Een 'Zwitserse’ETA is toch ook gewoon zo Chinees mogelijk?
Een klok mag Swiss Made heten als er een Zwitsers uurwerk in zit, en als hij in Zwitserland gemaakt is. En een uurwerk mag Zwitsers heten als er minimaal 50% (of 40 of 70, maar het gaat om het idee) van de onderdelen Zwitsers zijn.
Dus ETA laat 50% van de onderdelen in China maken, laat de kast in China maken, laat saffier in China maken en maakt een paar onderdeeltjes in Zwitserland. Dan laten ze alles samenkomen in een pandje in Zwitserland waar alle Chinese spulletjes in elkaar gezet worden tot een horloge en voila: We hebben een ‘echt’ Swiss Made horloge.
Dit wetende maakt het toch niks meer uit of er Swiss Made op staat of niet? Een machine in China loopt toch niet beter of slechter dan één in Zwitserland?
Van de top-end merken verwacht ik dat Swiss Made echt ‘handgemaakt in Zwitserland’ betekent, maar van alle Swatch-merken met ETA uurwerken (Dus ook Longines, Tissot, Hamilton) kan je haast niet anders verwachten dan dat je horloge zo Chinees is als juridisch mogelijk is.
Dat neemt niet weg dat een ETA gemaakt kan zijn volgens andere specificaties dan een Japanner of een gemiddelde Chinees, en juist die specificaties bepalen het karakter. Niet de afkomst.
Mijn Seiko’s zijn inderdaad ook het meest klokvast standaard uit de doos, maar heeft het bij de ETA 2824 ook niet te maken met de verschillende uitvoeringen waarin je die kan kopen (economique, standard, elaboré, top)?
Ik ging uit van de standaard uitvoering maar denk dat ze qua gelijklopen best meekunnen met de elaboré en top uitvoering, tenminste als ik spreek over de Seiko’s met standaard uurwerk die ik heb en heb gehad.
Daarom zei ik ook ‘uit de doos’. De mijne lopen ook mee met top of elaboré.
Seiko is hierin blijkbaar strikter dan, mooi meegenomen, en dat voor een lagere prijs
Het enige wat ik nog kan toevoegen is dat ETA’s meestal stiller zijn dan de Japanse tegenhangers naar mijn ervaring.
Ik ging er (ten onrechte) vanuit dat er een Miyota in zou komen. De duikers met 9015 die ik gehad heb waren inderdaad best luidruchtig, al kan dat ook met kast of materiaal te maken hebben (?). Of je dat een punt vind is een ander verhaal. Maar als er voor deze prijs een ETA in blijkt te komen vind ik dat wel een pluspunt.
De 7S26/36 is zonder meer robuust.
Je moet er een beetje geluk mee hebben.
De een loopt bijna spot on en een andere kan zomaar
-+ 20 sec lopen.
Acceptabel voor een goedkoop mechanisch uurwerk
en binnen de fabrieksnorm.
ETA2824-2 maar ook Sellita SW220 ( =2824-2 ) lopen
nauwkeuriger is mijn ervaring.
Onafhankelijk van de positie.
Maar wat neem ik mee naar de jungle?
Ik denk toch de Seiko 7S26
Grappig ik vroeg mij dat laatst ook al af. Heeft hier iemand een nieuwe Seiko of Citizen dan is de teneur, die blijft wel lopen de komende 15 jaar zonder service ( en ja dat denk ik ook ) Maar voor de ETA uurwerken adviseren we vaak een beurtje zo om de 5 jaar of daaromtrent. Overigens loopt mijn Glycine met 2824 echt mooi strak op +3 sec. per dag dat gaat mijn Citizen NY0040 niet halen ( +20 )