Toevallig vandaag zelf weer op de ‘to check out’ lijst gezet. Vind m super.
Ik blijf die zwarte wijzerplaat toch mooier vinden… prachtig!
Ik bedoelde het uiteraard niet als een feit. Ik heb geen flauw idee wat letterlijk the mother of ook maar iets is. Ik vind het een icoon en mooi horloge, that’s all.
En die Reverso is ook een icoon maar ik vind hem echt poeplelijk. Smaak he, wat doe je eraan…
Dank u
Klopt helemaal. De 116000.
Dat ben ik ergens wel met je eens, maar als ik een zwarte Sub zou toevoegen, gaat de Daytona
voor de variatie toch naar wit op termijn. Als er een witte Explorer komt, blijft de zwarte plaat.
Ook als die 10 stuks tuna’s en handwinders bevatten?
Daar heeft ie helemaal gelijk in. Als n het aantal plaatsen in de kist is heb je met n+1 iets om de pols terwijl geen enkel kussentje zich eenzaam en nakend hoeft te voelen.
Niks mis met een Tuna. Integendeel. Ik vind ze iconisch en cool, en het is jammer dat ze me niet lekker zitten. Letterlijk dan, om de pols.
Smaken, inderdaad.
's mij te dun. Ik heb toch het liefst nog body in het horloge, sorry.
Wat overigens misschien wel interessant is, gerelateerd aan dit topic, een 2 delige aflevering van Teddy Baldassarre waar hij Kevin O’Leary meeneemt naar 5 interessante horlogehuizen. Bij ieder merk laat hij 5 interessante horloges zien. Wel allemaal topsegment (Vacheron, JLC, Journe, Lange). Zitten een paar hele mooie tussen vind ik.
Want?
Nou, rond 1913 hadden zowel Breitling als Longines de allereerste polshorloges met een chronograaf functie uitgebracht, maar die zagen er niet uit als moderne chrono’s, de kroon was ook de pusher, en de registers waren anders.
Breitling was op dat moment al tientallen jaren met chronografen bezig, alleen dan wel als zakhorloge. In 1915 vond Gaston Breitling de eerste chronograaf uit die een centrale chrono-secondenwijzer had en een register voor 30 minuten tijdsmeting.
In datzelfde jaar was Breitling ook de eerste die een chronograaf uitbracht waarvan de pusher voor het stopwatch gedeelte los kwam van de kroon, en ze deden dat op 2 uur. Vervolgens was het Willy Breitling die in 1934 de tweede stop/reset pusher uitvond, op 4 uur.
Je kunt dus zeggen dat de moderne chronograaf met centrale secondenmeter, kleine secondenwijzer, een register voor 30 minuten tijdsmeting en twee onafhankelijke pushers naast de kroon letterlijk uit de koker van Breitling is gekomen.
Dat ontwerp werd gemeengoed na 1934. Zo zijn chronografen er nu eenmaal uit gaan zien. En in de jaren 40 maakte Breitling ontstellend mooie exemplaren van zulke chronografen.
Daarom is de vintage Breitling chronograaf uit de jaren 40 de mother of all chronographs. Letterlijk.
Ik zou denken dat het dan de Breitling/Longines/Universal Geneve uit de jaren 20/30 is.
Een UG uit 1936:
UG staat er bekend om dat zij de eerste chrono hadden met een 3e subregister (een “total timer”).
Wat niet wegneemt dat Breitling zeker een grote(re) rol heeft gespeeld.
Dat wist ik weer niet, die mannen kende ik alleen van de micro-rotors. Mooi spul trouwens, UG. Dank!
Als je een scherpe en originele verdieping wil geven aan je collectie, zou je een Minase 7 window kunnen toevoegen.
Japans handwerk waarbij de focus niet ligt op binnenwerk, maar kast (-constructie)
De vormgeving verraadt een frisse en originele kijk op zaken.
Vertegenwoordiging in München dacht ik.
Check this out…
Ziet er wel gaaf uit. Bij de ronde variant vind ik dat datumvenster niet erg mooi helaas. Close, but no sigar.