Adviesprijs?

Ik kocht twee nieuwe Casio horloges en bij het zoeken kwam ik erachter dat een heleboel handelaren horloges verkopen voor de adviesprijs. Ik heb daar een handelaar op aan gesproken (argument de importeur te vriend houden) en daarbij waarschijnlijk de goede snaar geraakt en nu hoor ik daar dus niets meer van. Door die veel te hoge adviesprijs jagen ze de mensen naar namaak.Tegenwoordig is iets verkopen voor de adviesprijs niet meer gangbaar. Ik heb nu het idee dat er enorme winst zit op horloges: 50% fabrikant en 50% handelaar.

Is dit meer mensen opgevallen en wat hebben die eraan gedaan?

-= GensNet =-

Andere verkoper zoeken

Dit mogen wij best overlaten aan de markt. Wanneer de adviesprijs niet meer gehandhaafd kan worden zullen handelaren zich moeten aanpassen of daar de nadelen van ondervinden. Wanneer de adviesprijs voor hen aantrekkelijk blijft gegeven de sales dan hebben ze gelijk en dwingt niks hen om een lager marge te accepteren.

In de horlogewereld zien we natuurlijk een gekke gelaagdheid in prijzen. Dealers leggen horloges in de etalage voor de adviesprijs, maar daar kan doorgaans zo 10% van af bij verkoop. Daarnaast dumpen merken de horloges op de grijze markt voor 25% kortingen zonder garantie. Het is allemaal bedoeld om verschillende type consumenten er uit te kunnen filteren die ieder betalen wat ze bereid zijn.

Ik heb op dit moment een omega op het oog. Adviesprijs 4500 euro. Maar zelfs bij een dealer kan ik hem kopen voor 3700 al leggen ze hem daar niet voor in de etalage. Als ik even 5 minuutjes zoek, zie ik hem ook ongebruikt op watchfinder met garantie voor omgerekend 3200 euro. Daar zit maar liefst 1300 tussen…

Mensen naar de namaak jagen lijkt mij een beetje ver gaan. Mensen die een “serieus” (dwz horologisch waardevol ongeacht prijs) horloge kopen overwegen geen namaak. Als je het over quartz heb begrijp ik het issue niet. Want Quartz horloges zijn niet bepaald duur of onredelijk geprijsd omdat zij een markt bedienen van casual geïnteresseerden (je zou kunnen zeggen dat mechanische horloges juist uitbuiten dat de type mensen die ze kopen bereid zijn zo veel meer te betalen).

1 like

Huh?

4 likes

Ik snap het niet… je hebt een handelaar aangesproken op het hanteren van de adviesverkoopprijs…? Wat is er fout aan het hanteren van een adviesverkoopprijs…?

5 likes

Goed verhaal dit :+1:
Zeker als eerste post.

16 likes

Als je ogen dicht gaan, gaat je portomonee open!:sunglasses:

Wij hier op HF betalen geen adviesprijs!!!

1 like

Het is ook een adviesprijs dat betekend niet dat je dat er voor moet betalen.

1 like

Casio? Je ziet dit wel eens bij merken als Thomas Earnshaw of Invicta.

Maar een Casio F-91W kost inderdaad wel 15 hele euro’s. Schande. Daar kunnen ze voor jou toch wel €12,50 van maken?

1 like

Op een Casio van € 15, zit inderdaad misschien wel 2 € winst op: Een eurootje naar de fabrikant en en een eurootje naar de handelaar.

:roll_eyes:

1 like

Psssst, doet de gehele detailhandel hoor… Niet verder vertellen hè :grin:

4 likes

Mand

2 likes

Welkom op het horlogeforum.

Tegenwoordig is iets verkopen voor de adviesprijs niet meer gangbaar?! Dit is echt het vreemdste dat ik vandaag gehoord/gelezen heb.

Daardoor worden mensen naar nepcasio’s gejaagd?! Ik blijf me verbazen.

Wat wat een tijd om te leven… (lil Kleine)

4 likes

Dat is toch het hele idee van een adviesprijs? Er zijn ook zat casio’s die zelfs boven de adviesprijs worden verhandeld :stuck_out_tongue:.

Verder:

Dit ligt er wel een beetje aan welke casio je wilt hebben. Ik heb voor sommige weken moeten zoeken om ze ergens voor de adviesprijs te krijgen…

Ik denk dat Casio vooral voor kwantiteit gaat met een relatief kleine marge. Zoveel kosten die hippe retro horloges niet terwijl ze best degelijk zijn gebouwd. Bij kleding en meubels is een marge van 50% niet vreemd, maar horlogemerken zijn hier vaak wat schimmig over. Als je ieder de helft van de totale marge bedoeld, denk ik dat het zwaartepunt meer bij de producent ligt.

Voor iets moet altijd één keer zijn en die ene keer is dus nu. Vasthouden aan de adviesprijs is tegenwoordig niet meer van deze tijd. Natuurlijk is het aan een potentiël klant om de adviesprijs niet te betalen, maar ik geef de mensen niet graag de kost die wel de adviesprijs betalen.

Mensen kopen niet met opzet namaak. Als een horloge erg duur is omdat dit voor de adviesprijs wordt verkocht, gaan er mensen op zoek naar een alternatief. Dat alternatief vinden ze dan meestal in internetbladzijden die namaak ver onder de adviesprijs verkopen. De handelaar die ik hierover benaderd heb, vindt € 10,-- al dik onder de adviesprijs. Ik heb twee Casio horloge gekocht voor ruim € 75,-- onder de € 199,-- adviesprijs en één voor € 50,-- onder de adviesprijs € 129,-- en dat kon volgens die handelaar alleen omdat het dan namaak is. Ik heb de handelaar een foto opgestuurd van het horloge en gevraagd om de verschillen. Toen was het stil; doodstil…

Daar is niets mis mee, maar klanten betalen dan onnodig veel te veel. Wie betaalt graag veel te veel ergens voor? Bijna niemand :wink:

Het is ook een adviesprijs dat betekend niet dat je dat er voor moet betalen.

Maar de handelaren houden hier wel stevig aan vast en zeggen klanten echt niet dat ze een produkt goedkoper kunnen verkopen. Ja, als je de gevoelige snaar bij de handelaar raakt heb je een kans dat je wat “korting” krijgt. Omdat ik bij die gevraagde handelaar waarschijnlijk de gevoelige snaar geraakt heb, kwam die al zelf met “wat” korting.

Je hebt je overduidelijk nog niet (genoeg) verdiept in de prijzen. Of uberhaubt in de horloge wereld. Dat er niet onder de adviesprijs wordt verkocht heb je helemaal verkeerd. Kijk maar eens naar kuch…watch2day…kuch. Daar hanteren ze adviesprijzen die soms wel 3 maal hoger liggen dan de verkoop prijs.

Dat kopers naar de neppers hoek worden gedreven is natuurlijk klinkklare onzin.

Wat ik al zei … je hebt er nog weinig kaas van gegeten. Lees je eerst eens een paar weken/maanden in hier op het forum en open dan pas je volgende topic. Deze slaat nergens op.

2 likes

ik haak maar weer af. Ik heb het idee dat dit niet serieus is. Althans, ik neem het niet serieus.

Ligt dit nou aan mij, zoals jou laatst al opviel @Blauwbeer, of is dit er weer een?!

3 likes

Is toch ook best logisch wat je nu zegt, als jij iets verkoopt probeer je toch ook de meest hoge prijs te krijgen.:joy: