Nou de week van de magrette chrono’s zit er voor mij weer op. In een cafeetje heb ik het (overigens supertoffe) oranje koffertje inclusief horloges overgenomen van maardein en een weekje later mocht ik hem onder het genot van een appetijtelijke lunch weer overdragen aan Veekeren.
Zoals ik al even tussen twee haakjes bekend maakte vind ik die koffer echt helemaal de bom! Zoiets ga ik maar eens op mijn verlanglijstje zetten, uiteraard ook in het oranje. Dan verrzin ik er wel een goede bestemming voor. Maar goed daarvoor gaf ik me natuurlijk niet op voor een try-it-on tour.
Juist, daarom dus wel! Het is nooit weg om gratis te snuffelen aan horloges, en al helemaal niet als dat dan ook nog eens een hele week mag.
Ik moet zeggen dat ik wel lichtelijk bevooroordeeld was in het nadeel van de pvd-versie. Ik vond hem er maar duister somber en kleurloos uitzien. Bovendien is die ook wat drukker met die draaibare bezel. De stalen variant oogt wat rustiger. Dat laatste komt ook subtiel terug in de wijzerplaat waar de indexen en nummers minder dik omrand zijn. Dat is op foto’s niet echt goed te zien, daar valt vooral op dat de non-pvd iets smallere luminova indexen en cijfers heeft doordat er nog een opgelegd randje omheen zit.
Het uurwerk dat is toch wel iets moois. Ik heb zelf geen handopwinders maar man wat ziet dat er leuk uit! Stukken interessanter dan de kijkvensters waarin je voornamelijk een rotor ziet bungelen. Een goede keus dus om dit uurwerk niet te verstoppen achter een of ander houtje
Nadeel van zo’n handopwinder is wel dat je geacht wordt het uurwerk op te winden, iets wat ik dan ook een aantal keer vergeten ben. Maargoed, dat zal een kwestie van wennen zijn. Wat me wel op viel in negatieve zin is dat het non-pvd exemplaar wel eens vast loopt wanneer je de chrono-functie gebruikt. Door vervolgens weer op start/stop danwel reset te drukken begint het horloge weer te lopen, maar zo is het vast niet bedoeld. Ik denk dat een ongelukje is dat makkelijk te verhelpen is door Stevo en/of diens horlogemaker. Bij de pvd-versie kwam ik dit euvel niet tegen dus het zal een toevalstreffer zijn.
De draagbaarheid viel me alles mee, ik ben uitgerust met wat smalle polsjes waardoor ik had verwacht dat het nog spannend zou worden hoe het geheel te dragen was. Wat ik ergens wel vreemd vind is dat de horloges zo dik zijn. Over het algemeen is een handopwinder wat minder dik dan automaten was altijd mijn opvatting. Dat zal natuurlijk wel verschillen per uurwerk en bovendien past het goed bij het stoere, robuuste karakter van magrette. Helaas was de dstrap niet voor mijn pols gemaakt, want hoewel het een heerlijk dik maar soepel bandje is, zit mijn pols-maat precies ergens tussen de standen. Niet verschrikkelijk, want het standaard-magrette bandje is ook al prima. Bovendien vind ik die rode binnenkant echt heel erg gaaf.
Maar dat vooroordeel dus, de zwarte leek me van te voren meer geschikt om rustig in de koffer te blijven omdat ik de stalen variant toch wel een stukje mooier vond. Gelukkig voor de PVD-variant bleek dat niet te gebeuren. Na een dag de stalen variant gedragen te hebben begon ik me steeds meer te ergeren aan de onnodig dikke kale bezel, waardoor ik de zwarte maar eens om deed.
Toch eigenlijk wel best een prima horloge, best wel stoer, Eigenlijk reuze gaaf. Zo ongeveer ging mijn waarderings-curve. Maar ik moest wel wennen aan de bezel, die is toch wel erg glanzig plastic wat een beetje een cheapy uitstraling geeft. Ook vond ik de bezel niet heel erg mooi klikken. Er bleef ietsjes speling als die in een stand staat.
Uiteindelijke conclusie is dat ik niet zo goed meer weet welke ik nou het gaafste vind. Ik heb een boel kritiek gespuid maar mijn overall waardering voor de horloges is niet negatief. Het zijn mooie chrono’s met een heel leuk uurwerk om naar te kijken en dat alles voor een zeer schappelijke prijs.
Al met al superleuk om zo in aanraking te komen met de horloges. Stevo superbedankt voor de mogelijkheid! Leuk om hierdoor ook weer wat andere horloge-gekken tegen te komen.
Ik hoop dat de veiling veel op zal leveren en wens de laatste van de tour nog veel plezier!
JW