NA Certina DS Podium GMT COSC

Ik heb iets met zilveren wijzerplaten. Zoals een ekster op zilveren theelepeltjes duikt en naar zijn nestje toe sleept zo ben ik door die zilveren dials begeistert.

Dus na de Citizen BL5594-59A kwam ik op deze Certina uit. Wat mij verder aansprak waren die mooie grote ‘lugs’; ideaal als strapmonster. Samengevat ben ik positief & aangenaam verrast door best veel zaken bij dit horloge. Hieronder mijn bevindingen en natuurlijk naast gortdroge tekst ook foto’s.

CERTINA

Als oud Zwitsers merk Certina (op de wijzerplaat staat 1888) is dit merk ook na de 70-jaren Quartz-crisis uiteindelijk door de Swatch-groep ingelijfd. Tja, met boegbeeld Omega vraag ik me ook af wat voor aandacht er in het concern is voor merken zoals Hamilton, Mido, Tissot en Blancpain om maar een paar te noemen. Die Swatch-group heeft namelijk keiveel merken onder haar paraplu.

Certina probeert zich volgens haar filosolie te onderscheiden op het gebied van betrouwbaarheid, precisie en innovatie. Volgens mij roept iedereen dit maar ik ben dit toch tegengekomen in het horloge. Als je de tijd neemt om dit door te lezen dan zul je zien dat ze het in ieder geval proberen.


WIJZERPLAAT

Het eerste wat je ziet van een horloge is de wijzerplaat; ik vind die wel geslaagd en mooi. Deze zilveren wijzerplaat is in twee lagen opgedeeld. Best leuk gedaan, een beetje 3D. De subdials liggen in een andere laag. Het font van de cijfers is hetzelfde als die van een Rolex Explorer (zal wel iets Zwitsers zijn dan hé). De cijfers en indices hebben een mooi gouden randje net zoals de subdials.

De datum zit perfect in het datum-frame. Dat frame is ook mooi bewerkt met een subtiel gouden randje. Ik heb met een loupe geen enkele afwijking in de uitlijning of andere zaken op de wijzerplaat kunnen vinden. Op de indices en op de wijzers zit SUPER-LUMINOVA.



KAST

Mijn voorkeur gaat uit naar gebrushte kasten.

Bij gepolijste kasten krijg je bij de meeste horloges lijkt het al snel op verchroomd messing of zelfs verchroomd plastic. Goed polijsten is een vak/kunst en duur. Het polijstwerk van Grand Seiko’s, Citizen Chronomaster of Rolex is werkelijk prachtig. Brushen kunnen ook de mindere goden op deze aarde doen; bij een beetje grof brushwerk kun je altijd nog denken aan ‘lekker indrustriele’ look.

De RVS 316L-kast van de Certina is mooi gebrushed. De bezel is gepolijst, net zoals de achterzijde. De knoppen en gesigneede kroon reageren goed. De response is wat je verwacht van een goed horloge. Op het schroefdeksel is een mooie schildpad verwerkt. Het glas is safierglas. Het geheel is tot een druk van 10 ATM waterdicht is; las ergens dat alle Certina’s minimaal tot een druk van 10 ATM waterdicht zijn (hallo Panerai met oewen 3 ATM veur € 5K). Wat ze ook beweren is dat het horloge waterdicht is als de kroon nog ‘open’ is in stand 1 of 2. Wat een paar extra rubbertjes/ringetjes al niet kunnen doen. Dit ga ik overigens zelf niet uitproberen; ik geloof het wel.

UURWERK - COSC gecertificeerd

In de Certina zit een ETA G10.962 BF GMT uurwerk in wat gepimpt is naar PRECIDRIVE. Volgens Certina loopt dit horloge maximaal 10 seconden per jaar voor/achter.

Nog sterker, deze Certina is COSC gecertificeerd. Standaard gaat elke Certina 12 daagjes logeren in La Chaux-de-Fonds in Zwitserland waar ze bij 8, 23 en 38 graden celsius de afwijking meten volgens ISO3159. Daar worden overigens ook de Breitlings, Omega, Panerai, Rolex en TAG Heuer gecertificeerd.

Bij het horloge zat een COSC certificaatnummer. Heb het certificaat van de COSC-site kunnen downloaden.

In het certificaat staat de afwijking op gemiddeld 0,011960 seconden per dag x 365 dagen = 4,4 seconden per jaar. Is in ieder geval minder dan de beloofde 10 seconden max per jaar.

