Ik ben nog niet zolang op het forum en ben al super enthousiast over wat jullie allemaal delen! Ik heb wat advies van jullie nodig.
Ik ben namelijk toe aan mijn volgende NA in mijn kleine collectie. Het moet een dresser worden maar ik zit met een dilemma.
Stel dat budget geen probleem is dan was deze topic niet nodig. Dan zou ik namelijk de IWC Portuguese Automatic IW500114 kopen. Maar dat wil ik er nu niet voor uitgeven. Dus het moet een vergelijkbare uitstraling hebben voor max 2k. Het mag ook en handopwinder zijn.
Ik heb behoefte aan tips van horloges die veel lijken op de IWC. Zelf heb ik bijvoorbeeld de Staudt Prelude met witte wijzerplaat al gezien. Die vind ik ook erg mooi maar past nog niet binnen budget.
De IWC Portuguese Automatic IW500114 is een prachtig horloge, maar met een budget van 2000 euro kun je kijken naar alternatieven die een vergelijkbare klassieke en verfijnde stijl hebben. Hier zijn enkele suggesties:
Junghans Meister Chronoscope
• Prijs: ~€1.500 - €2.000
• Waarom?: Junghans staat bekend om minimalistische en klassieke ontwerpen. De Meister Chronoscope heeft een vergelijkbare elegante wijzerplaat met chronograaffuncties en een slanke kast.
Frederique Constant Slimline Automatic
• Prijs: ~€1.000 - €2.000
• Waarom?: Frederique Constant biedt verfijnde en betaalbare luxe. De Slimline heeft een strakke wijzerplaat en een klassieke uitstraling, vergelijkbaar met de IWC Portuguese.
Longines Master Collection
• Prijs: ~€1.700 - €2.000
• Waarom?: Longines biedt hoogwaardige horloges met een klassieke stijl. De Master Collection heeft vaak blauwe wijzers, Romeinse cijfers en een elegante afwerking die doet denken aan de IWC.
Tissot Le Locle Powermatic 80
• Prijs: ~€600 - €800
• Waarom?: Dit is een budgetvriendelijker alternatief met een klassieke uitstraling en een goede automatische beweging, hoewel minder verfijnd dan IWC.
Montblanc Tradition Automatic
• Prijs: ~€1.800 - €2.000
• Waarom?: Montblanc biedt luxe horloges met een tijdloze uitstraling. De Tradition-lijn heeft een klassieke kast en eenvoudige, maar elegante wijzerplaten.
Geen enkele optie die je een dress horloge kunt noemen. Een 42,5mm grote chronograaf die 14mm dik is en een 22mm bandaanzet heeft is namelijk heel, heel erg geen dress watch.
Als je exact díe register layout zoekt kun je dit overslaan, maar als het die portugieser look meer in algemeen is moet je natuurlijk de Hamilton Jazzmaster Maestro hebben…
Tja. Op die opties valt nog één en ander af te dingen.
Zo vind ik dat GPT een nogal ruime kijk heeft op wat de uitstraling van die IWC heeft, en bovendien de plank redelijk mis slaat met sommige prijzen. Die lijken me heel erg 2021.
Ik probeer ook niet te zeuren, vandaar dat ik me bij voorbaat verontschuldigd. En wie is deze Karen die je automatisch associeert met zeuren? Ik hoop niets in de relationele sfeer.
Als iemand een antwoord van AI wil dan kan de vraag in mijn beleving aan AI gesteld worden, je gaat het toch juist op HF vragen om van mensen die (als het even kan) zelf ervaringen met horloges hebben en je verder kunnen helpen.
Absoluut bewonderingswaardig dat je wil helpen, maar als helpen betekent “voor iemand anders een promt intypen en blind de uitkomst kopiëren” dan moeten we ons misschien afvragen of we geen plug in op het forum moeten bouwen dat iedere vraag direct door ChatGPT beantwoordt kan worden, dan zijn we er ook. Is dat waar we heen willen?