Al die heisa om een ETA 2824

Ik heb toch al aardig wat ETA’s om mijn pols gehad en vraag me nog steeds af waarom,
ook wat betreft betrouwbaarheid, je ETA moet echt wel regelmatig verse olie waar een
Seiko gewoon zijn werk blijft doen…

Non chronometer 7S26 na 18 dagen in vergelijking met atoomtijd :wink:

14 likes

Is dit naar aanleiding van de HF limited die uitgevoerd zal worden met een ETA 2824, al dan niet met zichtbodem?

Zoals zoveel met horloges is heel veel perceptie. Seiko uurwerken zijn zeer betrouwbaar, vaak even nauwkeurig, en vergen vaak veel minder onderhoud.

5 likes

Onder andere Melvin, ik begrijp dat nog steeds niet want imho is een gemiddelde ETA minder nauwkeurig,
onderhoudsgevoeliger en daardoor mi. ook minder betrouwbaar.
Toch roepen veel mensen nog steeds, ah mooi er zit een ETA in…
En dat snap ik dus niet :wink:

ps. Geldt ook voor een Citizen, die lopen ook spatzuiver en daar hoef je ook nauwelijks naar om te kijken
is mijn ervaring…

5 likes

Mijn ervaring is wel dat de 7S26 zeer positie afhankelijk is, veel meer dan de ETA 2824. Neemt niet weg dat jou Seiko een fantastisch resultaat laat zien na 18 dagen.

Tja, een Mercedes heeft ook meer status dan een Toyota, en dat heeft ook niet met kwaliteit te maken…

7 likes

Wat kan ik er van maken. Je hebt gewoon gelijk. Mensen hebben nog steeds liever een Zwiters werk, dat zal het wel zijn.

Ik heb al meerdere Seiko’s gehad, over het algemeen vintage en daar gold hetzelfde voor.
Al mijn horloges doe ik voor het slapen af en leg ik gewoon naast mijn bed op de grond en
op mijn Omega dynamic chrono na lopen de seiko’s en mijn enige 9015 het nauwkeurigst :wink:
Positieafhankelijkheid let ik geeneens op …

Komt doordat ETA nu exclusief voor haar eigen merken wil produceren.

Huh?

1 like

Goed om te lezen. Ik heb begrepen dat de nauwkeurigheid van een uurwerk ondergeschikt is aan de gelijkloop. Als een uurwerk een goede gelijkloop heeft kan het makkelijker/nauwkeuriger gereguleerd worden.

Mijn ervaring met eenvoudige Seiko uurwerken is dat deze wat gevoeliger zijn voor positie dan bijv. eenvoudige Miyota uurwerken. ETA 2824 calibers zijn (meestal) nog ongevoeliger voor positie. De meeste ETA 2824 zijn betrekkelijk eenvoudig te reguleren binnen de COSC limieten.

Je zou voor de grap je 7S26 eens in een andere positie kunnen neerleggen om te checken of bovenstaande een beetje klopt. Mogelijk heb je gewoon een hele goede te pakken…:grinning:

1 like

Recalcitrante bui Frans? Iedereen weet toch dat uurwerken van Zwitserse makelij superieur zijn aan die Aziatische troep? :smiling_imp:

1 like

Mijn 6309 liep net zo goed maar die is nu na al die jaren aan een service toe.
Heb ook een rits andere seiko’s gehad en die liepen in mijn beleving ook zo goed,
het zou wel toevallig zijn als ik steeds net die ene hele goede te pakken zou hebben :wink:
De Aevig met 9015 die ik heb loopt +7sec/d af Chip, dat vind ik ook heel netjes en
het “lawaai” wat de rotor volgens sommigen zou maken, ik hoor het niet…
De Breitling met 7750 die ik heb gehad daarentegen…

Maar goed ik verbaas me gewoon en het zal wel te maken hebben met wat Melvin
eigenlijk min of meer schetst, het zit bij de meesten tussen de oren :wink:

1 like

Wel nee joh, zo ben ik helemaal niet :smiley:

1 like

Zeer wel mogelijk. Ik ben ervan overtuigt dat de Zwitsere marketing goeroe’s ook mij zo nu en dan nog voor de gek houden. Voor wat betreft gelijkloop kan ik enkel uit eigen ervaring spreken. Goed om te horen dat jij andere ervaringen hebt. Ik kan nog steeds genieten van mijn SKX en NY horloges😀

2 likes

Kom op zeg een Eta is echt vele malen beter dan zo’n Seiko of miyota.
Je kan een Eta met de hand opwinden. De datum heeft snelverzet (waar je bij Aziaten 2x twaalf uur moet doordraaien). De rotor draait het uurwerk bidirectionaal op en de rotor spint daardoor niet bizar hard. De minutenwijzer staat bij een Eta keurig op de index als de sec.wijzer op twaalf komt.
Zeg nooit nooit, maar mijn voorkeur is absoluut voor de Zwitserse uurwerken tov. de basis Seiko en Miyota’s.

De Japanse datum (en vaak ook dag) heeft ook gewoon een snekverzet.

Al mijn horloges doe ik voor het slapen af en leg ik gewoon naast mijn bed op de grond

Op de grond??! Heiligschennis :smile: :wink:

Lol hahaha.
Handopwinden is niet nodig, je pakt ze op schud ff en ze lopen, datum verstellen, kroontje los op de 1e stand uittrekken, de ene kant op draaien de dag, de andere kant opdraaien de datum, no problem en de wijzers staan altijd goed bij mij, heb ook een goede bril :stuck_out_tongue:

Ik leg er wel een zweetsok onder hoor, oh jé nu verkoop ik nooit meer iets hiero :slight_smile:

4 likes