Op HF zijn er ook een paar leuke topics die hierover gaan. @thijs82 heeft een topic HEQ/HAQ/thermocompensated only, @wheelsatwork over de € 300 die COSC-certificering kost in Kopen met of zonder COSC certificaat? en @Fate_Amenable_To_Change die helemaal los gaat in NA: The SARB killer. Of is Seiko van het padje af? en @RLC had in 2017 een exclusief topic Chronometer (COSC certified) Only.

Ik heb zelf de GMT ingesteld op New York. De stopwatch gebruik ik weleens om te timen conform de ‘pomodoro’ methode; elke taak opslitsen in 25 minuten. Doe ik graag met een horloge omdat ik er dan even mee kan spelen (stopwatch aan, uit, resetten, pauzetje).

Band

Ik heb gedacht dat ik de band wel snel zou vervangen door een andere. Ten eerste heb ik helemaal niets met de meeste vlindersluitingen. Je krijgt een sandwich-constructie onder jouw pols die breder is dan het horloge lug-to-lug én dikker is. De meeste vervang ik dan ook linea recta door een band met een gesp. Van Hamilton en deze Certina vallen die vlindersluitingen overigens mee. Ze zijn best comfortabel en ze hebben ook iets slims gedaan door de constructie compact te houden.

De sluitingkant klik je direct op de base, de andere riemkant steek je direct in de riem. Je schuift de riem bij het sluiten in de vast lus. Overigens doen die tweede lussen meestal bij mij voor spek en bonen mee. Hou amper een band over op mijn pols van 20 cm.

De strap fashion show houden jullie tegoed; post wel pics als ik er andere bandjes op heb gezet.

SPECIFICATIES

Reference: C034.654.16.037.01
Warranty: 3-year warranty

Dial Color: Silver
Material: Super-LumiNova

Movement Type: Quartz
Model: G10.962
Battery: 3 years

Features

  • PrecidriveTM
  • End of life
  • Chronometer
  • COSC

Bracelet
Material: Leather
Buckle material: 316L stainless steel

Case
Case material: 316L stainless steel
Bezel material: 316L stainless steel
Water resistance: Up to a pressure of 10 bar (100 m)
Glass: Antireflection treatment on one side Sapphire crystal

Diameter: 42 mm
Height: 12.37 mm
Between lugs: 20 mm

Dank

Bedankt voor de aandacht en doe je er jouw voordeel mee.

33 likes

Gefeliciteerd, zeer fraai horloge.
En een interessant verhaal erbij :+1:

1 like

Mooi!!

1 like

Tof topic, leuk horloge, aparte plaatsing van de registers ook. Mooi man, veel plezier er mee!

1 like

Mooie Certina!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Congrats met deze leuke doch speelse Certina! Aangename manier om te lezen over je nieuwe horloge.

Dank voor de mention, nu ga ik me spontaan verdiepen in COSC voor quartz. Niet eens bij stil gestaan, benieuwd wat daar de ‘toetsing parameters’ van zijn! :face_with_monocle:

1 like

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Veel bang for buck bij Certina :+1:

1 like

Mooie Certina, leuk merk. Veel draagplezier!

1 like

You are welcome. Is echt een wondere wereld die high precision watches & COSC.

Van harte gefeliciteerd met dit prachtige horloge!

1 like

Haha, dank je wel voor de complimenten ferry. Jouw prachtige PAM 1085 had ik niet voor ogen. Ik hou van Panerai. Had specifiek naar de Luminor Due moeten refereren.

Hier een zalmroze beauty, de PAM 1249 met 3 ATM:

1 like

Leuk verhaal over dit mooie horloge!

1 like

Indrukwekkend horloge!

Ik had een DS8 en het was mijn eerste automaat, en al snel een Action Diver automaat erbij. Prachtig merk ook en beiden mooie horloges. Ik vond ze te groot.

Ik vind ze wel mooi maar helaas nog niets in mijn maat, ze hebben de duiker nu wel in 38mm. Ik vind de 42mm mooier, helaas niet voor mijn pols.

Het is een goed merk en veel waar voor je geld, echt een nette afwerking en goede kalibers.

Certina’s Double Security introductie eind jaren 50

1 like

@Da_Watcher Leuk filmpje zeg. Dat katapulteren van gewichten op het horloge om de schokbestendigheid te testen zijn wel grappig.

1 like

Jij zit op de NA trein momenteel zuid… Wel stuk voor stuk prachtige horloges. Zo ook deze :ok_hand: heel gaaf. Geniet er van

1 like

@Silvester1987 Haha, nog een paar haltes en dan is de NA trein aangekomen bij het eindstation.

1 like

Ik heb trouwens het NA topic van de citizen nb1050 gemist volgens mij…

1 like

@Silvester1987 Die is nog onderweg. Een van de haltes :wink: