Akura Time Wayfarer - Kickstarter project -

Akura Time Wayfarer.

03

Intro

Het merk was ik nog niet tegengekomen op het horlogeforum. Op zich niet heel gek, sinds het een kickstarterproject betreft. De laatste tijd ben ik aan het rondneuzen bij microbrands en kickstarterprojecten. Via Instagram (https://www.instagram.com/akuratime/) kwam ik uit bij Akura Time, Wayfarer. En ik moet zeggen, ik vind het een geslaagd design. Laatst had @Dao een leuke recensie geschreven over zijn Spinnaker. Daarnaast was er ooit een forumlid die verschillende horlogemerken uitlichtte. Aangezien ik zulke bijdragen zeker kan waarderen, dacht ik, laat ik er ook eentje doen. :+1: Mochten er meer mensen volgen, helemaal top!

Wat is het?

Het is een kickstarterproject van een Schotse student. Het horloge, de ‘Wayfarer’ is een sportief horloge met in mijn ogen een fris ontwerp. Het tot stand komen van het horloge duurt inmiddels twee jaar en is gebaseerd op commentaren via verschillende fora.

!

Specificaties

29

Waar te koop?

Het komt binnenkort (begin juli) op Kickstarter. De prijs is zo’n 450 euro voor de Early Birds.

Waardoor het horloge opviel ten opzichte van de overige kickstarters?

Veel horloges op kickstarter zijn zeer groot en dik. Deze is ‘slechts’ 10 mm dik en 41 mm groot. Daarnaast viel mij de afwerking qua geborstelde delen op. Verder spreekt de wijzerplaat mij aan en de AP-achtige band.

Wat vinden jullie ervan?

Edit: Ik heb geen banden of belangen bij het merk :upside_down_face:

24 likes

Ik vind het gaaf. Sportief, anders, ergens een vintage Seiko vibe (weet niet waarom, denk iets met de vorm van de lugs en de bracelet). Prijs zou mij weerhouden, maar voor de rest heel nice!! :+1:t2:

2 likes

Doe er maar eentje: die rode !

:muscle:

2 likes

Voornaamste bezwaar: die wijzerplaten springen vanwege de vormgeving en de contrasterende kleur wel erg in het oog!

2 likes

Ik haak af op de 22mm lugs en de Miyota 9015.

Ik vind de AP RO like schakels van de band wel gaaf.

2 likes

De kast heeft wel wat van het Tanaka design dacht ik. De wijzerplaat spreekt mij niet aan. Wel bemoedigend dat hij niet zo supergroot is. :face_with_monocle:

2 likes

Dat vond ik juist tof :grin:

2 likes

Het zoveelste microbrand met Miyota motor en hommage trekjes, nee bedankt.

2 likes

En die met een bekende naam aan de haal gaat.

2 likes

En lume

2 likes

Hommage trekjes om de band of mis ik iets qua wijzerplaat?
Enneh, welk uurwerk zou je anders gebruiken :wink:
Niet iedereen is een @stefanketelaars :grin:

2 likes

Ik haak af op de maat, verder vind ik hem zo op het eerste gezicht zeer geslaagd.

Ik heb wel een leuk idee voor een topic waarin van hergebruikte pollepels horloges van walnoot van gemaakt worden. Voor maar €299.

1 like

SW200 bijvoorbeeld. STP-1 zou ook kunnen. Alles beter dan zo’n onprecies luidruchtig geval gemaakt van ananasblik.

1 like

Maar gaat de prijs er dan niet verder mee omhoog? Of zijn die niet duurder? (Ben niet thuis in de uurwerken).

De dikte vind ik trouwens ook zeer belangrijk bij een horloge :thinking:. Zal me eens meer verdiepen in de uurwerken :grin:

1 like

Natuurlijk is zo’n Miyota, op Chinese uurwerken na, het goedkoopste mechanische uurwerk wat er te vinden is. Echter zie ik dat de RRP van het getoonde horloge richting de €450 gaat en voor die prijs kan er, mijns inziens, echt wel iets beters in gezet worden. De inkoopprijs van een Sellita SW200 familie uurwerk of een Fossil STP-1 familie uurwerk is zo rond de €90-100.

1 like

De kast en de band vind ik fantastisch maar de wijzerplaat is overdesigned en de wijzers kloppen voor geen meter

2 likes

Behalve dat ik de wijzerplaat niet heel mooi vind, zijn de “kieren” tussen de schakels wel een afknapper. Het lijkt nu net alsof de toleranties te groot zijn voor naadloos aansluitende schakels en de band mist daardoor verfijning.

2 likes

Volgens mij doe je hier Myota tekort. Die 9015 uurwerkjes lopen toch prima?. Beetje rare uitspraak volgens mij.

4 likes

Ik vind de kast en band wel wat hebben.

Wijzerplaat en wijzers is dan weer niet mijn smaak. 10mm dik is mooi en zie je weinig in dit genre, maar diameter en lug to lug zijn me te groot, zeker zo zonder een externe draaibare bezel. Geef mij maar de maten van de sarb017, al is dat weer een dikkertje bij zijn diameter.

Eens, al heeftie een flinke taper zo te zien.

Ik denk dat de 9015 onverdiend een stigma van de 8215 ‘geerft’ heeft, gezien jullie reacties.

Bij Seiko (en microbrands) in deze prijsklasse krijg je vaak een 6R15. Dit is een 9015, niet te verwarren met de 8215, met zijn steeds inhoudende en versnellende secondenwijzer in veel gevallen. Dát is entry level. Ik heb echt liever een 9015 dan een Seiko 6R15.

De 9015 is een high beat en nauwkeurig kaliber wat ik er zo van lees (en ik lees wel veel over kalibers, voor wat dat waard is). ETA standard level wat betreft nauwkeurigheid, of beter zelfs.
Alleen de rotor windt één kant op, en kan je net als bij een Valjoux 7750 soms horen swirlen.

Ik zou wel liever een SW200 hebben tegen meerprijs, maar de 9015 is geen straf.

6 likes

Nu noemen ook enkele de prijs aan de hoge kant, maar voor een horloge in kleine oplage is dit toch geen gekke prijs? Als ik zelf een horloge wil samenstellen, gok ik dat ik niet lager uit kom.

Kale uurwerk qua prijs is leuk, maar je moet nog een kast, bandje, afwerking etc.

Misschien dat iemand van de HFLE’s hier een mening over heeft?

2 likes