Aftersales service bepaald 50% van de kwaliteit

Ik zou graag eens feedback van iedereen willen hebben mbt tot aftersalesservice van de horloges die we hebben en de bijbehorende ervaringen, zal er zelf 3 geven:

Ervaring 1 met Oris:

-2 maanden geleden had ik een AD van Oris in Rotterdam verzocht om de tachy-ring van mijn Oris Williams Chrono F1 te laten vervangen en verzocht mij het oude onderdeel te doen toekomen tegelijkertijd met het gerepareerde horloge, is ook op de reperatiebon gezet!

-resultaat was horloge retour kwam zonder het gevraagde onderdeel. Over gereclameerd bij juwelier. Belde met Oris: die zei het is een ruilonderdeel oude retour nieuwe geplaatst.

-tuurlijk alsof het oude onderdeel gerepareerd word en weer op de plank komt om weer geplaats te worden! Nonsens natuurlijk, heb verzocht om het onderdeel me alsnog te doen toekomen.

-2 weken later mijn tachy-ring opgehaald, was niet de mijne, maar eentje die ‘onder de vrachtwagen’ was gekomen.(td) Terwijl de mijne slecht 2 hele kleine deukjes had. Nou ja laat maar gaan dacht ik, doe ik de volgende keer anders.

Ervaring 2 met Oris:

-Heb recent een Oris Flight Timer Chrono Limited gekocht met op de ring onder de 6 minime beschadiging, dus overweeg om de ring te laten vervangen (misschien voor de meesten pietluttig, maar ik ben nu eenmaal zo)

-Dus deze keer direct Oris Nederland gebeld en gesproken met Dhr Wentinck, hem geprobeerd uit te leggen wat ik wilde mede door eerdere ervaring. Dit wilde in eerste instantie niet zo erg lukken, want hij vond dat ik dat via een Oris AD moest doen.

-Maar goed na uitleg van mijn kant aan de hand van de eerst genoemde ervaring was hij bereid om dan te luisteren.

-Had 2 verzoeken, wilde de prijs van het te vervangen onderdeel weten + arbeidsloon en zeker weten dat ik het oude onderdeel terug kreeg. Hij zei dat er morgen over terug zou bellen.

-Na enkele dagen zelf maar gebeld want dhr Wentinck liet nix van zich horen. Na hem aan de telefoon te hebben gekregen, zei hij, ahh ‘die’ meneer, o’ja Uhh vergeten. Kom ik zsm op terug, belde de volgende dag dat ik via hun AD in Rotterdam alle info kon verkrijgen, want dat had Oris Nederland met hun opgenomen.

-Vandaag gebeld met de juwelier in Rotterdam, en die kon vertellen dat ze niet wisten wat het ging kosten (gggrrrrrr) hebben gebeld met ‘dhr Wentinck’ en hebben me de gevraagde gegevens kunnen doen toekomen.

-Mijn ervaring met Oris qua aftersales service is ver beneden peil, dit is een merk wat ik qua dit punt absoluut zou laten staan. Doordat ik mogelijkheden heb in het alternatieve circuit. Maar van enige exclusiviteit en kwaliteit die dit merk pretendeertkan ik niet veel terug vinden en vind ik zeer teleurstellend.

Ervaring 3 met Omega:

-Heb recent een Omega Seamaster Chronograph Professionel aangeschaft, waarvan de bezel misschienin aanmerking komt voor vervanging. Heb het Diamond Center in Amsterdam gebeld. Gevraagt wat de kosten zouden bedragen voor het vervangen van het onderdeel + arbeidsloon.

-Antwoord van de vriendelijke mevrouw: Dan zullen we het horloge eerst moeten opsturen naar het Omega service center in Limburg, want zij hebben en kunnen daarom geen prijzen geven. Waarop ik aangeef dat ik dat een beetje over de top vind, gehele horloge opsturen voor alleen een prijs opgave van een extern onderdeel.

-Maar goed het telefoon nummer gekregen van de behulpzame mevrouw van Omega in Limburg. Vervolgens gebeld en na veel 5en en 6en kunnen duidelijk maken dat ik graag een prijsopgave wilde hebben voor het te vervangen onderdeel. Waarop de dame in kwestie vertelde dat ik dat via een AD moest doen8-), waarop ik repliceerde dat dat niet lukt omdat ik juist met Omega Nederland contact daarover contact moest opnemen.

-Oke dat was dan wel duidelijk voor de dame van Omega Nederland, de AD moest dan toch maar met hun contact opnemen voor de prijs van het onderdeel.

