Alleen bij Breitling?

Horlogemaker wil pas losse onderdelen vervangen na een volledige servicebeurt van 1700 euro. Mag dat?

Overigens niet mijn eigen horloge hoor.

Een uurwerk service kost toch geen 1400 euro bij Breitling, ik snap wel dat een service gedaan wordt bij een val, zal vaak wel impact hebben gehad op het uurwerk.

2 likes

En anders houdt je gezeik als er wel wat kapot is en de klant Breitling daarvan de schuld geeft na enkel reparatie glas.

2 likes

Dan zou ik me er ook niet druk over maken als slechts één persoon klaagt over Breitling omdat hij zo onhandig was het horloge te laten vallen en het voor elkaar te krijgen dat ruitertjes los liggen.
Als je daar dan ook nog mee naar die schreeuwlelijkers van BNN VARA gaat…

Niks bijzonders…

Soms wel lastig.
Breng je a-merk voor service bij het merk zelf slaan ze niks over…punt …

Soms lastig want bijv mijn skyracer…ik wil die misbruikt qua staat laten.maar als ik hem voor service naar Breitling stuur maken ze m op en top intern en extern .

Nu wil ik niet elders. Want de skyracer moet 100 zeker waterdicht en betrouwbaar zijn na de service

Pakkingen en onderdelen zijn niet te koop bij de merken.
Dat dwingt mij dan weer naar service bij Breitling

Ik moet dus goed in overleg en hopen dat ze er niks extern aan doen.

Bij een service bij Oris bijv krijg je de vraag of ze hem extern mogen opmaken…

Eigenlijk denk ik dat het puur bij de haren getrokken is die ganse ‘serviceprijzen en toestanden’. Hoeveel zou een compleet uurwerk on the self kosten aan breitling of andere fabrikant?
Is het dan ecomisch niet voordeliger er gewoon een nieuw uurwerk in te lepelen tov een uurwerkmaker aan het werk te zetten om hem te demonteren, te inspecteren, te reinigen en monteren en af te regelen naar specs?

Hoe gaan ze dat extern doen, is volgens mij gemaakt van kunststof. Hoogstens de bezel vernieuwen maar dat zal toch niet verplicht zijn?

1 like

Glas, kroon, oprand rond glas (deze verstoord bezel functie door krom en hapjes eruit en vaak ook de band.

Bezel denk ik niet idd…

1 like

Da’s een hoop plastiek voor een hoop geld.

Bij bv Pertijs zit er een horlogemaker die volgens mij Breitling gecertificeerd is, dan kan het ter plekke besproken en gedaan worden.

2 likes

Dat is makkelijker met uurwerken die niet cosc gecertificeerd zijn.

En wat als ze dat in het verleden deden met bv een Speedmaster cal. 321 waar alleen nog een 861 uurwerk voor beschikbaar was, haalt de hele historie van het horloge weg.

Dit is mijn mening :slight_smile:

En ik vind 1700,- wel veel… gevalletje firma O.P.Lichter…?
Helemaal als de kosten op de Breitlingsite ziet:

Dat is zonder additionele onderdelen. En je hebt geen idee van de leeftijd van de breitling in kwestie.

Likes zijn op :rofl:

Dus dan maar zo :+1:

1 like

een Cal 861 past zowieso niet als vervanger can een 321 lijkt me. Bovendien heeft Omega een speciale vintage afdeling als ik het goed heb!

Waarom niet, er zijn Speedmasters met 321 en 861 waarbij de kast gelijk is. En toentertijd was een 321 niet vintage, het was ook niet tot 2019 dat er weer 321’s door Omega in productie zijn genomen.

Is het niet zo dat de dialfeet van een 321 (dan bedoel ik van de vintage exemplaren ) anders zijn dan die van een 861? Begin dan meteen daar ook maar aan te rommelen.

1 like

Genoeg Speedmasters die een bezel, kroon, wijzerplaat en wijzers (tritium naar luminova) vervanging hebben gehad, dus kleine stap om dat mee te pakken in jouw voorbeeld. Dat is alleen minder ingrijpend dan waar jij voor pleite in je 1ste post over een nieuw uurwerk ipv servicen van het originele.

De essentie van mechanische uurwerken is juist dat ze te servicen zijn.

Bij Tudor doen ze niet desbetreffende uurwerk ter plekke servicen als je je horloge instuurt maar krijg je een ander reeds gereviseerd uurwerk erin. Hetzelfde geldt bij de Speedmaster reduced.

Om te beginnen pleit ik nergens voor. Ik heb er echt geen idee van hoeveel breitlings en door wie dan uurwerken een service krijgen. Ik vraag me alleen af of het economisch niet interessanter is om uurwerken om te ruilen tegen nieuw ipv er de manuren van een uurwerkmaker en eventuele vervangstukken in te steken. En dan kaart ik echt geen vintage uurwerken aan waar er geen nieuwe van op de plank liggen maar recente calibers.
Ik vraag me persoonlijk af of een ETA 2824 bv niet minder nieuw kost aan een fabrikant die ze in massa afneem dan een service door een uurwerkmaker te laten uitvoeren. Dat was mijn vraag en uitgangspunt.

1 like