Adviesvraag; hoe bouw je een collectie het beste op?

https://www.christies.com/lotfinder/Lot/tommorow-never-dies-1997pierce-brosnan-5634742-details.aspx

1 like

Oei, dat was wel erg gaaf geweestā€¦ Helaas, bankrekening met kinderen enzo. Ik verwacht de echt dure horloges uberhaubt pas een voor een over enkele jaren te kunnen gaan kopen.

Wat zie jij als duur?

Gbp 10.625 in ieder geval!

Deze vind ik ook altijd leuk om te lezen. :sunglasses:

Wanneer heb je een verzameling

:beers:

Met een paar miljoen zou ik mij richten tot de club van 100 van dit forum en dan wordt het een collectie.
Met minder geld, kopen wat je leuk vindt, en het gewoon een verzameling noemen.:nerd_face:

Ik snap het verschil tussen ā€œcollectieā€ en ā€œverzamelingā€ niet zo goed.

1 like

Nou, stel, ik heb een DJ 16013 en gouden DJ 1601.

Dan heb ik een collectie. Maar geen verzameling, ik hoef niet elke DJ te hebben omdat er wijzerplaat variaties zijn of omdat het model van drie jaar ervoor een afgevlakt hoekje op de 7 van de datumschijf heeft staan. Als je dat wil begin je te verzamelen.

Of denk ik te simpel? Dat is vaak het geval :thinking:

1 like

Volgens mij zijn die woorden synoniemen.:smile:

1 like

Het houdt mij al vijf minuten bezig.

Ja, enerzijds heb je gelijk. Maar een one piece collection kan prima. Een one piece verzameling klinkt dan weer raar.

De letterlijke vertaling van verzamelen is ā€˜collectā€™, maar in mijn hoofd is Ā“collectĀ“ meer oppikken.

Ik krijg hoofdpijn van het nadenken nu, ik ga koffie halen :coffee:

2 likes

Ik sluit me voor de verandering aan bij je.

Iemand die Citizens in alle maten en soorten heeft, heeft een verzameling.

Iemand die een Citizen, Seiko en Omega heeft, heeft een collectie.

Toch? Hmm.

3 likes

giphy (18)

2 likes

Hoe komen jullie hier toch bij?

Betekenis ā€˜collectieā€™. Je hebt gezocht op het woord: collectie. colĀ·lecĀ·tie (de; v; meervoud: collecties) 1 verzameling:

3 likes

Het is de invloed van de Insta-life op ons youngsters denk ik.

1 like

image

3 likes

Is dit een amdere manier om te zeggen datā€¦?

1 like

Om te zeggen dat de snelle sociale digitale wereld ook invloed heeft op de mensen die er helemaal niet in mee willen gaan, door al die verbasteringen van onze taal.

Oh ja, en je bent oud. :sunglasses:

4 likes

Eh, heheheā€¦ Je zegt het zelf alā€¦ Sean Connery droeg in Doctor No een Rolex submariner ref 6358. Die gaan voor tussen de 60.000 en 240.000 ballen. Van Ć©Ć©n zoā€™n horloge koop je alle Seamasters van de wereld. Dus nee, daā€™s niet realistisch als je de digitale Seikoā€™s al prijzig vindt.

Hier heb je een mooi overzicht. Daar gaan meerdere tonnen in zitten, zeker ook omdat de Pulsarā€™s in goede staat zeldzaam en niet goedkoop zijn, er meerdere dure Rolex modellen bij zitten en dan de gewraakte moderne bond Seamasters.

De laatsten zijn nog het makkelijkst te scoren. Maar ook direct erg saai in mijn ogen.

Hoe dan ook zou ik gewoon een paar horloges kopen die ik mooi vond. Je kunt ook fan van James Bond films zijn zonder alle horloges te willen scoren.

Sterker nog, al had je de hele set compleet, dan werd je er zeer zeker geen James Bond van. En dat is maar goed ook, want het is een soort massa-moordende dinosaurus met een zeer vrouwonvriendelijke kijk op de wereld. Een soort van rapey douchebag with anger issues, zeg maar.

In mijn interpretatie kan een verzameling ook willekeurig tot stand komen, terwijl er over een collectie altijd op redactionele manier is gedacht. Dit komt ook omdat musea en galerieƫn het altijd over collecties hebben.

Zo vind ik het gebruik van het woord collectie eigenlijk onnodige duurdoenerij, net als die hele farce rond mensen die steeds maar roepen dat ze woonachtig zijn ā€œinā€ (!), naar het toilet moeten en een kostuum hebben gekocht.

Een echte heer van stand zal het gewoon over een pak, WC en verzameling hebben, terwijl hij gewoon in Haarlem woont of zo. Oud geld heeft geen affectaties nodig om de eigen status en pleine publique bevestigd te zien.

3 likes

Whoehahaha ik zat al te wachten op de catch. Briljant weer! :joy:

1 like

Nee. Dat is gelul in de ruimte. Dan heb je gewoon een horloge. Punt.

9 likes