Bij Taxichauffeurs heel gebruikelijk. En die hebben er verstand van.
De meeste taxi’s zijn tegenwoordig Tesla. Die kunnen niet stationair draaien. De anderen laten hun motor aan vanwege de airco. Het is of te warm, of te koud voor het lange wachten. En…een fossiel aangedreven motor met een puur mechanisch klokje te vergelijken? Beetje ver gezocht …toch?
Dat vergelijk klopt niet. Quartz horloges hoeven immers ook niet op de winder. Het mag uiteraard wel voor de mooi.
voor zolang ik automaten heb, heb ik ook horlogewinders
en ik ben tevreden punt, andere lijn
Het Duitse Modalo is erg mooi. Verschil met de goedkopere (Chinese) merken zit hem met name in de motor die gebruikt wordt. Als je er veel gebruik van maakt loont het wel echt om een Europees merk te kiezen.
Vroegah… toen alles beetah was, waren er taxichauffeurs die traditioneel in een Mercedes diesel D200 reden en vaak met zijn 2, 3 of 4-en zo’n auto deelden. Dan bleef de motor (ze werkten in shifts) vrijwel continue draaien. Bij voldoende onderhoud was een levensduur van + 500.000 km voor deze auto’s geen uitzondering
Klopt, maar wat ik natuurlijk bedoel te zeggen is dat de vergelijking met een horloge nogal mank gaat…
Heel regelmatig lees ik zo’n uitspraak en vermoed dan dat zo’n kerel denkt dat je een auto moet opwinden of dat een horloge een verbrandingsmotor heeft.
Wat de meeste mensen niet snappen of weten is dat watch winders niet continue draaien, maar met intervals. Een paar minuten per uur, ofwel een paar uur per dag. Als je denkt dat het horloge daardoor slijt, kun je hem maar beter helemaal niet dragen
Tja, ik zou mijn mechanische horloges niet allemaal 24/7 laten lopen. Als ik een IWC perpetual calendar had waar ik 5000 keer moest klikken als ik 'm een keer stil liet vallen, soit.
Maar voor de rest? Ik laat ook geen twee auto’s en een motor 24/7 stationair draaien op de oprit. Je moet ze regelmatig even gebruiken, en af en toe een beurt geven, maar 24/7 laten draaien is kolder.
Ik denk dat die discussie als een popcorn discussie wordt gezien omdat hij al duizend keer gevoerd is.
Natuurlijk, het opwind-systeem is zo efficiënt dat je met relatief weinig bewegen de veer gewoon netjes op spanning houdt.
Maar wat mij stoort is het feit dat dankzij dat incidentele opwinden het horloge an sich altijd loopt, ook als je het niet gebruikt.
Toch nog…
Jawel, dat is ook wel zo, het was meer bedoeld als een vrolijke reactie.
En toch… het gebeurt echt, hè? Ik zie vintage handwind horloges aangeboden worden waar volgens de verkoper alleen maar een nieuw batterijtje in hoeft.
Tijdens de slag om Stalingrad lieten de Duitsers de motoren van hun tanks continu draaien. Deden ze dat niet dan was de olie na een vriesnacht zo dik dat opstarten niet meer ging.
Ik begrijp het . Ik snap .
Helemaal leuk zo een ding . Beetje draaien lichtje erop knopje eraan .
En kost de kop niet .
Veel plezier met je nieuwe hobby .
Hou het plezierig voor jezelf .
En laat je niet gek maken door andermans uitgavenpatroon .
Sowieso voor de smering is het belangrijk dat ie blijft lopen. Vraag me wel af wat het verschil is tussen een AliExpress winder of 1 van 750 euro. Los van de afwerking en looks natuurlijk.
Valt wel mee hoor. Misschien als je hem een maand of langer niet gaat dragen.
Ik heb mijn winder verkocht. Nuff said.
Onnodig!! Heb je niks fatsoenlijks te melden, dan zeg niks!
Hij vroeg niet om advies ja/nee. Dus ga ik ervan uit dat hij de voor en tegens heeft afgewogen!
Euh? Ik quote iemand anders die zijn reactie heeft weggehaald (standaard van deze meneer).
Verder geef ik juist wel een ervaring mee waar hij mogelijk wat aan heeft.