Ik kocht twee nieuwe Casio horloges en bij het zoeken kwam ik erachter dat een heleboel handelaren horloges verkopen voor de adviesprijs. Ik heb daar een handelaar op aan gesproken (argument de importeur te vriend houden) en daarbij waarschijnlijk de goede snaar geraakt en nu hoor ik daar dus niets meer van. Door die veel te hoge adviesprijs jagen ze de mensen naar namaak.Tegenwoordig is iets verkopen voor de adviesprijs niet meer gangbaar. Ik heb nu het idee dat er enorme winst zit op horloges: 50% fabrikant en 50% handelaar.
Is dit meer mensen opgevallen en wat hebben die eraan gedaan?
Dit mogen wij best overlaten aan de markt. Wanneer de adviesprijs niet meer gehandhaafd kan worden zullen handelaren zich moeten aanpassen of daar de nadelen van ondervinden. Wanneer de adviesprijs voor hen aantrekkelijk blijft gegeven de sales dan hebben ze gelijk en dwingt niks hen om een lager marge te accepteren.
In de horlogewereld zien we natuurlijk een gekke gelaagdheid in prijzen. Dealers leggen horloges in de etalage voor de adviesprijs, maar daar kan doorgaans zo 10% van af bij verkoop. Daarnaast dumpen merken de horloges op de grijze markt voor 25% kortingen zonder garantie. Het is allemaal bedoeld om verschillende type consumenten er uit te kunnen filteren die ieder betalen wat ze bereid zijn.
Ik heb op dit moment een omega op het oog. Adviesprijs 4500 euro. Maar zelfs bij een dealer kan ik hem kopen voor 3700 al leggen ze hem daar niet voor in de etalage. Als ik even 5 minuutjes zoek, zie ik hem ook ongebruikt op watchfinder met garantie voor omgerekend 3200 euro. Daar zit maar liefst 1300 tussen…
Mensen naar de namaak jagen lijkt mij een beetje ver gaan. Mensen die een “serieus” (dwz horologisch waardevol ongeacht prijs) horloge kopen overwegen geen namaak. Als je het over quartz heb begrijp ik het issue niet. Want Quartz horloges zijn niet bepaald duur of onredelijk geprijsd omdat zij een markt bedienen van casual geïnteresseerden (je zou kunnen zeggen dat mechanische horloges juist uitbuiten dat de type mensen die ze kopen bereid zijn zo veel meer te betalen).
Ik snap het niet… je hebt een handelaar aangesproken op het hanteren van de adviesverkoopprijs…? Wat is er fout aan het hanteren van een adviesverkoopprijs…?
Dat is toch het hele idee van een adviesprijs? Er zijn ook zat casio’s die zelfs boven de adviesprijs worden verhandeld .
Verder:
Dit ligt er wel een beetje aan welke casio je wilt hebben. Ik heb voor sommige weken moeten zoeken om ze ergens voor de adviesprijs te krijgen…
Ik denk dat Casio vooral voor kwantiteit gaat met een relatief kleine marge. Zoveel kosten die hippe retro horloges niet terwijl ze best degelijk zijn gebouwd. Bij kleding en meubels is een marge van 50% niet vreemd, maar horlogemerken zijn hier vaak wat schimmig over. Als je ieder de helft van de totale marge bedoeld, denk ik dat het zwaartepunt meer bij de producent ligt.
Het is ook een adviesprijs dat betekend niet dat je dat er voor moet betalen.
Maar de handelaren houden hier wel stevig aan vast en zeggen klanten echt niet dat ze een produkt goedkoper kunnen verkopen. Ja, als je de gevoelige snaar bij de handelaar raakt heb je een kans dat je wat “korting” krijgt. Omdat ik bij die gevraagde handelaar waarschijnlijk de gevoelige snaar geraakt heb, kwam die al zelf met “wat” korting.
Je hebt je overduidelijk nog niet (genoeg) verdiept in de prijzen. Of uberhaubt in de horloge wereld. Dat er niet onder de adviesprijs wordt verkocht heb je helemaal verkeerd. Kijk maar eens naar kuch…watch2day…kuch. Daar hanteren ze adviesprijzen die soms wel 3 maal hoger liggen dan de verkoop prijs.
Dat kopers naar de neppers hoek worden gedreven is natuurlijk klinkklare onzin.
Wat ik al zei … je hebt er nog weinig kaas van gegeten. Lees je eerst eens een paar weken/maanden in hier op het forum en open dan pas je volgende topic. Deze slaat nergens op.