doosje.
Uit de verpakking gehaald. Citizen kaartje met 44.000 YEN (= € 340) eraan.
Eerste indrukken - de band & de wijzerplaat
Toen ik hem in mijn handen had vond ik dat hij prettig aanvoelde. Niet zwaar. De brushed band en de schakels voelden heel fijn aan. Plastic eraf gehaald. Nadere inspectie van de band leverde alleen maar glimlachjes op. Solid endlinks altijd goed. Oh, wat was dit goed gedaan zeg.
De enige bummer was die clasp.
Als dat een milled clasp was geweest zou ik uitgeroepen hebben THE CITIZEN. Minutenlang.
Een klein binnensmonds ‘chips’ was alles wat ik wist uit te brengen.
Wijzerplaat
Bij de eerste inspectie realiseerde ik me dat de wijzerplaat echt zilver is. Door al die renderfoto’s had ik een witte wijzerplaat verwacht. Bij de specificaties zag ik wel zilver staan maar ik dacht bij mezelf dat ik ogen in mijn kop heb en toch zag wat ik zag (wit dus).
Zoals je hier in de close up ziet is het een heel heel fijne gebrushte zilveren wijzerplaat.
Ik ben ondertussen verliefd geworden op de wijzerplaat. Die indices, de kleine dials die wat lager liggen, die zilversen randjes rond de dials en die zwarte dunne tachymeter-ring.
Specificaties
Vergeet ik toch bijna de gortdroge specificaties met jullie te delen.
Citizen Collection BL5594-59A - men’s watch made by Citizen. It has Japanese solar quartz movement and E820 calibre. Stainless steel case of round shape. Case dimensions are 39.5 mm. in diameter and 11.1 mm. in thickness. This timepiece has mineral glass. Stainless steel band, band color: silver. 100 m. water resistance. The watch is from Citizen Collection collection. The following features are equipped: glowing hands, glowing markers, perpetual calendar, date, chronograph, alarm, dual time.
Brand: Citizen
Collection: Citizen Collection
Movement: Solar Quartz
Calibre: E820
Case Material: Stainless Steel
Case Shape: Round
Case Size: 39.5 mm
Case Thickness: 11.1
Dial Type: Analog
Dial Color: White
Band Material: Stainless Steel
Band Color: Silver
Water Resistance: 100
Glass: Mineral
Features: Glowing Hands, Glowing Markers, Perpetual Calendar, Date, Chronograph, Alarm, Dual Time
E820 uurwerk
Ik kende zelf het E820 uurwerk niet. Dat is overigens een WTF ervaring geweest (in positieve zin). Het relaas hieronder.
Toen ik het in mijn handen kreeg dacht ik even snel de tijd in te stellen. Nou zonder handleiding lukt je dat niet. Mijn vrouw vroeg na een kwartier aan mij hoe moeilijk het nou was om een horloge op tijd in te stellen. Mijn antwoord was dat ik te maken had met een over-werkelijk-over-geëngineerd Japans horloge.
Wat wil het geval? De kroon werkt als een MMI/iDRIVE en wordt gebruikt om functies te selecteren en te ‘bladeren’. De wijzers werken via een stappenmotortje.
Voorbeeld, hoe stel je de tijd en datum in:
Je dient de kroon 1x uit te trekken en met de bovenste knop de optie TME te selecteren. Vervolgens trek je de kroon 2x eruit. Nu kun je met de bovenste knop door de opties ‘scrollen’.
Als je door de functies aan het scrollen bent dan ‘zwaaien’ de uur en secondenwijzer dat je ze kunt instellen. Zo ook bij de datum, maand en jaar; elke keer zwiept en zwaait er wel iets in het display.
Hier heb ik de verkorte handleiding om alleen de tijd in te stellen. Voor de rest moet je maar de handleiding raadplegen.
Wat ik over het E820 uurwerk heb kunnen vinden is niet heel veel. Op Youtube een Amerikaanse Cowboy die drie video’s van een BL5594 heeft gemaakt en wat instructievideo’s om een E820 in te stellen.
Verder dat de E820 een Eco-Drive caliber is. Snelle specificaties van de E820 zijn: E820, 1/20 seconde Chronograph, telt tot 60 minuten, perpetual calendar (tot het jaar 2100), tweede tijdzone, 24 uur weergave, alarm en natuurlijk een datum.
De modellen waar de E820 in heeft gezeten zijn alleen in Japan en blijkbaar ook de Verenigde Staten uitgebracht. Ik heb die terug kunnen vinden op de Amerikaanse Citizen-site in de Brycen ($ 375 to $ 550), Chandler ($ 500), Courageous ($975), Octavia ($950), World Time A-T ($ 650), Promaster MX ($ 460) en de Sport Chronograph ($ 525). Allemaal modellen die mij niet zoveel zeggen (misschien HF-leden die die wel kennen).
Samengevat, begrijp me niet verkeerd. Als je alles hebt ingesteld en je weet hoe het werkt realiseer je je weer hoe cool het is gemaakt en ook absurd geniaal in elkaar zit.
Foto shoot
Jullie zijn dol op foto’s dus hieronder kunnen jullie je uitleven. Incluis wrist shots van mijn very hairy pols. Mocht je tot hier zijn gekomen met het lezen: bedankt voor jullie aandacht & hopelijk hebben jullie wat opgestoken.