-Haar volgende vraag was dat de Seamaster waterdicht gemaakt moest worden na het vervangen van de bezel. O’ja denk ik nog, is toch een extern onderdeel, maar goed zij zijn expert ik niet. Vervolgens moest ik van Omega Nederland het horloge tevens een serveivebeurt laten geven wegens de leeftijd (4 jaar) dat wilde ik niet omdat ik de Omega wegens de andere horloges die ik heb maar beperkt draag en in contact met water komt mijn klok toch niet of het moet het spatwater van het handen wassen zijn.

-Tevens vertelde ze dat ik wel papieren moest laten zien als ik de Seamaster ging aanbieden voor de service reperatie, Huh denk ik, en vroeg of ze dan niet zouden servicen zonder het bezit van papieren?! (heb wel alle papieren) Ja dat dan wel maar volgens haar niet van harte.

-Maar goed ik kreeg door de feedback het gevoel dat zij de regie bepalen van mijn Seamaster. Ik begrijp dat er bepaalde protocollen moeten zijn binnen zo’n concern, maar erg klantgericht en klantvriendelijk vind ik het niet.

Heb niet bepaald het ‘premium’ gevoel bij dit soort producten alsof het een exclusiviteit betreft waar ze zelf zo prat op gaan.

Maar goed uiteindelijk via de AD dan toch nog antwoord op mijn oorsprongkelijke vraag gehad. Ik vraag me af of ik de lat niet te hoog leg voor dit soort producten?!:S

Ik hoop dat er mede horloge liefhebbers zijn die wel positieve ervaringen hebben met aftersales service van hun horloge en waarbij b.v. importeur wel toegangkelijk is voor vragen van liefhebbers. Dat zal dan in hoge mate mijn keus van horloges gaan bepalen.

Want in mijn hifi hobby die ik al meer dan 20 jaar doe kan ik de importeur van de betreffende merken direct bellen heb ik een goede verstandhouding mee, en alle support die ik me maar kan wensen. Geld ook voor mijn motor en sportauto hobby, maar op horloge gebied blijft dit zeer sterk achter.

Oftewel de verhouding tot hetgeen je uitgeeft en wat je krijgt in in deze 3 gevallen voormij nogal teleurstellend

Genesis

Mijn beste,

Man, man, man wat een miserie.
Je zou voor minder een populaire Seiko 5 aanschaffen. Maar enfin.
Ik heb gelukkig nog geen noemenswaardige ervaringen gehad zoals Genesis deze heeft meegemaakt.
Voor service / onderhoud van met name mijn vintages ga ik vrijwel altijd naar Frans de Groot te Gouda. En voor wat betreft mijn hedendaagse horloges ben ik 1 keer voor mijn Longines Conquest naar van Willigen te Den Haag geweest. En daar is alles naar wens verlopen.

Met name het verhaal van je Oris en het zogenaamde terugbellen is helaas een bekend verschijnsel wat maar al te vaak voorkomt. En waarom vraag je je dan af!! De aftersales is immers zo belangrijk. Het zorgt voor tevredenheid, goede reviews, merkentrouw, en noem maar op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Dan toch maar trouw aan Seiko blijven :slight_smile:

van Omega is bekend dat ze je alles aan willen smeren als het om een kleine reparatie gaat. Zo kom je dus altijd wel op de 350 a 500 euro voor een kleine reparatie.

En toch wil niemand m’n seiko lol

Tja, het is een dubieus verhaal. Maar vragen om het oude onderdeel na een vervanging is te gek voor woorden. Het is gewoon te fraude gevoelig om dat te doen. Dit omdat die onderdelen vaak duur zijn, en niet iedereen het erg vind om een paar butsen erop te hebben. Jij zou het onderdeel dus weer verder kunnen verkopen… Ook vind ik het logisch dat zij de regie bepalen bij een service. Jij wilt een service, zij regelen hoe dit gebeurd. En terecht!

:slight_smile: lever jij de after-sales erbij :slight_smile:

Heel simpel:

de oplossing van je probleem heet Ferry…

vintagehorloges.nl

Met m’n Moser heb ik ook wel wat problemen gehad in het begin, maar: het moet gezegd worden dat ze hun uiterste best hebben gedaan om eea naar tevredenheid op te lossen.

  • Horloge werd bij mij thuis opgehaald door FedEx op kosten van Moser
  • ik sprak altijd direct met de sales/marketing mgr in Zwitserland (is natuurlijk ook maar een klein bedrijfje zonder dealers in Nederland)
  • men retourneerde keurig op tijd mijn telefoontjes en emails
  • men gaf me een redelijke termijn waarop mijn horloge klaar zou zijn EN HIELD ZICH HIER OOK AAN.

