Kopen met of zonder COSC certificaat?

Dag mede-forumleden!

Voor mijn eerst post op het forum win ik graag jullie advies in over het volgende: ik ben voornemens een nieuw horloge aan te schaffen waarbij de fabrikant/horlogemaker de keuze geeft om het horloge (tegen extra betaling) te laten certificeren door COSC.

Ik ben mij bewust wat een COSC certificaat behelst, echter vraag ik mij af of ik hiervoor moet kiezen omwille van de extra kosten. Ik ga er immers vanuit dat een dergelijk horloge van deze horlogemaker zonder COSC certificaat niet vele malen meer of minder nauwkeurig is dan exact hetzelfde horloge dat toevallig wel COSC certified is. Of sla ik de plank dan helemaal mis?

Voor de verhouding:
Horloge kost ongeveer €7000
COSC certificering kost ongeveer €300

Wat zouden jullie doen? Dank alvast!

1 like

Lekker bier halen van die €300

Voorheen was ik ook in de ban van nauwkeurigheid. Tot ik besefte dat ik ze nooit lang genoeg draai om daadwerkelijk profijt te hebben van een COSC

19 likes

Ik zou dat geld ook gewoon elders investeren (bandje, etentje, pintje). Voor dat geld van een horloge kan je er normaal wel vanuit gaan dat het uurwerk nauwkeurig gaat lopen hoor.

4 likes

Voor 7000 euro aankoop mag hij dat papiertje er toch wel gratis bijdoen.

11 likes

Wat een armoedige horlogemaker, op zo’n bedrag hoort dat er gewoon bij, je koopt toch ook geen auto zonder lucht in de banden?

3 likes

Precies dit :joy::beers:

2 likes

Na ƩƩn servicebeurt zegt zo’n certificaat ook niets meer. Koop er een mooi croco bandje voor of zo.

3 likes

Welk horloge gaat het überhaupt om?

Tweedehands kopen en nog meer

:beers:

6 likes

Begrijp ik nu dat het horloge is gemaakt door de horlogemaker,? En als je 'm sosc wilt hebben moet hij hem doorsturen,?

Correct

Dat maakt me nieuwsgierig, wie is de maker,?

Plus pics

1 like

Heb je ook een foto? Ik ben ook wel benieuwd nu :smiley:

Dit wordt misschien vloeken in de kerk wat ik nu ga doen. Gaat om de nieuwe Horage Tourbillon 1. Erg interessant bedrijf met veel kennis en ervaring erachter.

1 like

Voor 7000 euro bier halen is geen optie meer? :thinking:

27 likes

Hoe ziet zo’n certificaat er dan uit? Snap best dat een horlogemaker een horloge kan afstellen zodat het op dat moment binnen COSC specs loopt, maar volgens mij is daar dan toch wel alles mee gezegd?
Stuurt ie ā€˜m dan ergens naar toe? En krijgt het dan een rapportje? Of een sticker?

Ik vind dit maar een raar verhaal. Geloof er geen snars van, maar laat me graag verassen met het tegendeel…

Komt mij meer over als een horlogemaker die 300 ballen uit je zak wil kloppen…

Bedoel je met horlogemaker de ā€œfabrikantā€ van dit horloge?

Mag aannemen dat een horloge van 7K enigszins op cosc specs loopt :see_no_evil: Mijn Certina diver van 0,1k in ieder geval wel. Zonder certificaat… aangezien Certina ook horloges verkoopt met dit certificaat!

Nee het licht iets anders… het is wel iets meer :sweat_smile:

https://www.cosc.swiss/en

1 like

6 likes