Adviesvraag; hoe bouw je een collectie het beste op?

Heren en Dames,

Ik vroeg me af of jullie me wat advies kunnen geven over het opbouwen van een collectie. Als groot fan van James Bond (Lang leven mijn vader die me daar gek van heeft gemaakt), lijkt het me erg gaaf om alle realistische horloges uit de films te sparen. Om het realistisch te houden denk ik om te limiteren tot alles voor Daniel Craig (elke film een nieuwe Seamaster, dat lukt niet).

Nu dacht ik tactisch te beginnen met de seiko’s, want die zijn relatief goed verkrijgbaar, maar ik twijfel of dat de beste tactiek is. Op eBay zijn ze vaak of erg prijzig, slecht te vinden door de juiste omschrijving of bieding gaan vaak naar de snipers.

Wat zou jullie tactiek zijn in deze? Ik verwacht niet de verzameling compleet te krijgen. De Rolex 6538 is bijvoorbeeld volgens mij niet te doen (het 1030 uurwerk valt nog wel mee net als de andere modellen met dat uurwerk, maar de 6538 is extreem prijzig).

3 likes

Ik heb geen goede verzameltactiek voor je, maar één ding kan ik je wel vertellen.

Als je op eBay wilt kopen moet je zorgen dat je zelf een sniper wordt. Is niet moeilijk. Maar als je het niet doet, koop je er geen horloges.

1 like

Waarom een thematische collectie? Koop wat je leuk vindt, dan ontstaat er vanzelf een mooie collectie.

8 likes

Geduld, maar doorpakken als je wat geschikts tegenkomt.

2 likes

Ik vind het wel een leuk idee!

Ik zou random beginnen na wat onderzoek van wat moeilijk en makkelijker te krijgen is. Als er een buitenkansje langskomt of er komt iets langs wat je niet snel nog eens vindt, moet je kunnen toeslaan.

2 likes

Bond heeft veel verschillende horloges gedragen in al zn films, verschillende gelegenheden en dus ook verschillende horloges. Seiko bond watches zijn ook niet goedkoop. Lijkt me erg lastig om alles te verzamelen en kan me ook niet voorstellen dat je alles mooi vindt.

1 like

Als dit je doel is, dan zou ik een inventarisatie maken van alle modellen die hij gedragen heeft en die jij ook wel zou willen bemachtigen. Vervolgens voor al deze modellen een notificatie inschakelen op chrono24/ebay/etc en dan maar wachten en toeslaan als er iets goeds voorbij komt. Ik zou niet op één paard wedden

2 likes

Gelukkig heeft iemand een redelijke indexatie gemaakt :slight_smile:
http://jamesbondwatches.com/

Voor ebay heb ik opgeslagen opdrachten gemaakt inderdaad. Zo bevat dit alle Seiko’s; Seiko (0674 5009, h357 5040, 7549 7009, g757 5020, h558 5000, 7a28 7020, 6923 8080)

Maar zoals al gezegd, die gaan meestal naar snipers. Ik vind het wat dat betreft erg lastig en ik ben er nog niet uit.

Ik was inderdaad niet van plan alles te verzamelen. Naja, voor zover het kan, ik ze leuk vind wel en etc. Maar op zich zitten er best een hoop leuke exemplaren tussen.

Bedankt :slight_smile:

Wat voor mij (tot nu toe) heeft gewerkt is vooral veel proberen en veel genieten. Uiteindelijk kom je erachter wat je echte smaak is en wat je het beste staat (dat moet je ook niet onderschatten). Als je eenmaal weet wat je wilt hebben - en dat is ook haalbaar - dan moet je er gewoon voor gaan. In mijn ervaring werken tijdelijke warmhoudertjes niet voor de horlogeliefhebber; die weet vaak wat die wil.

Veel succes en geniet er vooral van! Ik kan horloges die in de James Bond-films voorkomen absoluut aanraden. Ik heb het ook van mijn vader :sunglasses:

7 likes

Thematische collectie’s zijn gewoon leuk! Zo wil ik een collectie van TT datejusts hebben :wink:

1 like

Dat vind ik maar eentonig in plaats van twee tonig :wink:

12 likes

Ik vind het verstandig dat je dit advies vraagt, tenminste als je werkelijk een degelijke en door kenners gewaarde collectie wilt opbouwen.

Ikzelf (en ik vermoed velen met mij) koop gewoon wat ik leuk vind binnen budget, spaar eens wat of heb af- en toe een echt doel, zonder me overigens af te vragen of het bij de rest ‘past’. Ik koop nooit iets wat lijkt op wat ik al heb (misschien is dat eigenlijk ongemerkt ook een collectie, trouwens :grinning:)

2 likes

Ik zou bij de lastigste beginnen…

6 likes

Sja, dan moet ik denk ik toch weer loten van de staatsloterij kopen gok ik. Deze kost rond de 50k op chrono24. Dat terwijl je een horloge met hetzelfde uurwerk kan vinden op eBay voor rond de 3k.

Voor dit horloge is een HanDaVinci-achtige mod denk ik eerder waar ik mee eindig. Of misschien, durf ik het te zeggen, ja ik ga het zeggen, een replica…

3 likes

Ik wil hem liken, maar ik vind hem niet mooi genoeg, waarschijnlijk combi van slechte foto en te smalle/lelijke strap. :stuck_out_tongue:

Hoe bouw je een collectie het beste op?

Langzaam.

2 likes

Eigenlijk moet hij natuurlijk gewoon op leer… Op Youtube hebben ze een mooi filmpje met de meeste in beeld. Pas later droeg bond hem op een NATO.

2 likes

Getsie.

Use the force Harry. En je creativiteit. Mod dan een leuke Squale naar wat je wil. Of een echte Sub, die zijn ook niet onmodbaar.

Yep, much better!