persoonlijk zou ik als het om een dergelijke investering gaat geen horloge kopen waarvan de garantie/echtheids kaart leeg is. Waarom niet een goeie deal bij een ad sluiten en ietsjes meer betalen.
Er zijn tegen woordig zulke goeie replica’s in omloop dat zelf de kenners er moeite mee hebben om deze te onderscheiden.
Is het een betrouwbare verkoper?
Check de lume pip op de bezel, hier hebben fakers lang moeite mee gehad. Moet een ringetje hebben en goed gecentreerd staan
Helium escape valve moet niet óp de 10, maar iets erboven staan. Ook dit gaat vaak mis (bij neppers zit ie dan op de 10 uur)
Check de lugs, mogen niet te scherp of stomp zijn
Polijstwerk en mattering kast
Check belettering wijzerplaat en datumschijf. Alles moet perfect zijn, en perfect uitgelijnd. Als er swiss made staat, met tussen de woorden een hourmaker, moet dit aan beiden zijden even veel ruimte hebben.
Caseback gravering gaat vaak mis. Te slordig. Zelfde geldt voor gravure op de clasp.
Nummers op een van de lugs. Kloppen met kaartje? Recht en netjes erin gelaserd?
Omega globe lasergravure op caseback, hoewel die neppers dat ook al aardig goed hebben vandaag de dag.
Het glas kun je onderscheiden, al is ook dat wel moeilijk. Als je onder een hoek kijkt en je ziet geen moer, weglopen.
Ook al ga ik geen seamaster kopen, dit is werkelijk de meest nuttige reactie wat ik ooit op dit forum gelezen heb. Kan er helaas niet meer dan 1 ‘like’ voor geven!
Misschien willen enkele forumleden hun smpc even op een digitaal keukenweegschaaltje leggen met de omschrijving of er een standaard stalen band aan zit. Je kunt dan een digitaal keukenweegschaaltje meenemen naar je verkoper, en kijken of de gewichten overeenkomen. Het lijkt me sterk dat fakers gewichtjes van enkele grammen toevoegen om precies op hetzelfde gewicht als een origineel te komen.
Ik vind dit soort dingen verdacht. Vage foto’s en een vaag verhaal. Je kan een replica doos met lege garantiekaarten zo laten overvliegen voor weinig vanuit China. Helemaal als je er geen verstand van hebt, dan ga je geen onderscheid maken tussen de zeer goede replica’s van tegenwoordig en the real deal.
Waarom geen mogelijkheid om te laten controleren? Dat bepaal je toch zelf. Als de verkoper daar negatief tegenover staat dan zou ik er niet eens aan beginnen.
Ten eerste alles wat @Trevillian hierboven zegt. Topreactie!
Ten tweede als het idd die marktplaats advertentie is zou ik het niet doen. Naam is alleen een letter, pas 7 maanden lid, foto en omschrijving zijn ruk (is het eigenlijk een automaat of een quartz…?). Meest zorgwekkende is nog wel als verkopers redenen gaan noemen waarom ze het horloge onder de kostprijs willen verkopen en urgentie creëren. Wordt je als koper hebberig van en dat is gevaarlijk…
Dat is inderdaad het horloge. Ik vind het geen probleem als de kaarten leeg zijn, zolang de nummers op de kaarten en het horloge overeenkomen. Ik zou het horloge gekocht hebben zonder een check van de juwelier…
… Maar ik kwam net achter het volgende: op de kaart wordt aangegeven dat hij een 1538-uurwerk heeft. Dat kan, misschien een quartz. Echter, toen ik op het aangegeven referentienummer zoek, dan komt de iets oudere Seamaster tevoorschijn, namelijk het model van de meest recente wave-dial-versie, het model voorafgaand aan het huidige model. De kaarten kloppen niet met het horloge. Nu ga ik hem wel laten checken bij een daartoe bevoegde juwelier.
De afgebeelde Seamaster is een SMPc.
Dus zonder de golfjes.
Dit kan ik ondanks de matige foto duidelijk zien.
Dit kan dus nooit een 1538 (quartz) zijn.
Oppassen dus.
Alles alle schakels er zijn kan je alles los op de weegschaal leggen.
Op internet zijn genoeg afbeeldingen te zien van nieuwe Seamasters.
Het is niet zo moeilijk te achterhalen hoeveel uitneembare schakels een SMP moet hebben.