Het gemak waarmee je de bijzondere Japanse horloges kunt importeren smaakte naar meer. Na de mooie Citizen BL5594-59A, de grandioze Citizen NB1050-59A en de toppert Casio OCEANUS OCW-S100-1AJF bleef ik maar hangen op de Japanse Citizen-site.
Mijn oog viel op een exemplaar met een zilveren dial en een blauwe secondenwijzer: de Citizen NK0000-10A.
Besloten om maar een NA te maken aangezien er verder bar weinig informatie op internet over dit model is te vinden. Op Youtube is er de hill-billie van The Watch Channel die alle horloges die hij krijgt magnificent, home-run en fantastic vindt. Verder voor een Japans horloge veel Koreaanse reviews. Ik heb het volledige seizoen van Squid Game afgekeken zonder ik maar één Koreaans woord ken.
Eerst alvast een samenvatting, ergens meegekregen dat NA’s eigenlijk maximaal rond de 288 karakters moeten zijn (twee tweets) en lange NA’s ruk zijn:
Vind zilveren wijzerplaten keileuk. Die blauwe secondenwijzer is ook keileuk. Klassiek model, helemaal gepolijst. Band met vlindersluiting zit lekker. Hieronder keiveul foto’s.
Verder met de lange NA.
Citizen Collection
De Citizen Collection zijn klassieke horloges die alleen in Japan worden verkocht. Een paar daarvan worden overigens ook buiten Japen aangeboden: hoofdzakelijk Verenigde Staten en in bepaalde Europese landen. De range bestaat uit Eco-drive (met en zonder radiografische sync) en automaatjes. De prijzen van de automaatjes variëren van 37.000 tot 143.000 Yen. Omgerekend tussen de € 280 en € 1080.
Mijn oog viel dus op de NK0000-10A. De zilveren kleur van de wijzerplaat en de blauwe secondenwijzer trokken mijn aandacht. Het Citizen 8310 uurwerk kende ik niet; daar is bijna niks verder over te vinden. In ieder geval triggerde een gangreserve van 60 uur mijn interesse.
De familie bestaat verder nog uit wat andere kleurtjes en armbandjes. Ook de HF-ers die blauwe en groene wijzerplaten interessant vinden komen aan hun trekken.
- Bestelling *
Ik heb het horloge bij Duty Free Island voor 236 USD (via de creditcard € 173) gekocht op 2 oktober. Is zo’n 19 dagen onderweg geweest. Tegenwoordig heb je allemaal niet zoveel aan de trackinginformatie; op een gegeven moment wordt het horloge afgeleverd. Ik heb verder nog geen nota ontvangen voor de invoerrechten of BTW.
- Citizen 8310 en Miyota 8315 uurwerk *
Er is (nog) niet veel informatie over het Citizen 8310 uurwerk. Ik heb wel meer informatie over de Miyota 8315 gevonden.
Iets over de nummering van de uurwerken binnen het Citizen-concern. Citizen heeft net zoals Seiko zijn ‘eigen’ uurwerken anders genummerd dan degene die voor de ‘rest’ bestemd zijn. Zo is de Seiko 4R36 hetzelfde als de SII NH36. Bij Citizen en Miyota is de laatste digit anders. De Citizen 8310 en de Miyota 8315 zijn dus dezelfde uurwerken.
De 8310 is in 2018 geïntroduceerd door Citizen en is de opvolger van de Citizen 8210 (de Miyota 8215). De 8315 is overigens pas in november 2020 geïntroduceerd. Mocht ook wel want die Citizen 8210/Miyota 8215 wordt al sinds 1977 gemaakt. De Miyota 8215 kom je in veel horlogemerken tegen: goedkoop en robuust. Zijn nog best nauwkeurig ook nog.
Wat is er nu verbeterd/toegevoegd/vernieuwd:
- de gangreserve is nu 60+ uur (was 40 uur).
- hacking
- blauwe schroefjes (heel mooi!). Niet geverfd maar gebrand.
- Côtes de Genève decoratie.
De achterkant van de NK0000-10A ziet er dan ook cool en sjiek uit.
- De kast *
De klassiek vormgegeven kast is helemaal gepolijst. In de gepolijste bezel zit een bollend mineraalglaasje. De kast loopt over in de relatief korte lugs. Qua maten is het redelijk standaard: diameter van de kast is 41 mm en de breedte van de lugs is 20 mm.
De kroon vind ik heel geslaagd: een diamant-vorm. De feedback en tractie van de kroon is verder heel erg goed.
Afwerking is verder prima. Dit is echt een dress-watch.
- De wijzerplaat *
De zilveren wijzerplaat is mooi clean. De dauphine wijzers zijn volgens het boekje. Verder opgelegde indices, subtiele minutenmarkering en een mooi kadertje rond het datumvenster. Bummer weer dat de datum niet strak uitgelijnd in dat venster zit.
Al met al is het een mooi en prettig aangezicht; dat bolle glas verstoord het beeld op een leuke manier.
- BAND *
Er zit een prima zwarleren croco-band met vlindersluiting bij. Het plaatje onder de sluiting is mooi bewerkt. Band draagt prima.
Dank
Bedankt voor het lezen. Wat vinden jullier ervan?
Foto’s