Kreeg hier een tijdje terug een Airking uit 1973 om te servicen. Bovenste lagersteen voor de rotor was gebarsten, maar dat bleek pas bij demontage. Verder liep-ie gewoon nog, 20 seconden per dag achter pakweg; stond wel helemaal kurkdroog verder.
Was nog NOOIT open geweest…
Het ene uurwerk kan er iets beter tegen dan het andere, om lang door te laten gaan. De 2824-2 heeft een zwakke plek qua lagering/smering, da’s het transmissierad van automaatkloof naar het basis-uurwerk. Als dat te schraal gesmeerd wordt af-fabriek (gebeurt nogal eens) heb je na een paar jaar al (bij demontage) zichtbare slijtage.
De raderwerk-lagerstenen in werkpaard 7S26 hebben deksteentjes; daardoor blijft de olie in die lagers langer op zijn plek, heeft minder gelegenheid te vervliegen/verspreiden. Dat zie je zelfs bij Rolex alleen bij het ankerrad…
Uren = Stunden. In : wieviel Stunden bis morgen?
Uhr = als je “hoe laat is het” gebruikt: es ist 12 Uhr.
Armbanduhr is horloge. Maar ze maken er soms maar Uhr van voor het gemak omdat ze het woord te lang vinden (hebben Duitsers wel meer last van, lange woorden: Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft)
Ferry, bij deze welkom op HF, het is hier dan ook een forum van horloge fanaten en liefhebbers, dus je kan er vanop aan dat elk pietluttig detail waar ‘normale mensen’ nooit achting zullen voor hebben hier in geuren en kleuren bediscussieerd wordt.
En dan lees ik ook nog discussies over het “lawaai” wat sommige uurwerken maken
Dat is toch wel een ding hoor bij velen, mezelf incluis.
Ik ben geen horlogesnob maar ik kan me wel druk maken over de luidruchtige rotor van een Miyota 9015 en sommige Seiko kalibers.
Alhoewel het ook van de kast kan afhangen hoe een horloge klinkt, maar ik kan wel genieten van het verschil in klank en tikgetal van verschillende kalibers.
Ik meestal ook, maar mensen gaan vaak na een tijdje in de hobby groeien. Sommigen willen een manufactuur kaliber, of een Rolex of enkel nog duikhorloges en anderen gaan volledig voor vintage, …
Daar begon ik dit topic in 2016 mee, ze zijn te koop 2e hands tussen de 200 en 350 gemiddeld voor een nette… Heel soms als je geluk hebt voor 22,50 euro in de kringloop
De 7S26 zit in instap-model Seiko’s. Ook de zeer populaire SKX loopt hierop. Of zat, want ze worden/zijn uitgefaseerd meen ik. Inkoop is het hele uurwerk enkele tientjes (alleen uurwerk dus).