Afsplitsing Horlogemarkt.nl

Ik ben voor de laatste optie ook volledig te vinden, misschien is het inderdaad eens tijd voor een poll :slight_smile:

Marc-B1 Schreef:

Maar andere fora lossen dit “eleganter” op door
een “REM” in te bouwen alvorens je iets kan
verkopen.

(tu) Helemaal mee eens en dit heb ik ook al meerdere malen voorgesteld.

Als we ons er dan allemaal mee gaan bemoeien, doe ik het ook maar.
Ik zou het ook erg jammer vinden.
Ik ben bang dat als het afgesplitst word het echt een soort van marktplaats word en dus minder betrouwbaar.
Maar wie weet hebben de moderatoren wel een goed plan om dat tegen te gaan.
Nu weet je inderdaad beter van wie je wel en niet kan kopen.
Aan de andere kant blijft dat natuurlijk wel gewoon. Alleen zaken doen met diegene waar je op het forum een goed gevoel over hebt en bij andere niet.

+1

Henrik geeft als reden op dat dit een forum is en geen marktplaats. Met een drempel op het aantal posts voordat je mag posten in het verkoopgedeelte los je dit op een algemeen geaccepteerde manier op. Door het af te splitsen wordt het juist (nog meer) een marktplaats. Als ik dat wil dan kijk ik wel op MP.

En het argument dat het hier een forum is en geen MP snap ik ook al niet. Vrijwel ieder liefhebbersforum, of het nu om horloges of bijv. auto’s gaat heeft een sectie koop en verkoop, voor de leden van het forum.

Henrik & co, heroverweeg je beslissing a.u.b.

Ik beschouw het als een verarming van dit forum
ik kom hier vaak kijken voor nieuws en slenter meteen over het aanbod heen
Het hoort gewoon bij elkaar.

ja idd :wink: dat doe ik ook altijd :D
 ik hoop echt dat er geen splitsing komt :~

Ik zou het ook erg jammer vinden als het verkoopgedeelte van het forum wordt afgesplitst. In een vertrouwde kring kunnen winkelen vind ik een grote toegevoegde waarde van het forum zoals het nu is. Maar misschien kan dit ook in de nieuwe setting? Jullie zullen er goede redenen voor hebben om de opzet te veranderen. Wat extra toelichting zou wel fijn zijn.

Gr Ron

XXoF Schreef:

Marc-B1 Schreef:

Maar andere fora lossen dit “eleganter” op door
een “REM” in te bouwen alvorens je iets kan
verkopen.

(tu) Helemaal mee eens en dit heb ik ook al
meerdere malen voorgesteld.

+1

Ik heb dit draadje nu een paar keer doorgelezen en ben het ermee eens dat er een soort van poll moet komen (tu), je zult zien dat een afsplitsing niet wenselijk is.

We zijn het er met z’n allen over eens dat we het koren van het kaf moeten scheiden, maar dit is volgens mij niet de oplossing. Sterker nog, hiermee verleg je alleen maar het probleem, wellicht versterk je het zelfs! (Hiermee bedoel ik uiteraard de mensen die zich enkel aanmelden voor de verkoop).

Het doel zou moeten zijn om enkel leden met welgemeende horloge-interesse te laten verkopen. Hoe je het ook wilt noemen: drempel, controle, etc. maakt niet uit, maar ingrepen zoals op andere fora (zoals al eerder hier aangedragen in verschillende topics!) zouden meer gewicht in de schaal brengen om het aantal nieuwe leden met louter “verkeerde” motieven het forum te betreden.

In mijn ogen is het afsplitsen van horlogemarkt een platform bieden voor marktplaatspraktijken.

Nogmaals: dat er wat moet veranderen, prima (tu) Maar niet zo!

Ahum, I come to bury Caesar, not to praise him 
 :wink:

Ik ben ervan overtuigd dat Henrik hier wel een poll zal organiseren en/of op z’n minst rekening zal houden met de andere horloge-liefhebbers.
Nu ja, wij zijn allemaal “gasten” op dit forum, dus in feite dienen wij ons ook zo te gedragen en moeten wij proberen ons te schikken naar de wensen van diegene(n) die dit forum organiseren.

However
dit forum steekt torenhoog uit boven alle andere horloge-forums door zijn tolerantie, vriendelijkheid, gemoedelijkheid, waardevolle know-how, en last bust not least door zijn democratische opvattingen.

