Voor mijn eerst post op het forum win ik graag jullie advies in over het volgende: ik ben voornemens een nieuw horloge aan te schaffen waarbij de fabrikant/horlogemaker de keuze geeft om het horloge (tegen extra betaling) te laten certificeren door COSC.
Ik ben mij bewust wat een COSC certificaat behelst, echter vraag ik mij af of ik hiervoor moet kiezen omwille van de extra kosten. Ik ga er immers vanuit dat een dergelijk horloge van deze horlogemaker zonder COSC certificaat niet vele malen meer of minder nauwkeurig is dan exact hetzelfde horloge dat toevallig wel COSC certified is. Of sla ik de plank dan helemaal mis?
Voor de verhouding:
Horloge kost ongeveer ā¬7000
COSC certificering kost ongeveer ā¬300
Ik zou dat geld ook gewoon elders investeren (bandje, etentje, pintje). Voor dat geld van een horloge kan je er normaal wel vanuit gaan dat het uurwerk nauwkeurig gaat lopen hoor.
Dit wordt misschien vloeken in de kerk wat ik nu ga doen. Gaat om de nieuwe Horage Tourbillon 1. Erg interessant bedrijf met veel kennis en ervaring erachter.
Hoe ziet zoān certificaat er dan uit? Snap best dat een horlogemaker een horloge kan afstellen zodat het op dat moment binnen COSC specs loopt, maar volgens mij is daar dan toch wel alles mee gezegd?
Stuurt ie ām dan ergens naar toe? En krijgt het dan een rapportje? Of een sticker?
Ik vind dit maar een raar verhaal. Geloof er geen snars van, maar laat me graag verassen met het tegendeelā¦
Komt mij meer over als een horlogemaker die 300 ballen uit je zak wil kloppenā¦
Bedoel je met horlogemaker de āfabrikantā van dit horloge?
Mag aannemen dat een horloge van 7K enigszins op cosc specs loopt Mijn Certina diver van 0,1k in ieder geval wel. Zonder certificaat⦠aangezien Certina ook horloges verkoopt met dit certificaat!