Noppes. Een paar die van ver in de buurt komen maar of te dik, of veel te dun, of veel te kort, of of of. Niks dat binnen de 10% “acceptabele” marge komt.
Ik geef als uurwerkmaker met lange staat van dienst degelijk advies en dan krijg je van een beginnende amateur
knal op de man antwoorden, gevolgd door
even fijntjes laten weten hoe dom ik wel niet ben, gevolgd door
beetje denigrerend vind ik wel, gevolgd door
nog eens onderstrepen dat ik er zeker geen kaas van gegeten heb, maar hier terug staan zal men zeker als een dikkere + kortere veer geplaatst wordt, gevolgd door
schermen met een artikel waar net hetzelfde in staat in andere bewoordingen, gevolgd door
opnieuw ff onderstrepen dat wat ik zeg niet kan kloppen, dat is dus ook tonen dat je zelf geen gedegen vakkennis hebt op vlak van horlogerie, maar wel volop afgeven
nah nah nah
@Akrid voor wat betreft veermaten: elke gedegen horlogemaker heeft minstens 2 boeken met verenmaten waarin hij kan opzoeken welke de correcte maten zijn, de door mij aangegeven maten zijn correct voor zowel de 30t2 als de 30t2 sc pc wiens veren niet onderling uitwisselbaar zijn.
Dit is niet wat ik hiermee zeg, ik geef alleen aan dat ik graag de benadering erachter zou willen zien zonder er weet iets gezegd wordt van ‘dat gaat te diep in de materie’. Ik vraag gewoon om een nadere toelichting, en ik was ook niet de enige die hierom vroeg. Niet om jouw kennis/kunde in twijfel te trekken.
Dit haal ik er zelf niet uit. Vervelend dat je het zo oppakt. Op het moment dat je aan geeft hoe je aan je conclusie bent gekomen dusdanig dat ieder het kan reproduceren zorgt ervoor dat we de volgende keer deze discussie niet hebben.
Ook dit is onjuist, zie hierboven. Nogmaals, op het moment dat je je conclusies zou toelichten, draagt dit bij aan de discussie.
Dat is het voor de volgende keer misschien verstandig om aan te geven dat jouw data niet overeenkomt met die van het internet en wij misschien niet de volledige/juiste informatie hebben. Nogmaals, zodra ik hier vraag wat een juist maat veren is en ik informatie krijg dat ik het kan vinden op een pagina op het internet, ik niet meer informatie heb dan dat.
Dan wil ik graag mijn excuus aanbieden als je het gevoel hebt dat het een persoonlijke aanval is op jou. Dit is helemaal niet het geval en/of het doel en ik wil juist de discussie op de inhoud voeren dusdanig dat we met zijn alle antwoord op de vraag krijgen, dit is immers waar een forum als deze voor bedoeld is. Ik vind het echter wel storend dat vaak uitspraken gedaan worden die niet nader toegelicht worden. Op het moment dat dan het gesprek aangegaan wordt om de achtergrond erachter te krijgen, krijg je vaak dit soort dingen (vaker op dit forum)… heel jammer als je het aan mij vraagt. Ik wilde gewoon aangeven dat ik pienter genoeg ben om informatie te verwerken en ik dit niet ontwijk puur om de reden die je zelf duidelijk benoemd, je hoort de theoretische kennis te hebben wil je dit vak op een juiste manier kunnen beoefenen (op termijn). Helemaal niet om te zeggen dat jij incapabel zou zijn, wat ik echter zelf ook niet uit mijn tekst haal. Laten we hier niet verder over gaan zitten vechten want ik krijg sterk het vermoeden dat iedereen elkaar weer verkeerd interpreteert.
Goed lijkt me vooral verstandig als we hier geen kampjes gaan creëren . Dit is sowieso het nare van communicatie in schrift. Het komt allemaal over zoals het juist niet bedoeld is.
Wat ik wel een lastige vind, is als tabellen niet met elkaar overeen komen.
Deze dame bevat een caliber 94 (eigenlijk 95) uit 1914. Die zal dus oorspronkelijk een ronde blauwe veer gehad hebben.
In de gruen tabel staat 1,25 x 0,125 x 300.
Kijk ik in de general resorts tabel, dan staat daar 1,2 x 0,125 x 300. Met inox erachter (aanname zo’n zilveren s veer).
Dit verschil is dan nog wel ok, maar ben ook al grotere afwijkingen tegen gekomen. Dan blijft het toch spannend om voor die oudjes een juiste veer te vinden. In dit geval kan het dus best zijn dat ik de oude veer terugzet als die niet al te veel gekrompen is (nog geen idee wat er in zit).
