ik word hier een beetje stil van. wat een collectie.
Een wat late reactie @fredpanarai1, ik ben pas de 101-ste in dit draadje, als tenminste niemand mij inmiddels voor is geweest voordat ik klaar ben met schrijven en dit antwoord op jouw post kan plaatsen.
Maar ik ben het met vele anderen eens: Wat een prachtige (deel) collectie heb je! En in de rest van het draadje zie ik ook fraaie exemplaren voorbij komen. Die drie lege plekjes in jouw Citizen kistje worden ook nog wel gevuld denk ik, Ferry.
Omdat ik niet zo van de duikerts ben, zoals je weet, vind ik de laatste, rechtsonder in de doos, het leukst.
Ik ben ook niet zo van de quartz horloges, maar die ecodrives vind ik wel geweldig, omdat je daar helemaal niks meer aan hoeft te doen, uiteraard niet opwindem, maar ook geen batterijen verwisselen. Twee keer per jaar een uur corrigeren voor zomer- en wintertijd en de wisselende dagen met de maanden… het gaat allemaal vanzelf, want ‘radio controlled’. Wat je noemt echt een ‘modern’ horloge, mooie techniek. Dat heeft toch ook wel wat, zelfs voor een vintage liefhebber. Het enige nadeel van dit horloge voor mij persoonlijk: ik vind 'm te groot voor mijn smalle pols, maar dat komt denk ik ook omdat ik gewend ben vintage horloges te dragen, die zijn meestal (veel) kleiner.
Ik heb al minstens 10 jaar een eenvoudige Citizen Eco Drive die al die jaren probleemloos de tijd heeft aangegeven. Zo nauwkeurig dat het lange tijd mijn referentie horloge was. Niet aan de pols, maar op mijn bureau, om de andere horloges mee gelijk te zetten. Maar nu, sinds enkele weken gaat na al die tijd de accu problemen geven. Als ie een paar dagen geen goed zonlicht krijgt, gaat de seconden wijzer met grote sprongen lopen, hij loopt soms ineens erg achter en de laatste dagen staat ie af en toe helemaal stil. Dat wijst op het einde van de levenduur van het accuutje. Ik moet dus even uitvissen wat voor accu er in hoort en waar ik die kan bestellen.
Het gaat om deze. Een eenvoudig basis - instapmodelletje dat ik ooit een keer in de uitverkoop bij een plaatselijke juwelier hier in Rijswijk heb gekocht voor een paar tientjes.
Omdat ik meer van de vintage horloges ben dan van het moderne werk (te groot, te bling, te duur) heb ik in de loop der jaren nog wat oude Citizens verzameld. Ik ben nu eenmaal van de Vintage en de Oude Meuk en van die categorie wonen er inmiddels zo’n 10 Citizen exemplaren gezellig bij elkaar in een theedoos.
Een soort bejaardendoos dus eigenlijk.
Ik zal jullie dit keer niet vervelen met een uitgebreid verhaal over herkomst, achtergrond, calibers en geschiedenis, maar gewoon alle 10 mijn oude Citizens op een rijtje tonen.
Met toch een paar gegevens om een beetje een idee te hebben wat het voorstelt:
De bovenste rij links toont twee oude automaatjes uit de tijd dat Citizen nog dacht dat die dingen op een Seiko 5 moesten lijken (maar deze twee kun je wèl met de hand opwinden!). Nummer 3 op rechts is een serie 6000 automaat.
Dan op rij 2 links een ‘Valiant’ handopwinder en daarnaast twee Crystrons met een Quartz uurwerk.
Op de derde rij een handopwinder met het bekende 0201 uurwerkje wat in licentie in India is gebruikt voor enige miljoenen HMT horloges. Midden onder twee kleine (32mm) handopwindertjes uit medio jaren '60 met eveneens dat 0201 caliber en tenslotte rechtsonder mijn met behulp van een Russisch kastje (in afwachting van een origineel kastje) zelf in elkaar gesleutelde Franken automaat.
Tenslotte nog een prentje van de theedoos waarin ze alle 10 gezellig samen wonen. (die twee kleintjes konden samen wel in één hokje). Alleen de als eerste getoonde Poor Mans Ecodrive zit daar niet bij, die staat in mijn boekenkast omdat deze zonlicht nodig heeft voor zijn batterijtje.
Bij mij dus geen fancy duikerts, radio controlled eco drives of titanium promasters, maar eenvoudige oudjes uit de jaren '60 en '70. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo’n modern high tech apparaat niet leuk zou vinden, wie weet komt er nog wel eens een. Maar met wat ik nu heb ben ik tevreden mee en wie weet wat er in de komende tijd nog komt binnenwaaien…
Dat was het weer voor vandaag - of vannacht moet ik eigenlijk zeggen, want al schrijvend is het toch weer knap laat geworden. Ik duik zo direct lekker mijn bedje in.
