Hallo,
Iemand ervaring met watchwinders voor meerdere horloges? 5+
Indien mogelijk ook met plaats voor andere horloges of accessoires.
Heb klarstein gevonden maar heb geen idee van kwaliteit of zo, is iets totaal nieuw voor mij.
(Net als heel de horloge wereld tot een paar maand geleden voor hetzelfde geld, waar ik trouwens met veel plezier in gerold ben )
Ik heb gewoon geen zin om telkens de boel weer op tijd te zetten enzo. Ik heb nu twee automaten, die wissel ik om de paar dagen maar wél ‘na de gangreserve’ dus als ik ze niet op de winder zet staan ze telkens weer stil. Vind ik gedoe. Enne nu volgt vast de uitleg dat een winder niet goed is enzo, dat zal allemaal wel. Is al héél veel over geschreven op HF (en elders) …
PS Ik heb toevallig ook een enkele winder van Klarstein, en die bevalt me prima. Is stil en prima kwaliteit, voor zover ik het kan beoordelen
Als je een -of meer- horloges hebt met meerdere complicaties, zoals maanstand en maand/jaar indicatie, kan het heel nuttig zijn om ze draaiend te houden als ze eenmaal ingesteld zijn, zeker als je zo’n horloge niet dagelijks draagt. Alles opnieuw weer inregelen als het ding stil komt te staan is soms een hele klus.
Ik begrijp de vraag van OP dus wel. Ik heb ook begrepen dat een kwalitatief goede winder voor + 4 horloges best een aardige investering is.
De reden waarom ik zelf zo’n ding niet zou kopen is dat bijna al de horloges in mijn verzameling simpele meest vintage handwinders zijn en slechts een handvol automaten. De ingewikkeldste complicatie die ik daarbij soms aantref, is een dag/datum aanduiding. Die kan ik zelf ook nog wel even instellen als ik die wil dragen en het ding staat stil.
Dus denk wel na voor je zo’n apparaat aanschaft. Voor een ‘gewone’ automaat met dag/datum lijkt het me overbodig. Maar bij bijv. een Van Der Klaauw met een planetarium complicatie kan ik het me wel voorstellen dat je er voor wil zorgen dat ie moet blijven lopen.
Echter, dat soort horloges gaat ver voorbij mijn interesse en ook heel ver boven de inhoud van mijn portemonnee…
Succes @Cyberlexe, met overwegen en eventueel aanschaffen.
Wat is dit eigenlijk? Zo’n ding hoeft niet meer te doen dan ronddraaien waardoor de rotor draait. Wellicht zowel links als rechtsom draaien maar al een die dingen doen hetzelfde… Je horloge onnodig snel laten slijten alleen dan in een goedkoop of duur jasje
In principe wel, maar zo’n goedkoop (Chinees?) niet zo lang… Dan kan je na een jaartje toch je horloges weer zelf inregelen. Zo’n apparaat moet minstens enkele jaren achtereen vrijwel continu
kunnen draaien.
Over hogere slijtage als een horloge continu opgewonden blijft zijn de meningen verdeeld. Een horloge wat langere tijd stil staat ‘slijt’ ook, bijv. door indikken van smeermiddelen. Een goede servicebeurt af en toe, (eens in de 5 à 10 jaar?) zeker bij een gecompliceerd kostbaar horloge dat het gebruik van een winder zou rechtvaardigen, is effectiever dan je horloge al of niet stil laten staan of juist altijd opgewonden en dus lopend houden.
Ik heb er ondertussen twee. Een Klarstein voor twee. Prima ding, alleen een beetje rumoerig.
Daarnaast onderstaande van mijn zoon gekregen voor vier. Bevalt nog veel beter en is beduidend stiller. Aanrader voor de prijs
Super tevreden met deze horlogewinder van Olvy, gekocht via Bol. Stil in gebruik (groot pluspunt!) en hij ziet er ook nog eens mooi uit. Vier standen om uit te kiezen, al moet je een beetje opletten met de 24-uurs stand – niet elk horloge vindt dat fijn. Ik gebruik ’m voor drie automatische horloges en dat gaat prima. Zeker een aanrader, ook als decoratie in je kamer. Gewoon doen!
En…als je op zoek bent na een hele bijzondere, kijk dan de film Dr. Strange uit de Marvel Universe serie. Die heeft een prachtige lade in zijn meubilair met tich ingebouwde watchwinders( en hei trekt daar een geweldige Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual uit zijn toch al niet te kleine vooraad) . Mooi zelfbouw project. En…een erg vermakelijke film.
Succes
Oh tof. Heb zelf ook heel
lang gezocht. Voor een collectie van zo’n 5+ horloges is een dedicated watch winder cabinet of grote winderkast de beste keuze. Hier zijn enkele sterke opties, met hun kenmerken en prijzen:
Luxe opties voor circa 25 horloges
Orbita Avanti 24/36/48
Capaciteit: 24 horloges (ook verkrijgbaar in 36 of 48 slots)
Materiaal: Hoogwaardige okoumé- of ebbenhoutfineer, glazen deuren
Dit topic bestaat al 9 uur en ik heb nog geen reacties gelezen in de trant van ‘je laat je auto toch ook niet continue stationair draaien?’
Het gaat de goede kant op!