Enfin, ik ben ervan overtuigd dat hier voor eenieder een mooie oplossing zal komen. (tu) Niet ? :wink:

De woorden van Marc hebben mij over de streep getrokken om een poll te houden om te pijlen hoe er gedacht wordt over het idee Horlogemarkt.nl af te splitsen van Horlogeforum.nl. Ik wil trouwens opmerken dat opmerkingen dat de splitsing te maken zou kunnen hebben met commerciele mogelijkheden erg slecht gevallen zijn, deze afsplitsing (die al in gang gezet is) kost enkele honderden euro’s. Die kosten zijn ook al gemaakt. Verder zit er geen commerciele drijfveer achter.

De reden dat de moderatoren onderling hiertoe gekomen zijn is het gevolg van mijn persoonlijke wens Horlogemarkt.nl helemaal te stoppen. Ik was de discussies en het gezeur (voorbeelden te over) dat via die marktplaats op het forum terecht kwam zat. De andere moderatoren, onder aanvoering van Jur, hebben mij weten te overtuigen dat dat geen goede zet zou zijn, maar afsplitsen (met vervolgens zeer strenge moderatie) zou de verbinding wegnemen en zo eventuele overwaaiende ruzies van de markt naar het forum.

Suggesties iemand pas te laten posten op de markt als hij/zij 50 of 100 post heeft werkt niet. Dat zou betekenen dat iemand die een paar dagen investeert om zich via (tu) en “mooi horloge!” opmerkingen op te werken, vervolgens bij een groot aantal van de leden van het forum als betrouwbaar te boek staat. En zo nog makkelijker leden kan oplichten.

Het gaat mij trouwens niet zo zeer om oplichting, maar meer om mensen die maar niet willen begrijpen dat het hier een in eerste instantie belangenloos forum is waarvan de beheerders hun tijd investeren om de boel een beetje netjes te houden en daar vervolgens openlijk lak aan hebben. Leden die je honderd keer kunt vragen iets wel of niet te doen en het dan toch weer doen, mensen die met je in discussie gaan als je ze op een regeltje wijst, mensen die beweren te handelen uit hobby maar eigenlijk handelaar zijn en zelfs als je ze wijst op hun handel het nog ontkennen, het gebrek aan respect voor onze moeite
 Al die kleine en grote irritaties die er voor zorgen dat er steeds meer regeltjes moeten komen. En daar heb ik geen zin in. Vandaar dat ik de markt het liefst zie verdwijnen en weer terug ga naar een rustiger forum met meer interesse voor de inhoud.

Hierbij dus een poll. Er kan nu ook gekozen worden voor totale sluiting. De uitslag is overigens niet bepalend voor wat er gaat gebeuren.

poll :: Horlogemarkt.nl afsplitsen?

http://poll.qualitysign.nl/view/10314][img]http://poll.qualitysign.nl/imageresult/10314.png[/img

duidelijk epistel Henrik, kan het helemaal volgen.

Uit alle reacties kan ik opmaken dat de leden toch behoefte houden aan een ruil/verkoopplek waar ze met redelijke zekerheid van anonieme “bekenden” hobbyspullen kunnen overnemen of ruilen.

Ben benieuwd wat eruit komt en wat er daarna mee gebeurd. Ik blijf iig bij beide meedoen. Ik wil op inhoud meepraten en iedereen wil toch weleens wat anders om de pols?

Dank overigens voor jullie aanhoudende inzet voor dit forum! (tu)

Henrik Schreef:

Suggesties iemand pas te laten posten op de markt
als hij/zij 50 of 100 post heeft werkt niet. Dat
zou betekenen dat iemand die een paar dagen
investeert om zich via (tu) en "mooi horloge!"
opmerkingen op te werken, vervolgens bij een groot
aantal van de leden van het forum als betrouwbaar
te boek staat. En zo nog makkelijker leden kan
oplichten.

Mee eens, maar nogmaals 
 het gaat erom dat je die “jongens” het MOEILIJK maakt.

Oplichters zullen er altijd zijn en overal blijven, en als “koper” of “verkoper” heb je OOK enige verantwoordelijkheid

Als ik van iemand iets koop, probeer ik die persoon zo goed mogelijk te traceren. Als ik dan zie dat ie 100x " (tu) " heeft gepost, dan zoek ik verder en denk 2x na.

Voorbeeld uit het leven gegrepen: Onlangs heb ik mij lid gemaakt van TZ-UK.
Daar kom je ook niet zonder slag of stoot op verschillende fora; en ik wou daar graag een horloge KOPEN.

