Vanavond gaan de horloges naar SuperC, dus het is weer tijd om mijn ervaringen (en foto’s) te delen.
De horloges zien er in ieder geval erg goed en stevig uit en mijn voorkeur ging toch direct uit naar de stalen versie, alhoewel ik de PVD versie een stuk mooier vind dan ik gedacht zou hebben. Ik dacht vooral dat het glimmende van de PVD me erg tegen zou staan, maar dat viel mee.
De uurwerkjes zien er mooi uit, maar ik heb wel een paar keer een stilstaand horloge gehad (terwijl er nog genoeg gangreserve was natuurlijk). Een keer stond hij zomaar stil en 2x (redelijk kort na elkaar) toen ik ook de chrono aan had staan. Voor de rest werkte alles wel goed. De chrono’s resetten goed en ze waren ook nauwkeurig genoeg (ik heb geen metingen gedaan oid). Wat me wel opviel was dat de minuutwijzer van de chrono alleen verspringt bij een volle minuut. Hierdoor staat deze dus altijd (behalve binnen 2 seconden bij het wisselen van de minuut natuurlijk) exact op de juiste minuut. Dit had ik nog niet gezien bij een mechanische chrono (niet dat ik daar erg veel ervaring mee heb…) maar vind ik wel een leuke toevoeging.
Ik vind het ook wel jammer dat er op de PVD geen tachyschaal is aangebracht. Dat vind ik toch wel horen bij een chrono. Nu is het meer een stopwatch. De bezel is dan wel weer erg handig als je langere tijden wilt opnemen (en dus boven de 30 minuten uit komt).
Het viel me ook op dat je bij de stalen versie bij het opwinden geen echte ratel voelt. Bij de PVD versie is deze wel duidelijk aanwezig.
Verder zijn het natuurlijk heerlijke horloges om met banden te spelen (lugholes en 24 mm, hele goede combinatie wat mij betreft) en alle bijgeleverde banden zijn dan ook getest. De Dstrap is zoals altijd van uitstekende kwaliteit en zit ook heerlijk. Ik zag alleen bij het wisselen van gesp dat de pin van de stalen gesp nogal verbogen is. Ik weet dus niet of deze er nog in gedraaid kan worden. De rubberen band is ongelooflijk soepel en zit ook heerlijk. De zwart/rode band vond ik helemaal niets. Ik vond hem nogal kunstmatig aanvoelen en hij was ook nogal zweterig. Hij was ook nogal smal waardoor je de pushpins zag zitten. De PVD versie heb ik dan ook meestal op een van mijn eigen banden gedaan, nl een lichtbruine/beige heroic18. Dit was echt een hele goede combo, alleen ben ik vergeten om er een foto van te maken.
Wat me ook enigszins tegenviel was de afleesbaarheid van de gezwarte wijzers. Op een of andere manier vallen ze me op deze manier te weinig op om ze goed af te kunnen lezen. Ik denk dat gepolijste wijzers me wat beter zouden bevallen. De donkergrijze wijzerplaat vind ik trouwens wel erg mooi.
Misschien dat dit alles wat negatief overkomt, maar dit zijn natuurlijk mijn eigen bevindingen en waarschijnlijk denken anderen er weer anders over. Ik vind het wel gewoon mooie horloges, maar ze kunnen met toch net niet helemaal overtuigen. Ik vond het in ieder geval wel heel leuk om ze een week uit te kunnen testen.
Ik heb natuurlijk ook nog wat foto’s gemaakt en ik had ook nog een leuk idee voor een aantal originele “foto’s”. Ik werk namelijk (als ITer) op de afdeling Radiologie van een groot academisch ziekenhuis en ik wou eigenlijk proberen om van een van de horloges een CT-scan te laten maken (hier zijn namelijk erg leuke 3D beelden van te maken). Alleen bleek er toch te veel verstrooiing van het signaal te zijn, dus dat was geen succes. Gelukkig is een conventionele röntgen foto wel gewoon mogelijk en dus heb ik deze maar gemaakt.
Het horloge op het röntgenapparaat :
En het resultaat :
Voor de duidelijkheid met edge enhancement :
Ik heb gisteravond ook nog wat algemene foto’s gemaakt. Ik had jammer genoeg geen tijd gevonden overdag, dus ze zijn bij kunstlicht genomen.
Ik hoop dat de volgende deelnemers ook zo’n plezier van de horloges zullen hebben en het zou ook mooi zijn als er een mooi bedrag voor KiKa opgehaald kan worden ! Hopelijk mogen er nog een hoop van dit soort tours gehouden worden ;).
Groeten,
Sven