Allergie voor Ni (nikkel) (904L staal)?

Beste forumleden,

Ik denk dat ik allergisch ben voor nikkel, want sinds ik dagelijks m’n Rolex Datejust 116200 uit 2007 (904L staal) draag, krijg ik steeds meer eczeem op m’n pols waar m’n horloge zit. Ik doe hem altijd 's nachts af en ik was het horloge om de dag grondig met lauw water en zeep. Wat het irritant maakt is dat het jeukt en daarom moet ik nu meerdere keren per dag m’n horloge af doen.

Ik meen me te herinneren dat @Lucky-Luke hier ook last van had?

Welke adviezen hebben jullie voor mij om dit verschijnsel tegen te gaan?

2 likes

20 likes

Een bund op een Datejust? :see_no_evil:

5 likes

Hoe noemen ze dat in Nederland? Stijltje? :rofl:

Eventueel laten testen bij een dermatoloog en anders zit er niets anders op dan goud ofwel titanium te dragen :roll_eyes:

Ik meende ook iets gelezen te hebben van coatings? Misschien dat iemand hier meer weet :blush:

1 like

Ik heb dit probleem nooit gehad met normaal 316L staal.

2 likes

Er zal meer nikkel in 904 zitten dan… Geen rolex meer :see_no_evil:

Er zit maar 1 optie op, net als @Lucky-Luke

9 likes

Klopt, 23-28% nikkel. 316L heeft maar 10-14% nikkel.

2 likes

Oef, dat is een behoorlijk verschil. Weer wat bijgeleerd. Verbaast me dat er niet meer klachten over zijn dan!

1 like

Vervelend zeg! Je hebt toch al genoeg horloges gehad inmiddels…nog niet eerder last van gehad?

PS…het is toch geen verkapt verkoop topic omdat HanDavinci jouw Rolex niet mooi vindt? :see_no_evil:

1 like

Nee man, ik heb nog nooit eerder een horloge vervaardigd van 904L staal gehad.

Off topic: In reactie op je tweede vraag (die ik niet kan quoten): Wat Han vindt van mijn horloges interesseert me geen moer en ik snap de obsessie die sommige leden lijken te hebben voor alles wat hij doet ook niet. Waarom moet hij er altijd aan de haren bijgesleept worden? Laat hem eens met rust zou ik zeggen.

16 likes

Ook ik heb een nikkel allergie maar gelukkig geen reactie van mijn horloges. Het is inderdaad mogelijk om een coating aan te laten brengen. Dit heb ik een keer bij een bril laten doen, de allergische reactie bleef hierna uit.

2 likes

Waar zou ik dat kunnen laten doen? Heb je misschien een adresje voor me?

Hoi Jur, helaas is dit jaren geleden… mijn opticien heeft dit voor mij laten doen. Wellicht kan @lasteraar je op weg helpen.

1 like

Zeg maar Dennis. :slight_smile: Ik hoop inderdaad op een adres waar ik dit kan laten doen. Dat wordt dan wel opsturen i.v.m. isolatie. Dat zie ik nou niet 1,2,3 zitten voor een horloge van deze waarde. Misschien in de tussentijd op een leren band dragen? Het lijkt vooral aan de onderzijde van de pols voor irritatie te zorgen (ter hoogte van de sluiting).

2 likes

Weet je al hoe dik zo een coating is, en of het invloed heeft op de kleur etc? Daarnaast ook niet onbelangrijk om eerst even goed na te denken of dit een blijvertje gaat zijn voor je.

1 like

Sorry Dennis :crazy_face:. check www.brilreparaties.nl . Wat met een bril kan waarschijnlijk ook met een horloge. (Zeker een Rolex​:hugs:)

1 like

Thanks! Ik ga eens kijken. :+1:

Ik denk dat deze optie de beste kandidaat is:

https://www.brilreparaties.nl/nl/coaten/nano-coating/biocoat-nanocoating-aanbrengen/a-198-10000073

Er staat ook dat de laag met het juiste oplosmiddel weer verwijderd kan worden.

Wel moet het, als ik het goed begrijp, minimaal een week opdrogen en daarna nog circa een week uitharden. :thinking:

1 like

Prima forumlid maar waarom hij als een soort geest uit een fles steeds opgeroepen moet worden is mij ook een raadsel.
Als het echt een nikkel allergie is dan kan je daar vrees ik weinig aan doen.

3 likes