Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Klinkt goed!

1 like

Hou er rekening mee dat je alleen met YT filmpjes die niet werkende vintage horloges maar moeilijk weer aan de praat gaat krijgen.

Je zal meer vintage gereedschappen nodig hebben en daar vragen ze gek veel geld voor en dan kan je er nog niet mee werken.

Door YT ga je geen volleerd horlogemaker worden en dan is een niet werkend vintage horloge nu net niet het makkelijkste om aan te beginnen.

En nieuw werkende kloon lijkt mij prima om je pincet en schroevendraaiers te leren gebruiken en om leren olie te geven, is een goed begin en zo leer je de opbouw van een mechanisch horloge.

Echt leren doe je door scholing en stage te lopen.

3 likes

Helemaal eens! Het 1e jaar in Hasselt start je met een Chinees 6497 binnenwerk. Dat is groot, overzichtelijk en je leert a.d.h.v. dat
uurwerk snel de basisprincipes van een mechanisch horloge.

Ook helemaal eens! Ik heb na 8 weken Hasselt al meer geleerd dan een jaar lang YT kijken. En ik heb nog 3 jaar te gaan
:grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Hier heb je het dus mis. :grin:

Ja bij een man van 80 jaar die heel zijn leven horlogemaker geweest is. :grin:

4 likes

Bij Bart of bij Eric en Monique?

1 like

Wat aanklooien is inderdaad niet zo moeilijk. En, begrijp me niet verkeerd, dat is natuurlijk ook prima voor 'n hobbyist. Volgens 'n gestandaardiseerd protocol werken daarentegen is råzendmoeilijk; dat leer je écht alleen maar door héél veel te oefenen o.l.v. een ervaren leermeester.

2 likes

Bij Eric én Monique én Raymond. Drie zeer ervaren docenten op 12 studenten! Echt TOP! Het is elke week weer 'n feest om hun lessen bij te wonen.

2 likes

Raymond ken ik niet, maar vermoed dat dit de nieuwe docent is van Antwerpen?

Volg jij de dinsdag namiddag les dan?

2 likes

Klopt, hij is de nieuwe docent uit Antwerpen. Ik volg de les op dinsdagavond.

2 likes

Ha ok
 wist niet dat zij op dinsdagavond ook een 1e jaars hadden.

Succes alvast!

2 likes

Dankjewel! Ik doe m’n stinkende best om er iets moois van te maken en dit 1e jaar succesvol af te ronden. En dan door naar het 2e
 :smiley:

2 likes

Op de site van SyntraPXL vind je alle informatie over de cursus horlogehersteller. De volledige (avond-)opleiding duurt 3 jaar (van 30 lessen elk).
Wel snel inschrijven (begin mei) want de cursussen zijn heel snel vol.

3 likes

En op de blog van Syntra staat ook mooie reclame van hun docenten en opleiding.

Is natuurlijk wel in Hasselt (België) te doen, maar er volgen veel Nederlanders de opleiding. :sunglasses:

2 likes

Wist je al van het bestaan van deze? Is dichterbij.

2 likes

Als je deze overweegt, dan zou ik niet te lang wachten met inschrijven.
Er zijn 14 plekken per jaar en meestal is er een wachtlijst.

3 likes

En ook bij Syntra in Hasselt beginnen ze pas weer in September met een eerste jaar

Nu al op lijst laten zetten is de boodschap!

Nog een artikel op hun blog:

6 likes

@Macx wat zeg jij hiervan ?

2 likes

Voor een nieuw uurwerk is een amplitude van 250 toch erg matig, maar heb ook begrepen dat veel van dit soort uurwerken van Ali “ongeolied” aangeleverd worden, dus ben benieuwd wat er uitkomt als je hem een keer onderhanden hebt genomen :+1:

2 likes

Voor een “normaal” uurwerk, ETA/Sellita moet dit nieuw echt wel boven de 300 zitten, zelfs na enkele jaren dragen nog.
Seiko is hier bijvoorbeeld een uitzondering op, die zijn eigenlijk altijd aanzienlijk lager.

Zelfs een goed geserviced vintage werkpaard als de FE 233-60 zit rond/over de 300 na vele jaren trouwe dienst.

2 likes

Bovendien zie ik dat de lift angle op 52 staat terwijl die van een 6497/8, 44 bedraagt als ik me niet vergis. Dan gaat er van de 250 nog een stukje af!!! Dus niet er niet slecht uitzien is een overstatement-)

2 likes