Wel, ik heb eveneens verschillende keren " wow, great, thumbs up" gepost, MAAR
 toen ik mezelf introduceerde (ook bij de verkoper ) heb ik gerefereerd naar DIT forum, waar ik >3500 post heb ( 3882 :smiley: )en een 100% positieve “feedback”.

Waarmee ik wil zeggen: iedereen moet ooit wel érgens beginnen, maar je kan zelf wat speurwerk verrichten. En als je zelf nieuw op een forum komt, is het aan jezelf, om te bewijzen dat je goede bedoelingen hebt.

Het forumgedeelte “ERVARINGEN MET VERKOPERS” is van ONSCHATBARE WAARDE imho.

Dus wat ik voorstel:

1. Laat newbee’s niet te snel op het verkopersgedeelte. ( Is nooit 100% waterdicht, maar is wel een REM )

2. Misschien is het ook niet slecht dat enkel en alleen de verkoper in de koopjeshoek kan posten en dat NIEMAND reply’s kan geven.

Indien je dan TOCH een misbruik of een vergissing ziet, kan dat in eerste instantie nog via een PM naar de desbetreffende persoon, en als het echt niet anders kan, val je een mod lastig :smiley:

Beste Henrik,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hebt overwogen om geheel te stoppen gezien hetgeen waar je mee te maken krijgt als je een forum als dit runt.
Ben overigens wel blij dat je dat niet hebt doorgezet!

Om gezeur binnen het forum veroorzaakt vanuit het verkoop deel te voorkomen denk ik dat je wel gelijk hebt om dit deel af te scheiden, het zal bij jou/jullie een hoop frustratie weg kunnen nemen.

Overigens alle respect hoe jij/jullie dit forum runnen en als afsplitsing de motivatie zou versterken dan zeg ik, DOEN!!!

Het zou toch ontzettend jammer zijn wanneer dit prachtige forum het loodje legt omdat bepaalde mensen zich niet aan de regels houdt of zich er in wil verdiepen.

mvg, Frans

Heb volledig begrip voor de overwegingen van Henrik maar toch zou ik het erg jammer vinden als de verbinding tussen forum en verkoop gedeelte geheel zou wegvallen om redenen zoals die in dit draadje al een aantal keer zijn aangehaald. Hoewel ik begrijp dat eea. al in werking is gezet hoop ik toch dat er allicht een tussenoplossing kan worden gevonden bijvoorbeeld zoals Marc die voorsteld.

Ik zou het jammer vinden als horlogemarkt opgeheven of afgesplitst wordt, maar jullie er mijn vriendin ook erg blij mee maken :wink:

In dit geval heb ik toch voor optie 2 gestemd en houd mijn vingers gekruist.

Heb op ‘Laten zo het is’ gestemd, maar dan wel met rem. Een idee wat ik nog niet gezien heb en dus maar in de groep gooi komt van een ander forum (Alfa156/159club). Daar hebben ze ook een verkooptopic en is het ook verschillende keren mis gegaan. Als regel is er toen gesteld dat zodra je daar iets wilt verkopen je een mailtje moet sturen naar de mod’s met je echte naam en adres. Het is wat meer omslachtig voor de mod’s daar heb je er dan mischien meer van nodig, maar de verkoper moet met zijn billen bloot voor wat betreft zijn gegevens. Uiteraard moet er dan wel door het forum gesteld worden vertrouwelijk met die gegevens om te gaan.

Hierbij dus een poll. Er kan nu ook gekozen worden voor totale sluiting. De uitslag is overigens niet bepalend voor wat er gaat gebeuren.

Met andere woorden er word nu een poll gehouden omdat er om gevraagd word door vele leden maar ik merk hieruit op dat het gewoon al beslist is en er met de stemmen naar alle waarschijnlijkheid niets word gedaan.::o::o
Jammer ik dacht altijd dat het een forum door en voor ons was voor liefhebbers van een grote en kleine beurs.
en dat er op dit forum juist de democratie vaak werd toegepast schrik hier wel van om eerlijk te zijn.
Uiteraard Henrik heb jij het laatste woord in deze en dat zal ik ook respecteren maar voor mij geeft het een akelig gevoel.

DaanL Schreef:

Ik zou het jammer vinden als horlogemarkt
opgeheven of afgesplitst wordt, maar jullie er
mijn vriendin ook erg blij mee maken :wink:

Hahahah, mijn vrouw zal dezelfde mening hebben. :stuck_out_tongue:

sportieve oplossing. Kan me herinneren dat de “oude” horlogemarkt ook geen succes was, dan liever marktplaats. Een (ver)koop topic op de eigen site geeft toch iets vertrouwds.