Nou uhm
ik heb er voor de lol eentje van ali gekocht maar…tsjiep, piep, tsjiep, piep, DREUN.
Die dreun was de klap waarmee ie de kliko in ging.
Ik heb alleen zo’n wiebelaar voor mijn Seiko Kinetic, Prospex en Pressage zet ik wel ff gelijk.
Nou uhm
ik heb er voor de lol eentje van ali gekocht maar…tsjiep, piep, tsjiep, piep, DREUN.
Die dreun was de klap waarmee ie de kliko in ging.
Ik heb alleen zo’n wiebelaar voor mijn Seiko Kinetic, Prospex en Pressage zet ik wel ff gelijk.
Wind je niet zo op.
![]()
Haha ja dat is waar die Ali express meuk hoort! ![]()
Welke? Zoiets zoek ik ook.
Je pols ![]()
Hahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahaha ik ga stuk…
Deze:
https://www.amazon.nl/dp/B0C85WPJQJ?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Dit ding is de enige die snel genoeg heen en weer zwiept om een Kinetic op spanning te houden.
Ik ben nu ook op zoek.
Volgende week komt mijn nieuwe Perpetual binnen.
Hoeven maar 2 klokjes in…….1 mag ook
Iemand tip?
Ik kan je deze adviseren. Stil en geschikt voor alle type horlogebanden
Ik heb al jaren de Beco “boxy fancy brick” met inmiddels een 4x baseplate zodat ik er 12 op- en naast elkaar kan zetten. Het leuke is dat je dit kunt opbouwen in de loop van ontwikkeling van je collectie. De eerste koop je met een voeding (die je kunt gebruiken voor de basplate maar ook voor een lose winder) en dan bouw je uit. En gaat er een kapot, dan koop je een nieuwe losse en vul je 'm weer aan. Elastiekje voor de aandrijving kapot? Er zitten er standaard 3 in iedere brick. En ze zijn stil, echt fluisterstil!
Tip: even shoppen, ik koop ze gemiddeld voor €80,- per stuk in de aanbieding, op Amazon of elders nieuw.
Lijkt me meer werk om mijn horloge in dat ding te proppen dan om ze juist te zetten en op te winden…
Ik kijk bij mijn horlogewissels het hardst op tegen “uit de doos halen”.
Uit de winder halen, wisselen van de pols naar de winder en omgekeerd, alles bij elkaar 20 seconden. Het op tijd zetten van het horloge (met beschadigingen van het schroefdraad na iedere keer als potentieel risico) kost me tussen de 30 en 40 seconden. Tja… ik weet het wel met 10 horloges in de rotatie.
Het blijft de eeuwige discussie. Wel of geen watchwinder.
Feit blijft dat een horloge in een watchwinder sneller slijt dan dat een horloge in roulatie, om de paar weken, vanuit stilstand wordt opgewonden en op tijd wordt gezet.
Bij een horloge dat altijd in de watchwinder heeft gezeten zal je je ook nauwkeurig moeten houden aan het onderhoudsinterval van de fabrikant. Bij een horloge wat af en toe vanuit stilstand wordt gedragen kan je het onderhoud vaak uitstellen.
Daarnaast heeft elk mechanisch horloge (automaat) een afwijking. Dus als je een horloge langere tijd niet hebt gedragen, moet je hem alsnog netjes op tijd zetten omdat de afwijking te veel is opgelopen in de watchwinder.
Mij lijkt de grootste rationele reden om zo’n ding te gebruiken “omdat ik het eigenlijk gewoon leuk vind”.
En daar is niets mis mee.
Volgens mij kan emotie niet rationeel zijn.
Zeker waar en dan dus vooral doen.
Jij hebt mijn punt begrepen ![]()
Examen tussen de lijntjes lezen geslaagd ![]()
Wat ik zo vreemd vind aan die eeuwige winder discussie is dat er 2 redeneringen zijn die je constant hoort:
Het is allebei waar, en daarom kunnen we dus concluderen dat horloge reparateurs er een dagtaak aan hebben om al die versleten horloges met extra complicaties te servicen aangezien deze vele malen sneller slijten.
Is dat zo (ik denk het niet), of is dit echt een non-discussie die waarschijnlijk over een maandje of wat opnieuw opgestart gaat worden?
Punt 1 gaat over slijtage.
Punt 2 gaat over gebruiksgemak.
Beide zijn van toepassing.
Niet sneller, lijkt mij. De onderhoudsinterval is gebaseerd op continue lopen lijkt mij.
Denk dat je alleen kunt stellen dat, als je veel horloges hebt, je ze relatief weinig draagt. Daarmee zou je het onderhoudsinterval wat kunnen oprekken als je ze niet constant in de watchwinder hebt gehouden.
Misschien is dat het ook wel en moet iedereen gewoon doen wat hij/zij prettig vindt in deze.
Als je het fijn vindt om een horloge altijd “levend” te houden dan moet je dat vooral doen.