Wanneer is een veer juist, als een uurwerk amplitude heeft tussen de 270 en 300 in horizontale positie? Alhoewel een uurwerk met problemen en een te sterke veer dat ook kan hebben… blijft denk ik toch een redelijk lastige discussie. Ik lees wel dat voor een degelijke reserve de ton zo’n 6.5 rondjes moet kunnen draaien. Dit zou dan afhankelijk zijn van dikte en lengte van de veer. De vulling van de ton door de keuze van deze afmetingen is hier dus blijkbaar wel afhankelijk van. Is het dan van belang eerst de dikte te bepalen en dan daaruit een passende lengte dusdanig dat die 1/3,1/3,1/3 verhouding ontstaat? Blijkbaar zijn hier ook discussies over, want moet de radius 1/3,1/3,1/3 zijn of het oppervlakte van de veer, ruimte tussen veer en arbre en de arbre zelf? Voor mij dus nog genoeg vragen. Misschien toch de moeite om ergens van die boeken te gaan scoren, want ik verneem dat het internet ook niet te vertrouwen is
Wat ik begrijp is dat de kracht recht evenredig is met de hoogte en dus zou je een sterkere veer hebben met dezelfde vul verhouding en reserve? Ik vind het toch wel apart dat die hoogte nog zo bepalend zou zijn aangezien ik zou verwachten dat je daar niet kracht uit gaat halen. Ik zou denken dat deze afmeting puur afhankelijk is van de hoogte van de veerton en je de juiste sterkte haalt uit dikte en lengte. Als de hoogte te laag is, zou je dan juist niet extra slijtage gaan krijgen in de veerton doordat de veer minimaal zou kunnen kantelen (door ruimte die over is) en je plekken krijgt waar kracht zich kan concentreren?
Kijk! dit wekt nog meer vragen op. Zo blijven we maar door gaan denk ik
Blijft een boeiend onderwerp, heb er hier op het forum ook al de nodige discussies over gevoerd. In principe kun je met de simpele vergeet-mij-nietjes uitrekenen wat de invloed is van variatie in de afmetingen:
Dikte van de veer: 3e macht
Breedte van de veer: lineair
En als je dat dus doortrekt zou de lengte een omgekeerd lineaire invloed op de stijfheid zou hebben. (Wordt dacht ik in een hoop boeken ook zo weergegeven, de mening van @Vintagewatchstuff komt niet uit de lucht vallen).
Voor een los op tafel liggende veer geldt dat inderdaad, maar zodra een veer opgerold in een veerton zit kan ik me moeilijk voorstellen dat dat op dezelfde manier nog geldt. Het aan de buitenzijde tegen de veertonwand liggende deel doet namelijk niets, het werkende deel is het deel dat om de arbre gewikkeld zit. Dat zou betekenen dat zodra je begint op te winden de veer lineair slapper wordt omdat het deel wat je om de arbre buigt steeds langer wordt. En volgens mij is dat niet zo, de kracht neemt voor m’n gevoel juist licht toe naarmate je verder opwindt.
Ik heb voor de grap wel eens een keer een FEM-analyse gedaan op een veer maar toen niet naar het krachtverloop gekeken. Mocht ik me nog eens vervelen kan ik eens kijken wat de invloed van de veerlengte is
Dat dacht ik ook! Dat verklaart deze miniatuur burgeroorlog op het forum enigszins… . Desalniettemin hoop ik dat mijn intenties hier duidelijk zijn en ik puur duidelijkheid wilde verkrijgen over hoe het nu exact in elkaar zit.
Nee helaas niet inderdaad. Ik ga mezelf er nog wel is wat meer in verdiepen. Ik wil dit toch wel even goed door hebben aangezien dit probleem alleen maar groter gaat worden in de komende decennia en ik (hoop ik), nog lang mee kan .
Jazeker, dit heb ik ook gelezen. Het ging mij zeker ook om de combinatie van verandering in parameters . Nogmaals: de veer dusdanig dikker maken met dezelfde lengte dusdanig dat de trommel vol zit geeft je nul kracht omdat de veer in de ton simpelweg niet opwindbaar is. Helemaal niet om iets opnieuw aan te wakkeren, maar het is ongetwijfeld een samenloop van meerdere parameters. Ik ga mijzelf er maar is wat meer in verdiepen.
De lumped aanpak zoals in veel statica/sterkteleer boeken. Helaas vallen die snel om zodra de situatie maar een klein beetje begint af te wijken. Ik denk dat het voorbeeld dat ik hierboven beschrijf een mooi voorbeeld is.
Oh super complex inderdaad. Laatst had ik op het werk er nog een gesprek over. Bij ons loopt er iemand rond die van ETH uit Zwitserland af komt en die hadden projecten in de uurwerk ontwikkeling om de interne wrijving in de trommel te berekenen. De veer slipt ook over elkaar natuurlijk en dit kan onmogelijk genegeerd worden. Conclusie bleek: super lastig om daar heel veel zinnigs over te zeggen. Ook die S vorm is blijkbaar enorm belangrijk om zo constant mogelijke kracht te leveren voor verschillende hoeveelheid winding in de veer. Normaal geven ‘lineaire’ veren een kracht die recht evenredig is met de hoekverdraaing. Deze veer is dan uiteraard niet linear. Laat ik duidelijk zijn dat dit zeker niet de tour is waar ik hier naar op zoek ben. Ik zoek gewoon een veer die het beste past binnen dit uurwerk
Super vet! Ik ruik ook een werktuigbouwkunde achtergrond? Anders begin je niet aan eindige elementen methode’s. Ik ben benieuwd wat je eruit krijgt.
Inderdaad, FEM-analyses zijn m’n dagelijks werk. Maar wat je al zegt, zo’n opwindveer in een ton is geen simpel sommetje; grote vervormingen, contact, wrijving, allerlei niet-lineaire effecten spelen een rol. Was al het nodige gepruts om de berekening überhaupt aan de praat te krijgen
Ja zo kijk ik er meestal ook tegenaan. Je kunt er wat aan rekenen, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.
Emmywatch is goed hé, ik gebruik deze als ik wat onderdelen nodig heb, dan krijg je verwijzingen naar de shops op eBay waar het te koop is. Erg makkelijk en de onderdelen zijn snel gevonden.