Adviseer me over een Dresser

Beste HF,

Ik ben nog niet zolang op het forum en ben al super enthousiast over wat jullie allemaal delen! Ik heb wat advies van jullie nodig.

Ik ben namelijk toe aan mijn volgende NA in mijn kleine collectie. Het moet een dresser worden maar ik zit met een dilemma.

Stel dat budget geen probleem is dan was deze topic niet nodig. Dan zou ik namelijk de IWC Portuguese Automatic IW500114 kopen. Maar dat wil ik er nu niet voor uitgeven. Dus het moet een vergelijkbare uitstraling hebben voor max 2k. Het mag ook en handopwinder zijn.

Ik heb behoefte aan tips van horloges die veel lijken op de IWC. Zelf heb ik bijvoorbeeld de Staudt Prelude met witte wijzerplaat al gezien. Die vind ik ook erg mooi maar past nog niet binnen budget.

Welke opties lijken nog meer op de IWC?

Alvast veel dank!

10 likes

De IWC:

6 likes

Dit is wat ChatGPT te zeggen heeft:

De IWC Portuguese Automatic IW500114 is een prachtig horloge, maar met een budget van 2000 euro kun je kijken naar alternatieven die een vergelijkbare klassieke en verfijnde stijl hebben. Hier zijn enkele suggesties:

1. Junghans Meister Chronoscope
    • Prijs: ~€1.500 - €2.000
    • Waarom?: Junghans staat bekend om minimalistische en klassieke ontwerpen. De Meister Chronoscope heeft een vergelijkbare elegante wijzerplaat met chronograaffuncties en een slanke kast.

2. Frederique Constant Slimline Automatic
    • Prijs: ~€1.000 - €2.000
    • Waarom?: Frederique Constant biedt verfijnde en betaalbare luxe. De Slimline heeft een strakke wijzerplaat en een klassieke uitstraling, vergelijkbaar met de IWC Portuguese.

3. Longines Master Collection
    • Prijs: ~€1.700 - €2.000
    • Waarom?: Longines biedt hoogwaardige horloges met een klassieke stijl. De Master Collection heeft vaak blauwe wijzers, Romeinse cijfers en een elegante afwerking die doet denken aan de IWC.

4. Tissot Le Locle Powermatic 80
    • Prijs: ~€600 - €800
    • Waarom?: Dit is een budgetvriendelijker alternatief met een klassieke uitstraling en een goede automatische beweging, hoewel minder verfijnd dan IWC.

5. Montblanc Tradition Automatic
    • Prijs: ~€1.800 - €2.000
    • Waarom?: Montblanc biedt luxe horloges met een tijdloze uitstraling. De Tradition-lijn heeft een klassieke kast en eenvoudige, maar elegante wijzerplaten.

5 likes

Archimede Klassik Chronograph

4 likes

Sorry maar ChatGPT op fora vind ik echt een dooddoener, wat is het nut dan nog…

15 likes

Please, koop geen frederique constant

1 like

Geen enkele optie die je een dress horloge kunt noemen. Een 42,5mm grote chronograaf die 14mm dik is en een 22mm bandaanzet heeft is namelijk heel, heel erg geen dress watch.

Dit is een dress horloge:

Als je een sporthorloge zoekt wat een klassieke chronograaf op steroïden voorstelt, ja, dan is de IWC een keuze.

Gaat je gewoon niet lukken. Er zijn wat opties voor rond 2500 - 4000 Euro.

Ga je geen chronograaf van vinden voor dat geld. Een nieuwe Montblanc Tradition driehander is al 2100, en bovendien ontwerptechnisch een horreur.

Bevat ook geen Chronografen. Deze KS is al 2700 Euro:

Solide optie voor een chronograaf, maar Bauhaus-geïnspireerd en heel erg geen deck- of railroad watch.

Tja. Ik zou als enige echte alternatief van Tissot deze Heritage 1938 voor kunnen stellen:

Maar nog steeds geen chronograaf.

Een Stowa Marine, misschien?

1800 Euro, sterling zilveren wijzerplaat, kleine seconde.

11 likes

Kun je aangeven waarom geen FC?

3 likes

Moet zeggen dat het wel goede antwoorden zijn :grinning: had zelf ook Junghans, mooi merk.

2 likes

Dankzij ChatGPT heb ik nu een aantal opties gevonden die hier mogelijk niet genoemd worden. Niet zo zeuren Karen ik probeer alleen te helpen.

4 likes

Als je exact díe register layout zoekt kun je dit overslaan, maar als het die portugieser look meer in algemeen is moet je natuurlijk de Hamilton Jazzmaster Maestro hebben…

20 likes

Tja. Op die opties valt nog één en ander af te dingen.

Zo vind ik dat GPT een nogal ruime kijk heeft op wat de uitstraling van die IWC heeft, en bovendien de plank redelijk mis slaat met sommige prijzen. Die lijken me heel erg 2021. :slight_smile:

Van FC zou ik de Classic Premier overwegen.

Niet de Slimline automatics, dat datumveld is vaak een horreur. You get what you pay for, en de Premier is met 1995 nog net in budget.

3 likes

Oris Artelier Complication?

5 likes

Ik probeer ook niet te zeuren, vandaar dat ik me bij voorbaat verontschuldigd. En wie is deze Karen die je automatisch associeert met zeuren? Ik hoop niets in de relationele sfeer.
Als iemand een antwoord van AI wil dan kan de vraag in mijn beleving aan AI gesteld worden, je gaat het toch juist op HF vragen om van mensen die (als het even kan) zelf ervaringen met horloges hebben en je verder kunnen helpen.

Absoluut bewonderingswaardig dat je wil helpen, maar als helpen betekent “voor iemand anders een promt intypen en blind de uitkomst kopiëren” dan moeten we ons misschien afvragen of we geen plug in op het forum moeten bouwen dat iedere vraag direct door ChatGPT beantwoordt kan worden, dan zijn we er ook. Is dat waar we heen willen?

9 likes

Heerlijk vooruitzicht toch, blind dingen van “AI” kopiëren en ongetoetst overnemen?

2 likes

Ja hij is geweldig! In de collectie o.a. Oris Aquis, Frederique Constant Runabout, Nomos club campus.

1 like

Wat vinden ‘we’ van een Baume & Mercier Classima of Capeland?

Zijn te krijgen in dresswatch en chronograph.

Heeft iemand ervaring hiermee? (en wat was de reden van geen FC?).

1 like

Zoekt TS een horloge met chronograaf?

Want leg mij dan eens uit waar die op dit horloge zit?

8 likes

Geheel in stijl van HF het budget iets oprekken en dan kom ik uit op deze Certina van €2230,-.

12 likes

Deze is toch prachtig :heart_eyes_cat:

15 likes