Zonder deze “after sales” had ik de handdoek al lang in de ring gegooid en het horloge al terug gegeven; nu draag ik het nog met veel plezier !

Passie houdt niet op na de verkoop…

groet
Mark

pman120 Schreef:

het oude onderdeel na een vervanging is te gek
voor woorden. Het is gewoon te fraude gevoelig om
dat te doen. Dit omdat die onderdelen vaak duur
zijn, en niet iedereen het erg vind om een paar
butsen erop te hebben. Jij zou het onderdeel dus
weer verder kunnen verkopen.
Is dat oude onderdeel dan niet zijn eigendom? Het zat toch gewoon aan het klokje vast dat hij al bezat?

@genesis

Een hoop problemen kunnen worden voorkomen door een aantal basistarieven gewoon te laten zien aan de klant (uiteraard onder voorbehoud van onvoorziene zaken).

En als men bijzondere voorwaarden stelt als ‘vervangen onderdelen komen in ons bezit’ of ‘papieren verplicht, o nee toch niet, het is meer iets dat we graag willen’ horen die daar ook bij te staan. Alles minder dan dat is pertinent onaanvaardbaar. Prijsstructuren zijn weliswaar concurrentiegevoelig, maar geheimhouding slaat in deze tijd he-le-maal nergens meer op. Het geeft een indruk van een ouderwetsig soort nepexclusiviteit die niet geschraagd wordt door het gebodene, eerder ondermijnd. Alsof je je best moet doen om klant te worden en blijven.

Als men persé de AD alles wil laten afhandelen -daar is ie voor- moet deze uiteraard niet doorverwijzen naar anderen maar gewoon de klant helpen, anders doet ie zijn werk niet naar behoren.

Buitengewoon teleurstellend dit allemaal, maar ik ben het ook op ander gebied wel tegengekomen, het is dus niet aan de horlogebranche voorbehouden.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen Genesis.

Ook ik heb ondervonden dat dure horloges een ‘hassle’ kunnen zijn. Ik heb twee Tag Heuers die een beurtje nodig hadden en dat heeft me een fortuin gekost en duurde nog eens erg lang ook.

Nee dan mijn Seiko’s, nooit geen ongein mee gehad. Ze lopen keurig op tijd, zijn waterdicht en kosten je niet zo ontzettend veel geld.

Momenteel denk ik niet dat ik ooit nog een horloge aanschaf van een ‘duur merk’. Dat er nog een aantal Seiko’s gaan komen staat vast.

Mvg,
Joram.

Ach Joram,

Als je een goede horlogemaker hebt, dan scheelt het heel veel!
Ik heb nogal wat oude Longines en Omega’s en die doen het probleemloos.
Alleen de SMP gaat echt naar Omega (omdat ik niet met mijn leven wil gokken als ik ermee duik). Verder heb ik iemand die prima service levert.

Bernard Schreef:

Ach Joram,

Als je een goede horlogemaker hebt, dan scheelt
het heel veel!
Ik heb nogal wat oude Longines en Omega’s en die
doen het probleemloos.
Alleen de SMP gaat echt naar Omega (omdat ik niet
met mijn leven wil gokken als ik ermee duik).
Verder heb ik iemand die prima service levert.

De AD links laten liggen dus (met 1 uitzondering daarop), als ik het goed begrijp en op zoek gaan naar ‘een mannetje’.

Ja, tenzij het gaat om een echt topstuk, dan zou ik het ding in Biel laten onderhouden als het een Omega was.

Helaas is het prijskaartje van Biel inderdaad wel erg stevig…

Bernard Schreef:

Ja, tenzij het gaat om een echt topstuk, dan zou
ik het ding in Biel laten onderhouden als het een
Omega was.

Helaas is het prijskaartje van Biel inderdaad wel
erg stevig…

Wel openbare tarieven, of in elk geval tevoren in te calculeren evt via offerte? Of is het een surprise?

In beginsel open, te vinden via de website van Omega.
Maar: extra onderdelen = extra kosten!

tuurlijk niet robbie maar laat je voor de prijs van een doordeweekse seiko een herstelling uitvoeren die je mss meer kost dan de aanschaf van een nieuwe?

Leuk dat er een hoop mensen hier zo te spreken zijn over Seiko, maar ook deze heeft vaak gevraagde onderdelen niet in voorraad, denk dan vooral aan band-aanzetten en sluitingen…

Bron;
Rechtstreeks uit het servicecentre :wink:

Seiko is qua onderdelen ronduit beroerd, tenzij het gaat om heel recente dingen.

Toen ik onderdelen zocht voor sommige 6138/6139 horloges moest ik gewoon slopers kopen.