Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Stenen zitten erin, wel radiumwijzers denk ik…

Die 2 stenen rechtsboven horen geen dekstenen te hebben, dus ik zie niets geks.
Ik zou de detector er even bijhouden en als er radium opzit extra voorzichtig te werk gaan. Maar misschien beter om deze even te parkeren voor als je wat meer ervaring hebt. Zelf service ik wel radium horloges, maar alleen als er niet teveel losligt op de plaat. Wel zeer voorzichtig, geen lucht blazen en veel poetsen achteraf…

De wat oudere technische forumleden zijn hier zo stil, en zeker onder de indruk denk ik TKH, Macx, basvg Yoeri40. Jullie zijn net de 4 musketiers door de snelheid die jullie hebben qua kennis en kunde op horloge gebied, prachtig om te lezen, en zeker met een glimlach. Wat een passie. En Macx nog bedankt voor het filmpje van de schoonmaakmachine, met die aceton gaat het 25 keer zo snel.

2 likes

Die Rego zal wel een penanker zijn zo te zien.

1 like

Deze site is hier volgens mij nog niet gedeeld, maar is denk ik wel handig voor de beginnende hobbyist:

Watch Database - EmmyWatch

Hier zijn heel veel uurwerken terug te vinden met veel informatie erover.

1 like

Die hele reclamebudel op de achterkant, antimagnetic, electronically tested, diamond tooled, dat zijn typische “penanker” kreten.

Is niets mis mee, maar ze werken net iets anders dan een “normaal horloge” om te servicen.

2 likes

Mooie startplek!
Zou alleen de polijstmachine ergens anders plaatsen, zeker daar hij geen afzuiging heeft. Geeft heel veel kleine stofjes en geloof mij, die vinden m.n. glimmend zwarte wijzerplaten en binnenkant glas van een horlogekast de ideale plek om uit te rusten na een zweeftocht door je atelier.
Best practice is een aparte ruimte en machines met geïntegreerde afzuiging.

3 likes

Dat ziet er al goed uit, goed bezig jij.

1 like

Top, aan het materiaal zal het niet liggen-)

2 likes

Oef… das een plek om lekker te kunnen werken.
Mooi hoor…

1 like

Professioneel.
Zover ben ik nog lang niet

1 like

Welke reinigings en spoelvloeistoffen raad je aan voor je Elma en waar zijn die verkrijgbaar in Nederland?
Wat is het optimale protocol?

Voordat je naar de volgende pot gaat, eerst even “uitslingeren” boven de huidige pot. Ca 2 a3 mins.

3 likes

Ongelooflijk hoe mensen hier soms de meest basale kennis missen. Zeer goede opmerking. Het werken met een SE staat ongetwijfeld uitvoerig op YT, beter daar eerst eens wat research doen…

1 like

Was iets teveel met gestrekt been. Excusez-moi. :peace_symbol:

2 likes

Je hebt een goed polijstmachine gekocht, daar heb je jaren plezier van. af en toe bij de koolborstels even met lucht blazen kruipt nogal stof en vuil in. En zelden koolborstels vervangen, en ankertje lichtjes opschuren waar de koolborstels raken en proper maken.

??Hé André, waarom vraag je dat? Je gaat toch niet zeggen dat jij geen Elma hebt?:thinking:

1 like

Had deze topic even gemist.
Maar heb al een aantal handige zaken voorbij zien komen.

Wat zijn naast de Markplaats/horlogeforum nog meer interessante inkoop kanalen (lees webwinkels)?

Heb ondertussen heel YT zien voorbij komen… :sunglasses:

Denk dat het gewoon handiger is om iemand met een probleem aan te raden om eens op YT te gaan zoeken dan alle filmpjes die je tegen komt hier te posten.
Het topic wordt hierdoor zo lang, dat je uiteindelijk toch de gewenste filmpjes hier niet meer terug vindt.

Of gewoon eens opsommen welke interessante kanalen er op YT zijn?

3 likes

Macx, dit is als ik het goed interpreteer niet wat er gezegd is.
Niemand verwijt jou op dit topic informatie te delen. Hooguit de manier waarop en is prima hier over na te denken. Ik was blij met je tip over de masters of time. Genoten van de documentaire. Ik lees ook niet alles wat op het forum wordt geplaatst dus zolang de server niet klaagt,………gewoon doorgaan.

2 likes