Welterusten en en een groet,
Lex
Hoi Lex,
Leuk antwoord in dit topic, ik weet dat jij niet zo van de duikers bent en er zijn er meerdere die de rechtsonder het mooist vinden. Ik ben/ was ook niet zo van de quartz horloges maar inmiddels weet ik dat daar ook best wel goede kwaliteit te vinden is. Maar feit blijft dat je om de paar jaar een batterij moet verwisselen. De eco-drivers en dan ook nog eens radio controlled of GPS zijn wel echt handig als je eens een keer geen zin hebt om een automaat op tijd en datum te zetten. Wat mij tegenhoudt bij vintage is o.a de maat en daarnaast dat ik er niet aan kan sleutelen (A-Technisch he en geen geduld), wat dus niet wil zeggen dat ik soms hele mooie vintage tegen kom.
De Citizens die ik heb gebruikte ik niet als referentie om de automaten gelijk mee te zetten, daar gebruikte ik de atoomklok voor. Grote onzin natuurlijk want zoals jij weet wissel ik praktisch elke dag van horloge en wat maakt het eigenlijk uit dat er een sec. in de - of de + zit. Muggeziften noemen ze dat toch . Weet je nog dat nos horloge wat ik toen op Rikketik gekocht heb, nou die loopt dus echt tot op de sec. gelijk met de atoomklok. Hoezo moet je alleen maar dure horloges hebben
.
Een accu opnieuw in je oude Citizen laten zetten is niet zo goedkoop als een batterijtje verwisselen. Geen idee hoe oud die eenvoudige Citizen van jou is en of het de moeite waard is om daar een nieuwe accu in de laten zetten. Maar wellicht ben je toch stiekum toch nog een beetje verliefd op de bureau Citizen.
Zag ook in dit draadje best wel mooie voorbij komen in allerlei soorten en modellen. En niet altijd de goedkoopste. Maar idd het zijn over het algemeen wat grotere maten dan 34/36 mm wat ik dan weer te klein vind om de pols.
Moet altijd wel lachen als jij het over oude meuk hebt . Die hele kleine oude Oris (meuk) waarvoor jij het bandje hebt gemaakt loopt gewoon nog en die gaat naar de 100 jaar toe.
Toch leuk om wat oude Citizens horloges hier te zien, automaatjes, handopwinders en ja hoor zelfs quartz .
Geen idee wat voor maat het is, maar de middelste in de eerste rij vind ik best een mooie automaat, leuk gedaan zwarte dial, goudkleurige uurmarkeringen met een groen dotje erboven en hetzelfde zie je terug op de wijzers en daarnaast hele korte lugs, zwart bandje erbij en dan heb je toch (ook al heeft hij iets weg van de oudere Seiko 5) een leuk/mooi horloge.
Die Franken automaat heeft wel een mooie kleur dial, zie ik daar nu ook zo’n rekbandje opzitten?
Al met al een leuke bejaarden soos zo bij elkaar , ehh bedenk mij ineens dat ik ook bejaard ben, dus niets negatiefs over bejaarden horloges
.
Wie weet komt er nog eens een lotje binnenwaaien met zoals jij dat noemt fancy duikers, verdwaalde eco-drivers e.d en natuurlijk vintage horloges waar je aan kan sleutelen , je weet maar nooit.
En vanavond weer vroeg je mandje in, Mw.Lexaf ligt dan niet alleen
Fijne dag vandaag, geniet nog even van het zonnetje, groetjes,
Je vriend Ferry
Prachtig.
2e van links onder links, Chrono.
Heb je daar een rev nummer van? Mooi horloge zeg!
Dank je wel Ferry voor je leuke en uitgebreide reactie en voor alle complimentjes.
Heel mooi horloge. Ga hem is opzoeken.
Bedankt voor je snelle reactie
Gelukt en door het dakraam komt ook daglicht , leuk setje en scherpe foto
, valt me op dat ze alle drie op dezelfde tijd staan
.
Ik wist niet dat jij er ook 7 had, lekker setje zo bij elkaar . Die automaat op de 5e foto ziet er wel heel lekker uit, ben je nou links of rechtshandig?
Al mijn watches draag ik links.
De Promaster Blowfish hebben de kroon op 8 uur.
i know, ik heb de Promaster NY0040-09EEM-17LEM maar wie heeft die niet . Ik draag ze ook links zoals de meesten, heb het wel eens op rechts gedaan, heel vreemd gevoel waar ik niet aan kan wennen.
Als rechts je dominante hand is kan je beter alles links dragen.
Op de passieve hand dragen lopen ze minder averij op en blijven ze langer mooi.
m’n huidige Citizen collectie
draag ze allemaal regelmatig behalve de Ecozilla
er zijn nog lege vakjes
ik heb in m’n hoofd voor de toekomst momenteel: een vintage, een (dikke) two tone promaster, een ‘gekke’ JDM, en/of een field watch (geen haast)
ik hou het echt bij alleen Citizen, gewoon omdat ik het leuk vind en passie voor het merk heb
Dit! Dat kan echt heel leuk en verrassend zijn! (En heel goedkoop! )
Totaal minder dan 50 euro gekost (Veilingkosten, transport en inklaring):
Even snel een linkje naar de “middle man”-site waar ik dit soort aankopen doe. Tot nog toe erg goede ervaringen mee.
Nee volgens mij uit de U.S.A.
Hij is ook in groen met rvs armband.
Begrijpen we direct waarom je vriendin met een Citizen kwam aanzetten
Toffe collectie
Vind hem erg leuk, maar kon hem in Europa inderdaad niet vinden