Bij een ETA duurt het enkele seconden voordat de minutenwijzer gaat lopen nadat de secondewijzer loopt. Moet je altijd rekening mee houden bij het precieze gelijk zetten. Minutenwijzer precies op minuut aanduiding, secondewijzer op vijftig, dan kroon indrukken. Dit gedoe heb ik bij Seiko nooit.
Waar ontvangst of batterij het laten afweten, gaat de ETA/of ander mechanisch uurwerk vrolijk verder.
Het gaat niet alleen om nauwkeurigheid maar ook om charme/beleving anders zou iedereen met een quartz rondlopen.
?? Mijn ervaring is juist andersom
We hebben het hier niet over quartz, maar Seiko Automaten.
Ik heb twee ETA’s die keurig ongeveer +10 sec per dag lopen. Maar ik had twee Seiko 5’jes, waarvan één 30 jaar oud, die ongeveer +25 seconden liep.
Gezien prijsstelling en imago verwonderlijk goed. Gezien heritage (want Japans) misschien minder verwonderlijk.
Lol 2 hahaha.
Inderdaad. Ik dacht even in vergelijking tot de Casio.
Geestig. Ik heb een horloge met een ETA 2894-2 uurwerk. Als ik daar de tijd gelijk moet zetten moet ik de minuten wijzer, en da’s echt waar dus zonder jokken, ca. 1,5 min. voor zetten voordat deze pas meeloopt. Dit klokje heeft trouwens wel een briljante gelijkloop dus als je hem blijft dragen is er niets aan de hand😀
Die hebben het heel sterk ja. Ik had een Longines en een Tag Heuer met dit uurwerk. Daar was het vaak twintig tot dertig seconden.
Beste Frans,
De hele horloge hobby zit tussen de oren!
Mijn Casio F91W doet het perfect dus kan ik de rest wel wegdoen…heb ik niets aan.
Groeten André
Zo is dat André
Het ging me eigenlijk om de aankomende 2016 limited, zit de discussie een beetje te volgen, verbaasde me een beetje en wilde het topic niet vervuilen. Ik vroeg me af waarom @AEVIG-C Chip specifiek voor een ETA heeft gekozen, is dat vanwege de (tussen de oren) commercie of… Dit omdat hij in eerdere modellen Japanse uurwerkjes heeft gebruikt en die voldoen toch uitstekend imho…?
mij maakt het eigelijk helemaal niets uit…heb alles door elkaar aan automatische horloges met ETA, Miyota of Seiko. Hoewel ik de laatste tijd vaker voor Miyota of Seiko kies, gewoon vanwege de prijs / kwaliteit verhouding. Vaak zijn de horloges met Japanse automaat goedkoper, en ik ervaar in het gebruik geen verschil…
Wilde net hetzelfde voorbeeld typen. Mijn vader rijdt al jaren naar volle tevredenheid Lexus/Toyota. Daarvoor reed hij Mercedes. Mijn vader geeft niets om status als het om auto’s gaat. Die kijkt wat hij voor zijn euro krijgt. Dit trekje heb ik over genomen, merk ik. Mijn goedkoopste horloge is meer waard dan mijn auto. (En ik vind zelf dat ik geen hele dure horloges heb, zelfs enkele onder de 1000 euro.)
Ach, ieder zijn ding.
Miyota wordt gewoon in goedkopere modellen gebruikt. Niets mis mee, maar als je toch een bulk geld uitgeeft, heb ik liever een ETA. Daarnaast ben ik wel gevoelig voor “Swiss made”. Waarom? Geen idee, het is een gevoel. Ik heb niet zo veel met Seiko. Mijn eerste horloge was een Obris Morgan, met Miyota, daarna een Steinhart Marine (6498-1) en nu een Tissot Visodate (2836-2). Ik vind de ETA uurweken gewoon verfijnder aanvoelen. Geen idee of dit echt waar is, maar zo heeft ieder zijn voorkeur.
Ligt de restwaarde van een ETA ook niet een stukje hoger (gewilder)?
Ik vond mijn horloge met 2824 vooral een stuk minder lawaai maken dan bv. Oriënt-uurwerken.
Dat spreek wel voor ETA in mijn ogen.
Gingen de buren klagen??
De buurvrouw ja… Mijn vrouw was niet thuis
Nou… Laatst had ik de Toyota van m’n vader om m’n pols… Maar na redelijk korte tijd behoorlijk last van mijn schouder.
Voor de beeldvorming; het is een Auris
Dat is dus wat ik bedoel
het is alleen het gevoel
Nananenana